Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inscanning av svartvita negativ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här har väl inte egentligen med digitalfoto att göra, men jag visste inte var annars jag skulle fråga...

Jag har en hög med svartvita 35mm-negativ, och eftersom jag inte har tillgång till något mörkrum skulle jag vilja scanna in dem för att kunna skriva ut bilder. Jag har dock inte tillgång till någon scanner och det känns inte som att det är värt att köpa en bara för att scanna in högst ett tiotal rullar.

Har kollat med en fotofirma och de kan scanna in negativ men sv/v måste scannas manuellt = dyrt (89 kr/negativ!)... Känner någon till ett ställe som gör det billigare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 12:20

10 rullar det är då 360 bilder ... digitalkamera med macro och en negativhållare på ljusbord kanske

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-21 14:37

89*360 = 32 040 kr, får man rætt mycket scanner før

Billigast ær nog ændå att att køpa en diascanner t ex

Nikon Coolscan LS-50D før 4500:- + moms hos Dustin

eller en flatbæddsscanner med negativmøjlighet, Canon eller Epson från ca 700 :- + moms (Dustin)

Ursprungligen av gpd:

89*360 = 32 040 kr, får man rætt mycket scanner før

Billigast ær nog ændå att att køpa en diascanner t ex

Nikon Coolscan LS-50D før 4500:- + moms hos Dustin

eller en flatbæddsscanner med negativmøjlighet, Canon eller Epson från ca 700 :- + moms (Dustin)

Sedan gå det ju att sälja av scannern efter jobbet är gjort. Du får säkert inte tillbaka alla pengarna men en bra bit av dem...

Säg att du köper den för 4500, säljer den för 3000 ? Då har du ju fått gjort det hela för 1500:-. Din egen tid då oräknat...
Meget billigt....

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-11-24 00:21

Kolla Bara så att Drivrutiner finns för ditt system...
Har en viss erfarenhet att vissa Scanrar inte uppgraderar till nuvarande oprativsystem
buggar och sånt trams lär då dycka upp för jämnan

Ursprungligen av Trisen:

Kolla Bara så att Drivrutiner finns för ditt system...
Har en viss erfarenhet att vissa Scanrar inte uppgraderar till nuvarande oprativsystem
buggar och sånt trams lär då dycka upp för jämnan

Det är därför man använder VueScan istället. Den plockar dessutom oftast ut mer information ur scanningen än originalprogramvaran.

Kolla på fler ställen, exvis de som erbjuder bilder på CD i samband med framkallning av vanlig negativ färgfilm. Upplösning brukar inte vara så där jättehög, men det duger för småbilder och en allmän uppfattning om hur bilden tar sig ut. Vid behov kan man ju sedan scanna in enstaka bilder i högupplösning.

Jag bor i Beijing och där är ju priserna lite annorlunda. På en av de större och bättre Kodak Express erbjuder man inscanning som TIFF i 1544x1024 pixlar ("1,6 megapixel"). En hel rulle dia/svartvitt/färgneg som mest nedklippt till strippar om 6 rutor kostar 20 spänn ungefär. Betydligt mer för lösklippta neg eller inramade dia.

Vad jag vill säga är att utrustningen är av internationell typ och fabrikat för denna typ av enklare jobb, och antagligen likadan som Extrafilm och de andra erbjöd (erbjuder?) för "bilder på CD" för några år sen.

Annars är ju en diascanner inte fel. Sök på forumet. Har du ingen släkting e.d. som du kan slå dig ihop med?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-24 08:50

Jag köpte mig en skanner som gör jobbet, CanoScan 8800F för ca 1700:- på Cyberphoto. Då fick jag mig en bra A4 kopiator också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-24 14:03

Är den bra för neg, MatsOlov? Vet du om den funkar med Leopard?

Tack!

Jag upptäckte att Crimson tar mellan 10 och 50 kr/negativ beroende på upplösning, och det är ju en aning billigare. (Det är inte hela rullarna jag skulle vilja scanna in, utan kanske 50 bilder sammanlagt)

Men om scannrar som kan hantera negativ inte är alltför dyra så kanske det är ett bättre val ändå.

1
Bevaka tråden