Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skånetrafiken & Safari

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-10 09:03

Hej,

Vet att det fanns en tråd för ett halvår sedan angående problemen med Skånetrafikens webbsida och Safari.
Tittar man på koden på deras webbplats så ser man rätt snart att problemet ligger i att dom stängt ute alla läsare som dom inte tycker "passar" med hjälp av JavaScript.
Jag framförde detta till Skånetrafiken vid det tillfället. Ett halvår senare, nu alltså, fick jag svar från Skånetrafiken:

Vi har ansträngt oss för att försöka optimera vår hemsida till så många webbläsare som möjligt. Vi fungera i minst ett 40-tal olika typer av browsers. På grund av att en del browsers innehåller programmeringsfel, kan vi inte fungera lika bra i alla.
En del anpassningar, främst till nya webbläsare, är inte alltid så högt prioriterade eftersom dessa oftast har mycket få användare. Vi har däremot försökt att anpassa oss till ett otal av de vanligaste läsarna och till en mängd specialläsare för funktionshindrade. Vårt senaste tillskott är Safari på Mac.

Om du ändå har en webbläsare där vår hemsida inte fungerar så får du gärna tipsa oss om detta.

• Oregistrerad
  • 2004-06-10 09:29

Låter ju gott - men inte blir det tårta* på så halvhjärtade försök...

(* ang. lantmäteriet då alltså, kolla nyhet under eftermiddagen.)

Citat:

[...]och till en mängd specialläsare för funktionshindrade. Vårt senaste tillskott är Safari på Mac.

Undrar om de menade så ...

Varför jaga webbmasters, företag och myndigheter när problemet ligger hos Apple och Safari?

Safari är inte färdigutvecklat och fungerar inte alls tillfredställande i dagsläget. Om nu någon inte vet detta så finns Firefox att tillgå, som i motsats till Safari funngerar med det mesta.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-10 11:40

Om du hade läst vad jag skrev, så hade Skånetrafiken med hjälp av JavaScript stängt ute besökare som inte använda läsare som dom tyckte var bra.
Det dom behövde göra var helt enkelt att lägga till en ny if-sats och sen stoltsera med att nu också stödja Safari.

Som sagt va, hade varit kul om du hade läst ordentligt innan du svarar.

Ursprungligen av whoami:

Varför jaga webbmasters, företag och myndigheter när problemet ligger hos Apple och Safari?

Safari är inte färdigutvecklat och fungerar inte alls tillfredställande i dagsläget. Om nu någon inte vet detta så finns Firefox att tillgå, som i motsats till Safari funngerar med det mesta.

Jag har läst... Men jag anser att Skånetrafiken gör rätt att stänga ute en webbläsare som inte beter sig som den bör och genererar dåligt rykte för webbplatsen och företaget i fråga. Besökaren uppfattar webbplatsen som felaktig, och skyller detta på Skånetrafiken istället för Safari och Apple. http://www.skanetrafiken.se/ fungerar helt O.K med Firefox.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 11:54

Testade just att gå in på Skånetrafiken med Safari 1.0 (v85.7) under Jaguar (10.2.8) och upplevde inte några problem, ej heller någon varning/dialogruta om att Safari inte stödjs..

-Torkel

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-10 12:34

whoami, du har inte läst vad jag skrev. Om du hade gjort det hade du inte fällt din sista triumferande kommentar, att sidan faktiskt fungerar i Firefox.
Om du läser en gång till kanske du ser att Skånetrafiken faktiskt säger att sidan nu fungerar i Safari, det är därmed inget problem längre.
Dessutom har du ju missat det faktum att sidan faktiskt fungerade redan för ett halvår sedan, då Skånetrafiken stängde ute läsare som dom inte tyckte passade in. Det har alltså inget med stödjande av standarder eller liknande att göra, utan helt enkelt det faktum att det tog Skånetrafiken 6 månader att öppna en fungerade sidan för Safari.
Det hade dessutom varit trevligt om du var lite påläst innan du gav dig in och kommenterade på det sättet du gör. Skånetrafiken angav inte på något sätt att du använde en icke kompatibel webbläsare (i deras ögon). Sidan var "halvt" laddad...väldigt dåligt gjort.

Men det märks att du är en fanboy av firefox. Lite tråkigt att du ska blanda in det i en tråd där jag bara försökte informera om läget.

Torkel, hade du också läst ordentligt hade du kunnat se att Skånetrafiken nu faktiskt säger sig ha stöd för Safari. Det föreligger alltså inget problem längre.

Ursprungligen av Crafty:

whoami, du har inte läst vad jag skrev. Om du hade gjort det hade du inte fällt din sista triumferande kommentar, att sidan faktiskt fungerar i Firefox.
Om du läser en gång till kanske du ser att Skånetrafiken faktiskt säger att sidan nu fungerar i Safari, det är därmed inget problem längre.
Dessutom har du ju missat det faktum att sidan faktiskt fungerade redan för ett halvår sedan, då Skånetrafiken stängde ute läsare som dom inte tyckte passade in. Det har alltså inget med stödjande av standarder eller liknande att göra, utan helt enkelt det faktum att det tog Skånetrafiken 6 månader att öppna en fungerade sidan för Safari.
Det hade dessutom varit trevligt om du var lite påläst innan du gav dig in och kommenterade på det sättet du gör. Skånetrafiken angav inte på något sätt att du använde en icke kompatibel webbläsare (i deras ögon). Sidan var "halvt" laddad...väldigt dåligt gjort.

Men det märks att du är en fanboy av firefox. Lite tråkigt att du ska blanda in det i en tråd där jag bara försökte informera om läget.

Torkel, hade du också läst ordentligt hade du kunnat se att Skånetrafiken nu faktiskt säger sig ha stöd för Safari. Det föreligger alltså inget problem längre.

He he, ta det lite lungt. Jag har läst flera gånger så att jag skall förstå bättre. Mitt inlägg handlar mera om att det förekommer tråd efter tråd där Mac-anhängare spammar olika myndigheter företag och webbplatser för att dom inte fungerar med Safari. Dom borde spamma Apple istället anser jag. Eller varför inte byta till en webbläsare som fungerar något bättre?

Jag är faktisk inget "fanboy av firefox". Jag tycker att gränssnittet är fult och så tar det lång tid att starta programet. Firefox är inte heller buggfritt, jag får starta om den emellanåt. Men... Det är den mest kompatibla webbläsaren till OS X i dagsläget. Kommer det något annat som är bättre tex ett fungerande Safari 2.0 eller liknande, så skall jag gärna sluta med Firefox.

Triumferande kommentar? Den var bra.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-11-16 18:49

Nu är den lite uppfuckad igen... Men nya safari

• Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-16 22:34
Ursprungligen av lausse:

Nu är den lite uppfuckad igen... Men nya safari

Jag har rapporterat det till Apple flera ggr sedan första Safari 3 betan för OSX.

Windowsversionen fungerar utmärkt.

Jag brukar använda Safaris Debug-meny för att öppna Skånetrafikens hemsida.
Brukar fungera utmärkt då. Annars är den ju kaos!

1
Bevaka tråden