- Trisen
- Medlem ●
- Skanör med Falsterbo
Jaa .. är 40+ och håller mig till typ 20 frends.... och vem är dom? jo mina syskons äldreungdomar. + givetvis mina egna..
(ett spann på 17-24) samt min frus yngre brödrar 28-35,+ frun+exet.
Grymt bra för alla läser o jobbar på div orter inkl Utomlands..
ps; nån gammal polare från blöjåldern är accepterad..
ALTSÅLEDES ->
Har vi satt en rätt hög privacy nivå ,Men ett bra nätvärk inom Familia !!
Kul nästan jämt
Är 50+ och tycker att FB är en fantastiskt bra plats att hålla reda på familjen och vänner i förskingring. Visst är det många ungdomar där, men vad gör det...
Och Microsoft... jag säger som någon sa tidigare i tråden. Jag tycker det är klart mer bekymrande med Google och dess registrerande av vad jag söker på.
jag förstår inte riktigt problematiken, och inte heller vissa personers idoga hyllanden av facebook. det är väl bara att låta bli dylika forum om man inte är intresserad. det är ju ganska uppenbart att informationen någon gång kommer användas på otillbördigt vis (om det så är 50 år fram i tiden), och det är inte något jag är intresserad av att bli utsatt för, för det har jag för mycket att förlora (till skillnad från andra här, vars yrkesroll kanske bygger på kändisskap, eller iaf inte skadas av det).
man klarar sig ypperligt på nätet utan att sprida information om sin person i onödan, jag registrar mig aldig med mitt riktiga namn på forum etc (bugmenot.com, slaskpost.se), och det finns bara en bild av mig (så vitt jag vet) på internet (genom jobbet). kalla mig gärna paranoid, det tar jag som en komplimang
Herregud vilken uppståndelse. Microsoft har köpt 1,6% av Facebook vilken innbar att de hade rätt till annonser på sidan. Tror inte att man skall vara orolig för några ändringar - hittills. Skulle de utöka sin andel (vilket de rimligitvis borde) då kan man börja deaktivera sina konton.
Skall även tillägga att jag på något sätt sympatiserar Microsoft eller Facebook. Ser Facebook som vilket community som helst, och Micorosft som vilket pengasuktande företag i mängden.
Detta har jag redan förklarat tidigare. Flera gånger tillochmed. Vitsen med att ha dessa villkor, som du kallar "slav-villkor" men som i verkligheten är standard-villkor, är att de är en grundförutsättning för att driva tjänsten. Det är vitsen med dem.
Villkoren gör att Facebook kan driva sajten utan att behöva tillmötesgå varje enskild användare (bland de hundratusentals) önskemål om hur och vilken av webbplatsens funktioner deras information ska synas på, och hur länge. Vill användarna inte ha med sin information längre så har de ett enkelt val: säg upp ditt medlemsskap så upphör Facebooks licens till ditt material att gälla och materialet du laddar upp finns då endast på backup-media, vilket fasas ut allt eftersom backup-mediat återanvänds. Det är så här det fungerar på alla liknande sajter. Det är standard.
Fotona i fråga är förminskade för att spara plats, de är lågupplösta, värdelösa och oanvändbara i andra syften än det de används till nu.
Det är standard. Om du anser att det som är standard är anmärkningsvärt i det här enskilda fallet så beror det helt enkelt på okunnighet. Det är standard.
Det är fullt möjligt att du är långt mycket kunnigare än både mig och andra här. Om frågan ens primärt handlar om kunskap.
När det gäller eventuell standard hos amerikanska communitys värderar jag inte denna faktor som relevant för min personliga del.
Jag värderar upphovsrätten till bilderna och den personliga integriteten.
Bilderna kan givetvis användas i flera sammanhang på webben oavsett om det gäller på Facebook eller på annat håll. Rättigheten att få använda allt material inklusive användarnas fotografier har Facebook krävt att få.
Enligt mig är det oacceptabla villkor. Du har en annan uppfattning och det står dig fritt.
Du skriver om andras okunskap.
Som sagt, det är fullt möjligt att du är långt mer kunnig än mig och andra härinne.
Det innebär inte att andra är okunniga.
För egen del har jag tagit intryck av en del sakkunniga i frågan, t ex en jurist med specialitet upphovsrätt, dataskydd m m.
En del här fäster vikt vid vissa faktorer - jag och andra fäster tyngre vikt vid andra faktorer. Vad jag ser handlar inte debatten alls om okunnighet utan om olika synsätt, olika värderingar. Dina värderingar får stå för dig. Jag håller inte med dig. Frågan är mångfacetterade och går att vända och vrida på.
Jag söker konstruktiva och respektfulla samtal. Diskussionen kunde ha varit intressant och givande.
När det gäller synen på fotografier finns det annat än små porträttfoton, möjligen är inte vissa här intresserade av fotografering på det sättet men då kan jag informera om grupper för t ex Naturfoton, Fotografering, Stadsbilder m m.
Ett syfte med nedan bildexempel är att informera de här som verkar uppfatta att all FB-bildpublicering verkar handla om suddiga små porträttbilder.
Några exempel (hoppas länkarna fungerar):
http://www.facebook.com/photo.php?pid=340000&op=1&o=all&view=all&subj=4066839799&aid=-1&id=634121536
http://www.facebook.com/photo.php?pid=155416&op=1&o=all&view=all&subj=4066839799&aid=-1&id=620162195
http://www.facebook.com/photo.php?pid=205900&op=1&o=all&view=all&subj=4066839799&aid=-1&id=679448223
http://www.facebook.com/photo.php?pid=167188&op=1&o=all&view=all&subj=2260876973&aid=-1&id=709466266
http://www.facebook.com/photo.php?pid=219776&op=5&o=all&view=all&subj=2260876973&aid=-1&id=648337194
Jag uppskattar att kika runt på dylika fotografier på communitys, självklart blir ett forum om staden Stockholm, New York, Göteborg m m intressantare när det finns också bilder där. Jag brukar också dela med mig av egna foton. Det kan jag dock inte göra nu och jag vet andra som tagit bort sina. Om Facebook och liknande communitys formulerar sådana långtgående bildrättighetsregler motverkas kvalitativ bildpublicering. Jag finner det tråkigt.
En annan faktor som lyfts fram (av någon/några här) är "låt bli då".
Jag tillhör inte den kategorin som tyst avstår. Jag brukar se samtal (om både positiva och negativa saker) som givande. Jag tror att man kan påverka på olika sätt.
(det känns som jag härinne bör vara övertydlig i förebyggande och syfte och säga att Ja, jag framför synpunkterna direkt till FB också, och kanske slippa någon kommentar i stil med "sitt inte här och tyck... vad kan vi göra?" - kanske en farhåga i onödan av mig, men jag tycker diskussionen utvecklats i sådan riktning)
Vidare sägs att det långtgående rättighetsavtalet endast skulle syfta till att få lagra materialet på olika servrar samt visa det. Visa vart ?
Jag kan gå med på att FB får visa mina uppladdade bilder på FB tills jag själv tar bort bilden och givetvis får man ta backuper. Men då räcker det att formulera avtalet så. Inte att skriva att FB äger rätten att visa materialet i evig tid varsomhelst. Jag inbillar mig att det går att nyansera avtalet så att det blir smalare och prickar in just syftet att kunna ha backuper varsomhelst, samt att begränsa visningen till just FB - tills användaren själv tar bort bilden. Så har jag uppfattat att svenska jurister menar att man bör göra, av det jag har snappat upp.
För övrigt har jag varit medlem på 99mac i ett antal år nu och har uppskattat tonen härinne.
Jag uppskattar inte debatter när jag uppfattar att någon/några få debattdeltagare styr i alltför hög grad, på ett sätt så att andras värderingsgrunder nästintill förlöljligas.
Jag får debattera denna fråga på annat håll verkar det som.
Vänligen
Eva
Det är fullt möjligt att du är långt mycket kunnigare än både mig och andra här. Om frågan ens primärt handlar om kunskap.
Huruvida villkoren är acceptabla för dig eller inte har inget med kunskap att göra — om du dock blir förvånad av formuleringen i villkoren så har det med okunskap att göra, eftersom formuleringarna är standard i amerikanska användarvillkor av det här slaget. Hade du haft lite erfarenhet av hur amerikanska användarvillkor av detta slag formuleras så hade du inte blivit det minsta förvånad, inte heller hade du ifrågasatt vitsen med dem, eftersom du då redan förstått vitsen.
När det gäller eventuell standard hos amerikanska communitys värderar jag inte denna faktor som relevant för min personliga del.
Jag värderar upphovsrätten till bilderna och den personliga integriteten.
Absolut, och det är din rättighet. Därför är det ju jättebra att du har otroliga möjligheter att skydda dem på Facebook, exempelvis genom att: inte ladda upp bilder och information, samt att inte bli medlem (eller avsluta ditt medlemsskap om det är för sent för det). Gör du detta så finns ju inget problem för dig.
Bilderna kan givetvis användas i flera sammanhang på webben oavsett om det gäller på Facebook eller på annat håll. Rättigheten att få använda allt material inklusive användarnas fotografier har Facebook krävt att få.
Enligt mig är det oacceptabla villkor. Du har en annan uppfattning och det står dig fritt.
Precis, om det är oacceptabla villkor så behöver du helt enkelt bara låta bli att ladda upp material på webbplatsen. Otroligt enkelt.
En del här fäster vikt vid vissa faktorer - jag och andra fäster tyngre vikt vid andra faktorer. Vad jag ser handlar inte debatten alls om okunnighet utan om olika synsätt, olika värderingar. Dina värderingar får stå för dig. Jag håller inte med dig. Frågan är mångfacetterade och går att vända och vrida på.
Jag söker konstruktiva och respektfulla samtal. Diskussionen kunde ha varit intressant och givande.
Du kan ha vilka värderingar du vill, men fortfarande så sticker Facebooks villkor inte ut nämnvärt bland andra amerikanska användarvillkor av detta slag. De är inte extraordinära, det är inte en fråga om tycke och smak, utan så är det bara, och antingen känner man till detta, eller så gör man det inte.
När det gäller synen på fotografier finns det annat än små porträttfoton, möjligen är inte vissa här intresserade av fotografering på det sättet men då kan jag informera om grupper för t ex Naturfoton, Fotografering, Stadsbilder m m.
Ett syfte med nedan bildexempel är att informera de här som verkar uppfatta att all FB-bildpublicering verkar handla om suddiga små porträttbilder.
Några exempel (hoppas länkarna fungerar):
http://www.facebook.com/photo.php?pid=340000&op=1&o=all&view=all&subj=4066839799&aid=-1&id=634121536
http://www.facebook.com/photo.php?pid=155416&op=1&o=all&view=all&subj=4066839799&aid=-1&id=620162195
http://www.facebook.com/photo.php?pid=205900&op=1&o=all&view=all&subj=4066839799&aid=-1&id=679448223
http://www.facebook.com/photo.php?pid=167188&op=1&o=all&view=all&subj=2260876973&aid=-1&id=709466266
http://www.facebook.com/photo.php?pid=219776&op=5&o=all&view=all&subj=2260876973&aid=-1&id=648337194
Kolla upplösningen på bilderna. Den är för låg för att bilderna ska kunna användas i något annat syfte än det de redan används till, som jag redan sagt tidigare. Om dessa bilder skulle läggas ut för försäljning på en sajt för det ändamålet så skulle de vara totalt värdelösa.
Jag uppskattar att kika runt på dylika fotografier på communitys, självklart blir ett forum om staden Stockholm, New York, Göteborg m m intressantare när det finns också bilder där. Jag brukar också dela med mig av egna foton. Det kan jag dock inte göra nu och jag vet andra som tagit bort sina. Om Facebook och liknande communitys formulerar sådana långtgående bildrättighetsregler motverkas kvalitativ bildpublicering. Jag finner det tråkigt.
Facebook är inte i förstahand en fotocommunity, kanske borde du vända dig till en sådan istället?
Jag kan gå med på att FB får visa mina uppladdade bilder på FB tills jag själv tar bort bilden och givetvis får man ta backuper. Men då räcker det att formulera avtalet så. Inte att skriva att FB äger rätten att visa materialet i evig tid varsomhelst. Jag inbillar mig att det går att nyansera avtalet så att det blir smalare och prickar in just syftet att kunna ha backuper varsomhelst, samt att begränsa visningen till just FB - tills användaren själv tar bort bilden. Så har jag uppfattat att svenska jurister menar att man bör göra, av det jag har snappat upp.
De har ett annnat juridiskt läge i USA. Folk stämmer varandra till höger och vänster för teknikaliteter och dumheter. Det vet du väl? Nån kvinna stämde för längesedan McDonalds för att kaffet i hennes kaffemugg var hett!? För att kaffet var hett!? Detta är nämligen inte självklarheter för invånarna i världens dummaste land. Av denna anledning står det nu en varningstext på kaffemuggarna som talar om för dumskallarna att kaffet kan vara hett, så att inte McDonalds blir stämda fler ggr för den saken. Andra dumskallar har stämt McDonalds för att de har blivit feta av att äta maten där varje dag. Som sagt, de är dumskallar där borta och stämmer varandra hejvilt.
Därför måste de vara sjukt övertydliga och beskriva alla möjliga och omöjliga grejor i sina avtal. I Sverige sticker såna avtal ut, man undrar som du vad vitsen med dem är. Men inte i USA, i USA är de nödvändiga för att överhuvudtaget kunna driva tjänsten.
Du förstår säkert att detta avtal har inte programmerarna bakom Facebook komponerat ihop själva, de har naturligtvis vänt sig till en advokat och bett om ett användarvillkor som skyddar dem mot juridiska processer, från diverse dumskallar för alla möjliga och omöjliga krav, under sajtens kritiska lanseringsperiod.
Utan diverse rättigheter så skulle en medlem kunna stämma Facebook för att när de går in på din sida och ser dina foton så cachas ju bilden på besökarens hårddisk; rent tekniskt så har alltså bilden kopierats och distribuerats till utanför sajten. Om medlemmen betalar en medlemsavgift (kanske kan plus-medlemsskap införas i framtiden?) så kan man eventuellt få det till att en försäljning av bilden har skett, med en riktigt rabiat advokat kan åtminstonde ett påstående av detta slag göras.
Tack vare sina användarvillkor så slipper Facebook fler sådana juridiska processer, och kan lägga sin tid och sina pengar istället på att driva sajten. Visst är det möjligt att de missar några medlemmar, som t.ex. dig då, men fortfarande så är ju Facebook framförallt en amerikansk sajt och där är denna typ av användarvillkor, som sagt, standard.
Jag förstår inte syftet med att gång på gång rekommendera vuxna individer att "sluta använda FB då", "låt bli visa bilder".
Finner man villkoren för en (gratis-)tjänst oacceptabla så är naturligtvis åtgärden att inte använda tjänsten den mest uppenbara lösningen. Några pengar finns ju inte att kräva tillbaka, nämligen.
Den "upplysningen" förefaller i mina ögon ganska onödig, det är upp till var och en att söka påverka en situation. Om sedan någon annan har andra värderingar där det mer handlar om att "stäng av teven i stället för att kommunicera med (och om) Tv-bolaget om programmen".
Ingen kritik du har till Facebook om deras avtal — som inte är ett dugg konstigt — kommer att ändra det faktum att folk stämmer varandra till höger och vänster i USA och att denna typ av legalese är nödvändig där.
Jag har också svårt att förstå vitsen med upprepad uppenbar information av typ "upplösningskvaliteten" för bilderna. Grundfakta angående upplösningen för webbpublicerade foton bedömer jag vara ganska basal.
Du upprepade dina farhågor om att Facebook skulle sälja de "fina foton" som finns på webbplatsen. Jag berättar helt enkelt varför så inte är fallet. De bilder du länkade till har samma värde som suddiga porträttfoton vid en foto-försäljning. Inget.
Debattdeltagarna här förefaller sen ha olika föreställningsnivå ang. var bilder kan publiceras med denna upplösning. För mig personligen är det fullt tillräckligt ATT communityn anser sig ha rätten att publicera fotografierna var som helst, t ex på webben i vilket sammanhang som helst.
Rent teoretiskt så är det möjligt. Rent praktiskt så är jag beredd att slå vad om tusen spänn, här och nu, med dig om att det inte kommer att hända. Tar du vadet?
Facebook är inte i förstahand en fotocommunity. Fortfarande, har man problem med att sina "fina fotografier" i låg upplösning kommer att användas av Facebook på ett sätt man inte önskar, så kan man mycket enkelt låta bli att ladda upp dem.
Du verkar förvånas över att jag förvånas över dom långtgående bildrättigheterna hos FB. Du säger att så ser det ut på amerikanska communitys. Jag säger att det spelar ingen roll, jag är förvånade över t ex att nyanserna saknas. Det är enligt jurister med specialkunskap inom området inte oöverstigligt svårt att nyansera kontraktet så att både individens bildrättigheter respekteras och att communityägaren (även en amerikansk) upprätthåller ett tillräckligt starkt skydd för den egna verksamheten.
Det är just vad du kallar nyanser som kan utnyttjas vid en stämning mot Facebook. Självklart vill man ha så lite "nyanser" i ett avtal som möjligt.
De lösningar som du och några förespråkar handlar om "låt bli FB", "visa inte bilder där". Jag menar att det är långt mer intressant att undersöka om det kan finnas ett mellanting. Jag tror att ett sådant mellanting kan innebära fördelar för både FB och individen.
Främst individen. Eftersom det faktiskt handlar om en gratistjänst så har du inte så överdrivet mycket utrymme för att ställa krav här.
Andra amerikanska sajter/communitys har i dagarna bedömat sig om att informera användarna om att dom inte har samma användarvillkor som FB har. T ex MySpace som säger att dom inte gör anspråk på rätten till användarnas texter, bilder etc. Det förefaller inte vara en självklar standard för MySpace att ha FB-liknande långtgående rättighetskrav inskrivna i användaravtalet. Kan MySpace så kan väl också Facebook ?
MySpace uttalande är ett billigt PR-trick. De bedyrar att de inte tar över ägandeskapet av bilderna som laddas upp, men som JAG REDAN BERÄTTAT så gör inte Facebook det heller.
Huruvida villkoren är acceptabla för dig eller inte har inget med kunskap att göra — om du dock blir förvånad av formuleringen i villkoren så har det med okunskap att göra, eftersom formuleringarna är standard i amerikanska användarvillkor av det här slaget. Hade du haft lite erfarenhet av hur amerikanska användarvillkor av detta slag formuleras så hade du inte blivit det minsta förvånad, inte heller hade du ifrågasatt vitsen med dem, eftersom du då redan förstått vitsen.
Absolut, och det är din rättighet. Därför är det ju jättebra att du har otroliga möjligheter att skydda dem på Facebook, exempelvis genom att: inte ladda upp bilder och information, samt att inte bli medlem (eller avsluta ditt medlemsskap om det är för sent för det). Gör du detta så finns ju inget problem för dig.
Precis, om det är oacceptabla villkor så behöver du helt enkelt bara låta bli att ladda upp material på webbplatsen. Otroligt enkelt.
Du kan ha vilka värderingar du vill, men fortfarande så sticker Facebooks villkor inte ut nämnvärt bland andra amerikanska användarvillkor av detta slag. De är inte extraordinära, det är inte en fråga om tycke och smak, utan så är det bara, och antingen känner man till detta, eller så gör man det inte.
Kolla upplösningen på bilderna. Den är för låg för att bilderna ska kunna användas i något annat syfte än det de redan används till, som jag redan sagt tidigare. Om dessa bilder skulle läggas ut för försäljning på en sajt för det ändamålet så skulle de vara totalt värdelösa.
Facebook är inte i förstahand en fotocommunity, kanske borde du vända dig till en sådan istället?
De har ett annnat juridiskt läge i USA. Folk stämmer varandra till höger och vänster för teknikaliteter och dumheter. Det vet du väl? Nån kvinna stämde för längesedan McDonalds för att kaffet i hennes kaffemugg var hett!? För att kaffet var hett!? Detta är nämligen inte självklarheter för invånarna i världens dummaste land. Av denna anledning står det nu en varningstext på kaffemuggarna som talar om för dumskallarna att kaffet kan vara hett, så att inte McDonalds blir stämda fler ggr för den saken. Andra dumskallar har stämt McDonalds för att de har blivit feta av att äta maten där varje dag. Som sagt, de är dumskallar där borta och stämmer varandra hejvilt.
Därför måste de vara sjukt övertydliga och beskriva alla möjliga och omöjliga grejor i sina avtal. I Sverige sticker såna avtal ut, man undrar som du vad vitsen med dem är. Men inte i USA, i USA är de nödvändiga för att överhuvudtaget kunna driva tjänsten.
Du förstår säkert att detta avtal har inte programmerarna bakom Facebook komponerat ihop själva, de har naturligtvis vänt sig till en advokat och bett om ett användarvillkor som skyddar dem mot juridiska processer, från diverse dumskallar för alla möjliga och omöjliga krav, under sajtens kritiska lanseringsperiod.
Utan diverse rättigheter så skulle en medlem kunna stämma Facebook för att när de går in på din sida och ser dina foton så cachas ju bilden på besökarens hårddisk; rent tekniskt så har alltså bilden kopierats och distribuerats till utanför sajten. Om medlemmen betalar en medlemsavgift (kanske kan plus-medlemsskap införas i framtiden?) så kan man eventuellt få det till att en försäljning av bilden har skett, med en riktigt rabiat advokat kan åtminstonde ett påstående av detta slag göras.
Tack vare sina användarvillkor så slipper Facebook fler sådana juridiska processer, och kan lägga sin tid och sina pengar istället på att driva sajten. Visst är det möjligt att de missar några medlemmar, som t.ex. dig då, men fortfarande så är ju Facebook framförallt en amerikansk sajt och där är denna typ av användarvillkor, som sagt, standard.
Jag förstår inte syftet med att gång på gång rekommendera vuxna individer att "sluta använda FB då", "låt bli visa bilder".
Den "upplysningen" förefaller i mina ögon ganska onödig, det är upp till var och en att söka påverka en situation. Om sedan någon annan har andra värderingar där det mer handlar om att "stäng av teven i stället för att kommunicera med (och om) Tv-bolaget om programmen".
Jag har också svårt att förstå vitsen med upprepad uppenbar information av typ "upplösningskvaliteten" för bilderna. Grundfakta angående upplösningen för webbpublicerade foton bedömer jag vara ganska basal. Debattdeltagarna här förefaller sen ha olika föreställningsnivå ang. var bilder kan publiceras med denna upplösning. För mig personligen är det fullt tillräckligt ATT communityn anser sig ha rätten att publicera fotografierna var som helst, t ex på webben i vilket sammanhang som helst.
FB skulle kunna undanröja min och andras oro genom att förtydliga att givetvis kommer inte användarnas fotografier att publiceras av FB på andra ställen. FB har valt att inte kommentera debatten som pågår. Hos mig som månar om bilder och bildrättigheter känns denna tystnad en smula oroväckande. Jag antar att frågan har uppkommit (har för mig att någon annan har pekat på det) även i andra länder, så FB kunde ha tagit ett samlat grepp och t ex publicerat ett förtydligande pressmeddelande. Om FB nu vill att oron hos användarna ska minska. Passiviteten kan tolkas på olika sätt. Jag är inte 100 än på vad FB egentligen vill. Avvaktar och ser tiden an. Det kanske kommer att klarna längre fram.
Ett samtal blir i mina öron mer intressant om deltagarna förutsätter att vi har någon sorts grundkunskap om faktorerna som "bildrättigheter hos communitys", "bildpublicering", "upphovsrätt" m m.
Du verkar förvånas över att jag förvånas över dom långtgående bildrättigheterna hos FB. Du säger att så ser det ut på amerikanska communitys. Jag säger att det spelar ingen roll, jag är förvånade över t ex att nyanserna saknas. Det är enligt jurister med specialkunskap inom området inte oöverstigligt svårt att nyansera kontraktet så att både individens bildrättigheter respekteras och att communityägaren (även en amerikansk) upprätthåller ett tillräckligt starkt skydd för den egna verksamheten.
Råd i stil om "använd en fotocommunity i stället" finner jag ganska irrelevanta. Jag diskuterar Facebook, det sociala forumet där man också kan visa bilder (som lättar upp all text, som kan illustrera olika samtalsfrågor t ex städerna man diskuterar i olika Groups m m positiva effekter).
De lösningar som du och några förespråkar handlar om "låt bli FB", "visa inte bilder där". Jag menar att det är långt mer intressant att undersöka om det kan finnas ett mellanting. Jag tror att ett sådant mellanting kan innebära fördelar för både FB och individen.
Andra amerikanska sajter/communitys har i dagarna bedömat sig om att informera användarna om att dom inte har samma användarvillkor som FB har. T ex MySpace som säger att dom inte gör anspråk på rätten till användarnas texter, bilder etc. Det förefaller inte vara en självklar standard för MySpace att ha FB-liknande långtgående rättighetskrav inskrivna i användaravtalet. Kan MySpace så kan väl också Facebook ?
Jag uppskattar inte de olika tips och råden som ges, har inte användning för "upplysningar" av den karaktären och hoppas diskussionen kan fokusera på sakfrågor där vi inte tolkar andra så mycket eller råder andra "låg bli FB då". Debattklimatet försnävas.
Min kära, koleriske Jogin.
Du skrävlar vitt och brett om din överlägsna kunskapsnivå. Jag hävdar dock fortfarande att du bör läsa på. Om nu Facbooks EULA är så "standard" som du påstår, hur kan det då komma sig att en snabb sökning på google ger mängder av sidor som förfasar sig över deras EULA och många av dessa sidor är amerikanska?
Läser man t.ex. Yahoos EULA (som innefattar Yahoo Groups och Flickr) så finns vissa passus med om ungefär samma saker, men de är starkt begränsade, till skillnad från FaceBook.
Min kära, koleriske Jogin.
Du skrävlar vitt och brett om din överlägsna kunskapsnivå.
Absolut inte.
Jag hävdar dock fortfarande att du bör läsa på. Om nu Facbooks EULA är så "standard" som du påstår, hur kan det då komma sig att en snabb sökning på google ger mängder av sidor som förfasar sig över deras EULA och många av dessa sidor är amerikanska?
Sensationsjournalistik, förfasning och framförallt dumhet, existerar även i USA. Facebook är en uppstickare, sådana drar till sig uppmärksamhet, alla möjliga sorters uppmärksamhet.
Läser man t.ex. Yahoos EULA (som innefattar Yahoo Groups och Flickr) så finns vissa passus med om ungefär samma saker, men de är starkt begränsade, till skillnad från FaceBook.
Det stämmer att Yahoos EULA är något mer begränsad i sin formulering, det kan t.ex. ha att göra med att Yahoo har råd med mer juridiska kostnader och processer än vad lilla Facebook har. Facebook har, för att undvika så mycket processer som möjligt, använt både livrem och hängslen i sin formulering, så att säga. Förmodligen pga Facebooks ringa storlek och relativa känslighet för juridiska processer. Dessutom är ju Facebook en uppstickare som helt naturligt drar till sig uppmärksamhet, speciellt så här i början. Det skulle inte förvåna mig om de relaxade sitt avtal något, när den värsta hypen lagt sig.
Ett exempel är ju att Yahoo bedyrar att foton som laddas upp (förutom på Yahoo Groups) inte kommer att visas/publiceras utanför Yahoo — men Yahoo är ju en gigantisk webbkoncern som äger massor av olika plattformar så det säger ju fortfarande inte sådär supermycket mer än Facebooks avtal. Även med Yahoos avtal är det ju möjligt, exempelvis, att bilder från Flickr används utanför Flickr i reklamsammanhang.
Eva O skrev:
Jag hävdar dock fortfarande att du bör läsa på. Om nu Facbooks EULA är så "standard" som du påstår, hur kan det då komma sig att en snabb sökning på google ger mängder av sidor som förfasar sig över deras EULA och många av dessa sidor är amerikanska?
Eva O skrev:
Jag har inte skrivit ett enda ord av ovanstående. Du felciterar mig.
Det stämmer att Yahoos EULA är något mer begränsad i sin formulering, det kan t.ex. ha att göra med att Yahoo har råd med mer juridiska kostnader och processer än vad lilla Facebook har.
Grattis, ett praktexempel på att vända alla eventuella motargument till ett eget argument. I ena meningen säger du att Facebook är jättestort, i nästa att de är små...
För den som inte tror att det kan bli repressarlier på det man gör på Facebook så kommer väl detta som en blixt från klar himmel:
http://sydsvenskan.se/digitalt/article280383.ece
För den som inte tror att det kan bli repressarlier på det man gör på Facebook så kommer väl detta som en blixt från klar himmel:
http://sydsvenskan.se/digitalt/article280383.ece
Vad menar du? Tycker du att saker man gör på nätet ska stå över repressalier? Hade du förordat att folk inte skulle prata med varandra - pga av säkerhetsproblem - om några blivit överhörda i lunchrummet?
Om man ser Facebook som ett forum för att slänga skit på andra kan man ju inte bli förvånad om nån läser det. Om man inte vill det kan det vara en bra idé att göra en privat grupp. Eller helt hoppa över att torgföra saker man inte kan stå för.
Kort angående det du skriver om att FB är gratis.
Det är ganska stora pengar inblandade.
Jag utgår från att ägare (oavsett om det är stora pengar eller ej inblandade) är intresserad av vad användarna tycker. Jag har själv ägt och äger gratiscommunityn. För mig är det självklart att lyssna till användarna. Därmed inte sagt att användarna har någon slags överordnad status. Men lyssna och ta intryck kan man göra. Det kostar inget.
När kritikernas kritik bottnar i brist på förståelse för den juridiska problematiken så tror jag inte den är värd så mycket. Kanske att man väljer att förtydliga syftet med den.
Som sagt, när den värsta hypen har lagt sig och Facebook lämnat lanseringsfasen, och bestämt sig för i vilken riktning de vill utvecklas i framtiden, så är det absolut möjligt att användarvillkoren begränsas något. Kanske kommer de då t.ex. att specificera vilka andra webbplatser som licensen att använda materialet gäller på, dock ser jag inte heller i det läget någon anledning till att tidsbegränsa licensen (jag känner inte till något amerikanskt användaravtal av denna sort som har en tidsbegränsning).
Tills dess är det bara att gilla läget, eller låta bli att använda hela eller delar av tjänsten, som faktiskt är gratis.
Kort angående det du skriver om att FB är gratis.
Det är ganska stora pengar inblandade.
Jag utgår från att ägare (oavsett om det är stora pengar eller ej inblandade) är intresserad av vad användarna tycker. Jag har själv ägt och äger gratiscommunityn. För mig är det självklart att lyssna till användarna. Därmed inte sagt att användarna har någon slags överordnad status. Men lyssna och ta intryck kan man göra.
Du upprepade dina farhågor om att Facebook skulle sälja de "fina foton" som finns på webbplatsen. Jag berättar helt enkelt varför så inte är fallet. De bilder du länkade till har samma värde som suddiga porträttfoton vid en foto-försäljning. Inget.
Det är din tolkning. Jag har inte nämnt vare sig "sälja" eller "foto-försäljning". Jag pratar om publicering rätt och slätt.
Du tolkar och du slår vad.
Jag tror inte vi kommer längre.
Vi har olika syn på vad som väger tungt och vi förefaller ha väldigt olika värderingar.
Eva O och andra:
Det är fel att jämföra med MySpace eller någon annan community eftersom de fungerar på ett helt annat sätt. Det kommer inte Myspace frivilligt berätta eftersom de hamnat i kölvattnet av Facebook, och gärna drar växlar och publicitet på konkurrentens bekostnad.
Anledningen till att Facebook absolut MÅSTE svära sig fri från all typ av copyright är att de skickar runt all information kors och trvärs, och i princip låter olika plug-ins göra vad de vill med allt. När man laddar upp material måste man kryssa i en ruta där man säger att man själv har rättigheterna till de bilder man laddar upp. Det är inte för att det ska bli jobbigare för oss som laddar upp bilder, utan för att Facebook ska kunna svära sig fria.
Det är det det här handlar om; de svär sig fria från åtal genom ett rätt fånigt formulerat avtal. Om de skulle börja fiska upp folks privata bilder och slänga ut i alla möjliga sammanhang så skulle folk märka det, och reaktionen lär då inte vänta på sig.
Jag vet inte var all denna oro kommer ifrån. Finns det exempel på företag som gjort något liknande? Skaffat sig miljoner kunder, och sedan börjat sälja, eller för den delen ge bort, deras personliga uppgifter eller material ... Facebooks grej är inte att samla in grejer från sina användare och tjäna pengar på det. Det är helt enkelt inte det de sysslar med.
Man kan fortfarande tycka att det uttryckligen borde stå att Facebook inte ska använda material från sina användare utanför Facebook, men de kan ju knappast svära på att ingen annan norpar dina grejer. Så man blir ju inte säkrare för det. Det är nog snarare det man ska rikta in sina mardrömmar på; alla användare som kan komma att skicka runt dina bilder i sammanhang du inte hade förutsett.
En funderare?!?
Kanske detta inte har direkt med Microsofts köp av 1,6% på FB..
Men det var för ett par år sen kom en herre B Gates på besök till
Malmö med stab.. hyrde hela Sheraton över en weekend med stab.
Dock han höll ett litet anförande kring Broar (Bridges) och att han var helt
såld påÖresundsbron?!. allt handlade om att bygga länkar
och kunnande o cheering mellan olika Kulturer.
Svenskar vs Danskar hade nu lyckats med detta.
Till saken hör faktiskt att han gav ett STORT bud på BRON!!!
Vilket dock avisades från oss samt Danskarna.
Tanken var nog © av denna skapelse för att utnyttga
i en framtida ->(Länk ,bevis mellan Kulturer) Bridges ???
Låter det Insnöat ?? =men det är SANT!
Gates diggar broar förbindelser /information <-> cheering ..
Man kan väl säga att FB har lite åt det stuket eller??
Har ni märkt att Facebook har ett eget bokmärke i Safari, ja då man nu uppdaterat till version 10.5 Leopard... även Lunarstorm blev default bokmärke i nya versionen - kanske även Apple gör affärer på ett liknande sätt som MS ?? Nu stryker dom både Google, YouTube och Facebook medhårs Även 99Mac lämnar helt tydligt utrymme för MS-reklam, fast Martin får knappast motsvarande summor som Facebook fick av MS.
Själva poängen var ju att de anställda såg det som en "kul grej" då de båda jobbade där. Arbetsgivaren såg det inte så.
Ett argument som det talades om innan var att i framtiden kan mycket väl rekryterare sitta med din facebook-profil framför sig vid en intervju. Man bör alltså vara mer försiktig med vad man hasplar ur sig på Facebook än vad många tror.
Själva poängen var ju att de anställda såg det som en "kul grej" då de båda jobbade där. Arbetsgivaren såg det inte så.
Ett argument som det talades om innan var att i framtiden kan mycket väl rekryterare sitta med din facebook-profil framför sig vid en intervju. Man bör alltså vara mer försiktig med vad man hasplar ur sig på Facebook än vad många tror.
Absolut. Det håller jag med om. Man ska inte skriva nåt som man inte kan stå ut med att vem som helst läser.
Man bör alltså vara mer försiktig med vad man hasplar ur sig på Facebook än vad många tror.
Ledsen att förstöra din pretentiösa självbild, men detta är självklart. Du är inte extraordinärt klipsk för att du fattar att det man skriver på olika webbplatser kan läsas av medlemmar på de webbplatserna.
Är inte huvudfrågan om det är farligare att skriva saker som man inte vill att vem som helst skall se på Facebook än på Blogger/whatever?
Mitt svar är: Nej.
Huvudanleningen att Facebook får så mycket press är att det intresserar folk att läsa om Facebook (för den allmänna buzzen) och då kan kan tjänar man som murvel på att stöpa om ett generellt råd/varning till något unikt för facebook. Detta är bedrägligt, tycker jag.
Ledsen att förstöra din pretentiösa självbild, men detta är självklart. Du är inte extraordinärt klipsk för att du fattar att det man skriver på olika webbplatser kan läsas av medlemmar på de webbplatserna.
Alltså, du är en mästare på att väva in personliga påhopp i dina inlägg för att verka bättre än andra, kudos!
Så fantastiskt självklart är det nog inte för alla som trots allt inte innehar ditt skarpa intellekt.
Skillnaden mellan att fritt skriva allehanda invektiv på en blogg och/eller en egen webbplats är att där är man fullt medveten om att detta kommer förr eller senare att hamna sökbart via valfri sökmotor. Det är ju faktiskt lite av själva idéen med att lägga saker på en webbsida; nämligen att den skall hittas av folk.
Om man däremot gör osmidiga uttalanden på sin Facebook-sida så tror många att det stannar inom den egenvalda vänkretsen då sidan inte per definition dyker upp via sökmotorer eller är synliga för någon som inte är listad som "vän".
Med det och Facebooks användaravtal i åtanke är det faktiskt inte helt otänkbart att rekryteringsfirmor kommer utnyttja Facebook för att söka information om dig som person när du söker ett jobb. Redan idag utnyttjas ju sökmotorer till detta. Jag har själv blivit presenterad information från min hemsida vid arbetsintervju.
Själva varningen ligger väl i att man trots den vänskapliga andan på Facebook faktiskt kan bli "upptäckt" om man har som i det här fallet uppträtt illojalt mot din arbetsgivare.
Så fantastiskt självklart är det nog inte för alla som trots allt inte innehar ditt skarpa intellekt.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte anser att det krävs ett "skarpt intellekt" för att förstå att det man skriver på webbplatser kan också läsas på de webbplatserna. För mig är det dagisnivå.
Skillnaden mellan att fritt skriva allehanda invektiv på en blogg och/eller en egen webbplats är att där är man fullt medveten om att detta kommer förr eller senare att hamna sökbart via valfri sökmotor. Det är ju faktiskt lite av själva idéen med att lägga saker på en webbsida; nämligen att den skall hittas av folk.
Facebooks innehåll indexeras dock inte av Google. Många andra webbplatser gör det, men inte Facebook.
Om man däremot gör osmidiga uttalanden på sin Facebook-sida så tror många att det stannar inom den egenvalda vänkretsen då sidan inte per definition dyker upp via sökmotorer eller är synliga för någon som inte är listad som "vän".
Det tror jag inte. Jag tror folk är smartare än så. I det fallet du nämnde så trodde de inblandade helt enkelt inte att någon skulle ta illa upp för en sådan skitsak; de trodde inte att texten de skrev inte kunde läsas av någon annan än de själva.
Med det och Facebooks användaravtal i åtanke är det faktiskt inte helt otänkbart att rekryteringsfirmor kommer utnyttja Facebook för att söka information om dig som person när du söker ett jobb. Redan idag utnyttjas ju sökmotorer till detta. Jag har själv blivit presenterad information från min hemsida vid arbetsintervju.
Ja, arbetsgivare söker precis som alla andra människor på nätet. Detta är uppenbart. Det är dagisnivå. Det krävs inte ett skarpt intellekt för att förstå det.
Själva varningen ligger väl i att man trots den vänskapliga andan på Facebook faktiskt kan bli "upptäckt" om man har som i det här fallet uppträtt illojalt mot din arbetsgivare.
De uppträdde inte "illojalt" mot sin arbetsgivare. De skojade. Och arbetsgivaren i fråga består tydligen av ett gäng pajasar som tar sig själva på alldeles för stort allvar — det är de inblandades största problem, inte Facebook.
Jag har bättre saker för mig än att fortsätta den här diskussionen, din argumentationsteknik gör mig bara trött. Förresten, känns det inte väldigt ensamt att vara själv mot världen i alla diskussioner?
Hahaha, för det första så väljer jag inte åsikt efter vad andra tycker. Och för det andra är jag inte ensam i mina åsikter. Kanske är det så att du bara ser det du vill se. *Host* Se ovanstående inlägg.
Skillnaden mellan facebook och andra bloggar är att du skriver över din copyright på ALLT och att det kan säljas till vem som helst. Det sker inte på din blogg... förvisso kan folk använda dina bilder/texter olagligt och det lär vara svårt att göra så mycket åt det. Men facebook tar över enligt lag... så om det hamnar i någon tidning, betalsite eller liknande så får du bara acceptera det.
Dessutom vet nog fortfarande massor inte om att de sålt sig!
Skillnaden mellan facebook och andra bloggar är att du skriver över din copyright på ALLT och att det kan säljas till vem som helst. Det sker inte på din blogg... förvisso kan folk använda dina bilder/texter olagligt och det lär vara svårt att göra så mycket åt det. Men facebook tar över enligt lag... så om det hamnar i någon tidning, betalsite eller liknande så får du bara acceptera det.
Dessutom vet nog fortfarande massor inte om att de sålt sig!
EULAas trumfar inte över lagen. Om Facebook hade rätt att sälja mina smygtagna bilder av Brad Pitt till Colgate för att användas i sin reklam, varför förekommer inte kändisar i smygtagna bilder redan idag? Svaret är att lagen inte tillåter det (i vettiga länder) oavsett vad det står i EULAS.
Verkar det troligt/rimligt att facebook skulle sälja mina bilder till reklamvärlden, eller personlig info om mig till arbetsgivare? Hur mycket badwill skulle facebook få?
Puh! Den här tråden är så tung att jag inte orkar vare sig citera eller läsa allt.
Men det jag vill säga är:
Jag upplevde en stor känslomässig skillnad mellan Facebook och "Alla andra".
Jag får nämligen inte klicka runt som "Gäst" och kolla vad det är för något.
Jag måste köpa "Grisen i säcken" och registrera mej utan att jag vet hur det ser ut.
Det går bort!
Myspace kunde jag titta på som åskådare, och sedan lägga upp min egen musik på, utan att ange min adress och var jag i i skola och vad jag har för sexuell läggning osv.
För det andra:
Jag hade agg mot Facebook redan INNAN jag fick reda på att Microsoft köpt rättigheter att annonsera eller vad det nu var, så det var bara droppen som fick bägaren att rinna över. Det hade inget med Microsoft att göra från början och har alltså inget med att jag kör Mac att göra.
Jag bara kände på mej, att med Facebook har vi passerat en obehaglig gräns.
Någon skrev att Facebook inte har som uppsåt att sälja info om sina medlemmar.
Ja, tills dom byter ägare ja!
En ny ägare bestämmer väl själv.
Nä, det här är det närmaste masspsykos man kan komma i modern tid.
Om en lämmel kastar sig utför stupet följer alla andra med.
Sammanfattningsvis menar jag helt enkelt att Facebook kan förleda folk att uppge mer av sig själva än dom förstår för sitt eget bästa.
Det vädjar till folks exibitionistiska läggning (fast mer än alla andra siter).
Sedan var det det här: "Verkar det troligt/rimligt att facebook skulle sälja mina bilder till reklamvärlden?"
Ja men, har inte redan hänt? Det såg jag ju ett reportage om.
P.S. Jag älskar att dramatisera.
Det blir mer filmiskt då. Och film har en förmåga att nå fram till folks känslor.