Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone låst vid uppdatering - hur låsa upp igen?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 14:11

Hej! Jag behöver verkligen hjälp... IGÅR fick jag en upplåst iphone i present och blev hysteriskt glad tills jag nonchalant klickade ok på uppdatering när jag skulle börja lassa över musik på telefonen... Ok, jag VET nu att det var OTROLIGT korkat och jag borde kanske vetat bättre. Men gjort e gjort.

Satt sedan i 6 hysteriska timmar för att försöka låsa upp den igen och lyckades få telefonen i ett läge där den knappt gick att stänga av... :">

Vad jag gjorde?

1. Klickade på uppdateringen och uppdaterade.
2. Insåg att telefonen låstes igen.
3. Hittade en site där det stog hur man kunde låsa upp.
4. Kom till RESTORE steget i itunes.
5. Körde en RESTORE.
6. Insåg det var fel.
6A. Följde andra anvisningar för att låsa upp genom att ringa upp telefonen, jailbreaker.com, etc.
7. Följde anvisningar att ner-gradera till 1.1.1
8. Laddade ner iNdependence
9. Laddade ner äldre version av itunes.
10. Launchade iNdependence för att få ur telefonen ur det svarta hål den hamnade i efter ner-graderingen.
11. Inget funkade därefter... INGENTING. Lyckades TILL slut stänga av den i alla fall.
12. Hittade ett företag i Stm som låser upp iphones.
13. Ringde och dom sa jag måste vänta en vecka pga att det inte finns något sätt att låsa upp den uppdaterade versionen ännu....

Nu är jag verkligen lite desperat och vill kunna använda min telefon. Pratade med Adrian B. som var snäll nog att aktivera mitt konto här så jag kunde be om hjälp. Jag är nog lite för otålig kanske, men det skulle vara såå coooool ifall någon vet hur man ska göra. För att vara helt ärlig ar jag nog inte kompetent nog för att göra det själv dock... Så om det finns någon som kan hjälpa mej vore det otroligt uppskattat!!!

MVH,
Bia

iPhone låst vid uppdatering - hur låsa upp igen?
Med den rubriken är chansen större att någon redan på rubrikstadiet blir intresserad av din tråd och på så sätt klickar in och hjälper dig. Bara ett tips i all välmening.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

iPhone låst vid uppdatering - hur låsa upp igen?
Med den rubriken är chansen större att någon redan på rubrikstadiet blir intresserad av din tråd och på så sätt klickar in och hjälper dig. Bara ett tips i all välmening.

Sagt och gjort

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-21 14:38

Har varit dålig på att kolla upplåsningsmetoder efter att ha låst upp "alla mina egna" telefoner. Det som företaget i sthlm sade stämmer dock till stor del. Som jag har förstått det så är 1.1.2 telefonerna inte möjliga att använda som just telefoner. Det går att nedgradera dom och jailbreaka dom men inte att ringa. Detta gäller dock för OOTB (Out Of The Box) telefoner. Har man en 1.1.1 i grunden skall det finnas steg att låsa upp den, men att det är lite småstruligt. plöj igenom trådar på hackint0sh.org/forum och tuaw.com eller modmyiphone.com och kolla vad du hittar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 14:43

Ha ha ha! Ok, jag ska ändra min rubrik!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 14:44

Jaha, någon har redan ändrat... Tack!

Den goda nyheten är att din iPhone antagligen inte är permanent skadad. Den dåliga är att det är svårt, jobbigt och snårigt att ta sig tillbaka till en fungerande 1.1.1-telefon. Du borde kunna använda ungefär samma metod som för 1.1.1 när man återställer en iBrick då öch detta. Enligt kommentarer runt om på nätet i alla fall. Inga som helst garantier lämnas.

Disclaimer: Innan du sätter igång med denna process vill jag att någon annan som har kunskap om detta borde kolla igenom att jag inte gjort någon uppenbar feltolkning, jag har inte genomfört detta själv. Har baserat det på anonyma inlägg som berättar att det fungerat för dem.

Problemet verkar ju vara att du inte kommer åt din telefon alls. Testa att göra följande (var noggrann):
1. Starta din telefon.
2. Håll inne avstängnings- och hemknappen i 10 sekunder samtidigt, när telefonen reagerat på det...
3. håll inne hemknappen ytterligare 10 sekunder. Telefonen ska nu vara svart.
4. Nu ska telefonen vara i "DFU mode", kommer INdependence eller iTunes åt telefonen då?

Fungerar det borde det vara möjligt att installera 1.1.1 på telefonen för att få ett fungerande gränssnitt och nätverk.

Nergradera sen till 1.0.2

Du kommer n ui det sista steget behöva:
Secpac 1.1.2
bbupdater
ieraser (laddas ner)
Revirginizer
• Anysim
• Fugu, Cyberduck eller något annat bra ftp-program.

1. Genomför en revirginizing-process fast med Secpac 1.1.2
2. Installera 1.1.1 som vanligt
3. Ta dig till jailbreakme.com och installera och kör det.
4. Installera AnySIM 1.1 och kör det.

Vad säger ni andra som kan lite om detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 16:05

Wow! Jag uppskattar verkligen att du tog dej tid att skriva detta! Jag kommer att se om andra har något att säga om detta också eftersom du frågar. Och så måste jag även tyvärr påminna om att dessa saker e lite "over my head" trots att jag generellt brukar kunna lära mej saker rätt bra. Kanske någon finns i stm området som har gjort detta? Annars kommer jag att kasta mej i detta igen, men med tanke på mina misslyckade 6 timmar igår... Jag vill inte göra problemet värre om du fattar... Hur som helst, TACK för svaret ovan, det kommer bergis att hjälpa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 09:00

Tack till alla som svarat hittills, en liten fråga till bara... Vet någon om någon i Stockholm/Södertälje trakterna som skulle kunna hjälpa?

Efter ytterligare efterforskningar och Adrians sammanfattning... Det finns andra sätt att göra det här på, alla verkar dock ha det första steget att sätta telefonen i DFU mode och installera en tidigare version av firmware gemensamt.

Du ska försöka göra följande:

  1. Byt ut ditt SIM-kort mot AT&T-kortet

  2. Starta din telefon.

  3. Håll inne avstängnings- och hemknappen i 10 sekunder samtidigt, när telefonen reagerat på det...

  4. Håll inne hemknappen ytterligare 10 sekunder. Telefonen ska nu vara svart och verkar vara avstängd.

  5. Nu ska telefonen vara i "DFU mode", kommer INdependence eller iTunes åt telefonen då?

Är det så att iTunes nu kommer åt telefonen, gör följande:

  1. Ladda hemversion 1.1.1 av iPhone-mjukvaran. Använder du Safari, stäng av alternativet Öppna "säkra" filer efter hämtningför att förhindra att mjukvaran packas upp.

  2. Koppla telefonen till datorn och öppna iTunes

  3. I iTunes ska du återställa telefonen genom att klicka påÅterställ-knappen samtidigt som du håller inne alt-knappen.

  4. Välj nu den fil du laddat hem och låt iTunes arbeta, det kan ta ett tag.

  5. iTunes kan nu meddela ett fel (1013), men det är ok och ska vara så.

  6. Starta INdependence och låt den ta telefonen ur DFU mode

Om du kommit såhär långt.

  1. Ta reda på din modemfirmware genom att i telefonen ta dig tillInställningar > Allmänt > Omoch scrolla ner en bit

  2. Om det är 04.02.13_G (kolla efter tvåan) och IMEI-nummer som börjar på 0049... behöver du fixa ditt baseband

    1. Gör detta genom att först i telefonen sättaAutolås till Aldrig

    2. I telefon tar du dig sen med Safari och skriver in adressen jailbreakme.com och där installerar AppTapp.

    3. I installeraren som AppTapp installerar tar du dig tillInstall > System och installerar BSD Subsystem

    4. Lägg sen tillhttp://i.unlock.no/ i Sources i Installeraren, tryck på Refresh

    5. Navigera sen tillInstall > Unlocking Tools och installera BB Downgrader (1.1.2)

    6. Gör en kopp kaffe, det här ska ta lite tid

    7. I iTunes ska du igen återställa telefonen genom att klicka påÅterställ-knappen samtidigt som du håller inne alt-knappen.

    8. Välj nu samma fil du använt tidigare och låt iTunes arbeta, det kan ta ett tag.

    9. Nu bör du kunna aktivera, jailbreaka och låsa upp som vanligt

  3. Om det är 04.01.13_G borde du kunna göra en upplåsning, aktivering och jailbreak som vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 10:38

Hejsan Niklas! Wow! Detta var utan tvekan den lättaste beskrivningen jag sett hittils! Hade sparat mej timmar av kompliserade beskrivingar. Jag gjorde steg 1-5 och sendan 1-6 MEN stoppade på steg 6 eftersom jag inte fick telefonen ur DFU mode med iNdependence. Så dit kom jag men inte längre... Lät iNdependence tugga rätt länge men den lyckades inte få telefonen ur DFU.

Så nu ligger min vackra iphone i sin svarta låda i min väska och påminner mej om vad jag en gång hade. ha ha ha! Jag kunde ringa, surfa och hela paketet när jag packade upp den några timmar tidigare samma dag...

Något tips på detta eller ska man prova tills det funkar typ?

Igen: Jag uppskattar verkligen detta svar och tror att MÅNGA blir hjälpta av denna beskrivning.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-23 11:44

"Tugga rätt länge" kan vara 30 minuter eller mer. Lät du den tugga så länge?

Ursprungligen av bia:

Hej! Jag behöver verkligen hjälp... IGÅR fick jag en upplåst iphone i present och blev hysteriskt glad tills jag nonchalant klickade ok på uppdatering när jag skulle börja lassa över musik på telefonen... Ok, jag VET nu att det var OTROLIGT korkat och jag borde kanske vetat bättre. Men gjort e gjort.

Satt sedan i 6 hysteriska timmar för att försöka låsa upp den igen och lyckades få telefonen i ett läge där den knappt gick att stänga av... :">

Vad jag gjorde?

1. Klickade på uppdateringen och uppdaterade.
2. Insåg att telefonen låstes igen.
3. Hittade en site där det stog hur man kunde låsa upp.
4. Kom till RESTORE steget i itunes.
5. Körde en RESTORE.
6. Insåg det var fel.
6A. Följde andra anvisningar för att låsa upp genom att ringa upp telefonen, jailbreaker.com, etc.
7. Följde anvisningar att ner-gradera till 1.1.1
8. Laddade ner iNdependence
9. Laddade ner äldre version av itunes.
10. Launchade iNdependence för att få ur telefonen ur det svarta hål den hamnade i efter ner-graderingen.
11. Inget funkade därefter... INGENTING. Lyckades TILL slut stänga av den i alla fall.
12. Hittade ett företag i Stm som låser upp iphones.
13. Ringde och dom sa jag måste vänta en vecka pga att det inte finns något sätt att låsa upp den uppdaterade versionen ännu....

Nu är jag verkligen lite desperat och vill kunna använda min telefon. Pratade med Adrian B. som var snäll nog att aktivera mitt konto här så jag kunde be om hjälp. Jag är nog lite för otålig kanske, men det skulle vara såå coooool ifall någon vet hur man ska göra. För att vara helt ärlig ar jag nog inte kompetent nog för att göra det själv dock... Så om det finns någon som kan hjälpa mej vore det otroligt uppskattat!!!

MVH,
Bia

Bia, om jag får fråga. Vilket var företaget i sthlm du nämde som låser upp iPhones??
Deras nr/hemsida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 12:32

Hej Konrad och Skinny99!

Tugga rätt länge var nog mer 15-20 minuter! Så hopsan! En liten öppning! Jag ska tamejsjuttan göra ett nytt försök då.

DVDdirect är företagsnamnet och hemsidan e www.dvdirect.net

bia
Berätta gärna hur det andra försöket gick. Intressant att veta om guiden fungerar det råkar hända någon annan.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-25 10:54

Jag uppdaterade till 1.1.2 och nedgraderade till 1.1.1 igen. Jailbreakade återigen 1.1.1 och installerade Anysim då jag fick nytt baseband (4.02.13 eller vad det hette) installerade Oktoprep och uppdaterade till 1.1.2 och jailbreakade den.

Nu sitter jag på en fullt fungerade 1.1.2 och jäklar vilken skillnad det är.. Allt flyter på mycket smidigare än tidigare.

kan du ringa med 1.1.2?

Ursprungligen av Patrikg:

Jag uppdaterade till 1.1.2 och nedgraderade till 1.1.1 igen. Jailbreakade återigen 1.1.1 och installerade Anysim då jag fick nytt baseband (4.02.13 eller vad det hette) installerade Oktoprep och uppdaterade till 1.1.2 och jailbreakade den.

Nu sitter jag på en fullt fungerade 1.1.2 och jäklar vilken skillnad det är.. Allt flyter på mycket smidigare än tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 14:37

Jadu... DFU mode. Jag har blivit lite trött på det tillståndet nu... Nu har jag bett en annan om hjälp. DVDirect bad mej ringa tillbaka på Torsdag, då kanske dom skulle ha fått program-varan uppdaterad. (ifall någon annan är intresserad av att veta)

Och till Patrikg, LUCKY YOU!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-01 21:40

LÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖST!!!!!!! Tack vare Petter! Tack som faaaaaan! Nu funkar den underbart!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-01 22:19
Ursprungligen av bia:

LÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖST!!!!!!! Tack vare Petter! Tack som faaaaaan! Nu funkar den underbart!

Inga problem, jag investerade belöningen efter förstånd (pizza och öl)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-02 10:41

Good move! Jag har lekt med min bäbis hela natten! ha ha ha!

ok, posta garna vad ni gjorde i denna trad.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-03 20:03

Jag gjorde i princip samma saker som Niklas Brunberg rekommenderade i sitt inlägg. Det jag tror att bia gjorde fel var att hon hade processen "iTunes helper" igång när hon skulle ta telefonen ur DFU mode och iNdependence ville därför inte dra ur den ur det läget.

iNdependence och iTunes helper slåss ju om åtgången till iPhonen om de är igång samtidigt, men det är inte så lätt att veta.

När den väl kommit ur DFU-läget var det "bara" att jailbreaka, nedgradera baseband, återställa till 1.1.1 igen samt jailbreaka och låsa upp en sista gång.

köpa StealthSim I sverige?

Tjenare,

Fick precis hem en smaskig iphone men självklart i version 1.1.2. Har downgradat till 1.1.1 och den fungerar finfint - förut om att det inte går att ringa då.

Men eftersom jag gärna skulle vilja ringa med luren också tänkte jag köpa ett stealthsim. Är det någon som har koll om dessa finns att få tag på i Sverige? Går ju att beställa från Canada men de där $56 i frakt för ett frimärksstor grunka som kostar $80 känns lite väl mycket. Så om det finns att få tag på i sverige vore de ju nice...

Testa eBay, där kan du få tag på dem för runt $110 inklusive frakt.

  • Medlem
  • Burlöv
  • 2008-01-03 20:41

Samma problem

Hej!

Hade exakt samma problem som bia.. Kommit så långt som att jag inte kan genomföra anySIM. Den vill inte unlocka.. Vad göra?

  • Medlem
  • Burlöv
  • 2008-01-03 21:18

en bit på vägen..

Nu har jag fått den till unlocka oxå.. Problemet som kvarstår är att när jag sätter i telenor simkortet så finns där inget nät.. jag är inne i telefonen o allting. men jag kan varken ringa eller ta emot samtal då den säger att jag inte har något nät..

Tack annars för en grymt bra guide på mitt problem..

1
Bevaka tråden