Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Phil Schiller pressad av journalist

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 19:23

Phil Schiller räddas (?) av PR-gorillorna när han pressas av journalist. Jag älskar hans desperata ögonkast: Hjälp! En kritisk journalist!

http://www.youtube.com/watch?v=44w-RYurbN4

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-21 19:42

Eller en journalist som envisas med att ställa en fråga som Phil redan har svarat på...

Det är dessutom en dum fråga och ett korkat resonemang. Känns som en "talking points"-journalist.

Och en ännu viktigare fråga...
...är Apples PR-folk alltid utrustade med en kaffemugg?

Nåja, vi har ju inte sett hela intervjun. Vi vet inte vad överenskommelsen var inför intervjun heller. Vi kommer in mitt i när Phil helt enkelt säger att han redan svarat på frågan. Skulle vara mer intressant att se hela intervjun.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 22:11

Det är mycket möjligt att journalisten ställer en korkad, omöjlig eller redan besvarad fråga. Jag får känslan att Schiller är van vid amerikanska journalister som är beroende av att få tillgång till Apple även nästa gång. En representant för den oborstade brittiska journalistkåren, en representant som helt enkelt inte ger sig, får honom att tappa fattningen och söka stöd från någon infödd som förstår sig på representanten. Vilket jag finner en smula lustigt.

Jag har sett Schiller (inte live) och han är en mycket god presentatör, men han är van vid full kontroll. Även vid fullt kontrollerade journalister.

Med detta inte sagt att man bör låta sig bli fullt kontrollerad av journalister. Kan inte säga att jag klandrar Ibrahimovic för hans bojkott av Aftonbladet.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Lund
  • 2007-11-21 22:31

Big deal. Apple kör ett PR-event i London för att marknad marknadsföra iPhone. Mr. Murvel får en intervju med Phil Schiller för att prata om iPhone. Istället väljer Mr. Murvel att ifrågasätta Apples monopol med iTunes. Fel forum för den frågan, svårare än så är det inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 22:53

Det är klart att det inte är en big deal! Jag tyckte bara det var litet komiskt, och möjligen ett uttryck för kulturella skillnader. Jag tror helt enkelt inte att Schiller brukar få så många kritiska frågor, och hans vilsenhet är nästan en smula rörande.

[GROV GENERALISERING]
En amerikansk teknikjournalist hanterar krav på förhandsgranskning av intervjufrågorna på ett av följande sätt:

1. Accepterar kraven. Dyker upp välkammad på intervjun och ställer de på förhand överenskomna frågorna, och hoppar över givna följdfrågor i enlighet med överenskommelsen.

2. Accepterar inte kraven, och det blir ingen intervju.

Klippets engelske jounalist, på klassiskt engelskt, drygt vis, hanterar krav på förhandsgranskning av intervjufrågorna på följande sätt:

1. Accepterar kraven. Dyker upp välkammad på intervjun och skiter fullständigt i överenskommelsen.

[/GROV GENERALISERING]
Vilket ju är oerhört segt om man heter Phil Schiller och har en chef från helvetet, men å andra sidan en smula underhållande om man kallar sig Ylan.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-23 10:17
Ursprungligen av hugin:

Big deal. Apple kör ett PR-event i London för att marknad marknadsföra iPhone. Mr. Murvel får en intervju med Phil Schiller för att prata om iPhone. Istället väljer Mr. Murvel att ifrågasätta Apples monopol med iTunes. Fel forum för den frågan, svårare än så är det inte.

Så han skulle prata om en öppen iPhone som kan bara användas med öppna iTunes? Om det är iPod eller iPhone spelar ingen roll. Båda är lika låsta, iPhonen t o m mer än iPoden. Nu har man inte sett hela intervjun så man vet inte om han redan fått svar på frågan eller inte men jag tycker han ställde helt klart en berättigad fråga som rör iPhone och det är att koppla samman iPod/iPhone med iTunes och försöka stänga ut konkurrensen.

PR tjejen tyckte jag bäst om. Kan du inte komma en annan dag? Vi har så myckat att göra och är så excited över iPhonen och vi vill fokusera på den istället. Ja ja pressen har varit alldeles för snäll i det "fria" landet i väst.

//Rob

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-23 12:54

Apple's policy är att inte överhuvudtaget kommentera den här typen av anklagelser. Journalisten vet förmodligen att de inte brukar göra det, och att det är i stort sett omöjligt att få en intervju på ett av journalisten valt ämne. Därför dök han istället upp på detta PR-event för att få möjlighet att prata med någon höjdare på Apple.

Naturligtvis var detta PR-event inte ett tillfälle för journalister att få intervjua vem som helst om vad som helst, det hade ett syfte och ett förbestämt ämne och det var det ämnet som gällde. Apple har rätt att bestämma vilket ämne de vill snacka om på detta av dem själva arrangerade PR-event om iPhone. Inga konstigheter här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 20:41
Ursprungligen av Jogin:

Apple's policy är att inte överhuvudtaget kommentera den här typen av anklagelser. Journalisten vet förmodligen att de inte brukar göra det, och att det är i stort sett omöjligt att få en intervju på ett av journalisten valt ämne. Därför dök han istället upp på detta PR-event för att få möjlighet att prata med någon höjdare på Apple.

Naturligtvis var detta PR-event inte ett tillfälle för journalister att få intervjua vem som helst om vad som helst, det hade ett syfte och ett förbestämt ämne och det var det ämnet som gällde. Apple har rätt att bestämma vilket ämne de vill snacka om på detta av dem själva arrangerade PR-event om iPhone. Inga konstigheter här.

Att Apple (och många med dem) försöker styra mediebevakningen är inget konstigt. Det konstiga (tragiska) är att pressen köper det.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-23 21:34
Ursprungligen av Ylan:

Att Apple (och många med dem) försöker styra mediebevakningen är inget konstigt. Det konstiga (tragiska) är att pressen köper det.

Köper o köper... De väljer att inte svara, vad ska pressen göra åt det? Tortera ur dem de svar de vill ha? Jag tror det är helt rätt av Apple, om de svarar på tilltalen så ökar bara fokuset på dem.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-23 21:22

Intressant hur Phil kan blicka lite nervöst (irriterat?) mot sina medhjälpare, och direkt så anländer en beskyddare i form av en PR-snubbe iförd grön tröja som börjar med att ställa sig framför kameran och avfärda alla anklagelser. Känns lite dumt.

Att Apple nu verkligen styr medierna tror jag dock inte. Microsoft kontrollerar både marknaden, pressen, och dom stora cheferna för att man har råd helt enkelt. Det finns ju faktiskt lika mycket Apple-fanboyism som Apple-hat i pressen.

Att Apple däremot försöker att styra pressen är dock inget konstigt, gör inte alla företag det? Det är ju trots allt tidningar potentiella köpare läser, folk sitter inte i källaren dagarna i ända och går ut en gång per år för att handla på Apple Store.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 21:24

Håller med Ylan. Bra med en kritisk journalist (för en gångs skull)! Bra att Apples arrogans exponeras. De får lära sig svara på pressens frågor. Det som konstigt är väl hur dåligt de hanterar pressen här.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-23 21:52

Äh, det var ju komiskt. Frågan var inte obefogad men kanske ställd i fel forum. Vilket som så ser Schiller ut som en liten flicka som får syn på en farlig (men kopplad) bulldog. Jag tycker det var lite tragikomiskt alltihop.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 22:51

Blir inte förvånad av detta direkt. Inget storföretag vill komma i dålig dager vid en produktlansering av den här kalibern. När en person i Phil Schillers ställning skall intervjuas så har man givetvis stenkoll på vilka frågor som får/inte får ställas med PR-personal som är beredd att rycka in. Är förvånad att de inte beslagtog bandet i kameran...

Var ju lite kul för Starbucks UK att de fick in en mugg mitt i bilden

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-24 00:28
Ursprungligen av vanilj:

Blir inte förvånad av detta direkt. Inget storföretag vill komma i dålig dager vid en produktlansering av den här kalibern. När en person i Phil Schillers ställning skall intervjuas så har man givetvis stenkoll på vilka frågor som får/inte får ställas med PR-personal som är beredd att rycka in. Är förvånad att de inte beslagtog bandet i kameran...

Var ju lite kul för Starbucks UK att de fick in en mugg mitt i bilden

Lever vi i en diktatur nu där någon kan beslagta ett band bara för att dom inte tycker om hur en fråga ställs?

Det finns olika sätt att reagera på en kritisk fråga. En tar det med en klackspark och går över till annat ämne (politiker är världsmästare på det) eller så reagerar som Schiller gjorde och går på defensiven (Sarkozy gjorde samma sak för ett tag sen).

Jag skulle vilja veta vad som skulle hände om det här hände Steve Jobs när han var på besök i Europa för någon månad sen. Förmodligen skulle han fördröja alla nya Apple produkter för EU eller öka priserna på alla Apple produkter inom EU.

//Rob

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-24 00:34

Band med känslig material får man beslagta i USA. Vad som bedöms som "känsligt" medöms av militären vanligtvis, eller företaget/affären på vars land du står - en Apple Store, till exempel.

Vet inte hur det är med Storbritannien men jag har för mig att man har krävt tömning av minneskort med foton förut, det är med i någon video på Youtube.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-24 09:27

Angående försiktig eller okritisk journalistik skriver Knut Kainz Rognerud på DN:s debattsida idag. Han menar att journalister i stor utsträckning blir megafoner för företagens budskap och att kritiska röster och vinklingar i stor utsträckning uteblir.

Rognerud har tittat på den (obefintliga) kritiska granskningen av Ericsson, ett bolag som i kraft av sin oerhörda tyngd påverkar hela börsen, och kanske hela Sverige.

Som liten aktieägare, och som vanlig medborgare är jag beroende av att journalister ställer kritiska frågor. Jag kan inte gärna ställa dem personligen.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-24 12:17

Mja, nu menade jag kanske inte bokstavligt talat "beslagta bandet i kameran"... det var snarare en metafor för ett mer våldsamt förfarande. De kunde ju ha visat honom dörren direkt i princip. Det verkar ju som han fick en chans till att ställa "rätt" sorts frågor

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-24 15:54

Vilket ju är bra, eller?

1
Bevaka tråden