Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte Apple släppa en motsvarande modell?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 11:56

Kolla in Asus Eee!

Pytteliten till format och pris!

Specifications
Intel Mobile Celeron processor (900Mhz), 512Mb DDR2 RAM, 7in (800 x 480) screen, embedded 4Gb SSD drive, Intel UMA graphics, 10/100 Ethernet*, 802.11g, webcam, USB 2.0 ports x 3, VGA, 3.5mm mic headphone sockets, SD Card slot, 4 Cell (5200 mAh) battery
Battery life: 3h 31m light use; 2h 48m intensive use
Size: 225 x 164 x 37mm
Weight 0.92kg

Price £219 inc VAT!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 13:11

tangentbordet är för litet, skärmen är för liten, cpun & disken är för liten.. tycker som mest den är meningslös

Ja, vad ska du göra med den? lägger hellre de pengarna på begagnad PowerBook 12" den är vldigt väldigt liten.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-22 14:44

Den har halvledardisk (SSD 4Gb) vilket gør den mycket mera støttålig, liten att ta med sig låg vikt. Længre batteritid hade dock inte skadat før fæltbruk. Se den som ett alternativ till handdator før surfning och ordbehandling. Det ær knappast en dator som passar alla.

Sedan ær ju frågan OS ær det Linux ??

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-22 14:57

Kollade upp det nu, det ær Linux eller XP (troligen XP embedded). ASUS sjælva marknadsfør den som en surfdator som ær lætt att ta med. Delvis (men it endast) tænkt før barn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 15:20

Jag tänkte på följande:

1. Väldigt liten (0,9 kg)
2. Linux
3. SSD
4. Wireless/möjlighet till 3G
5. Mycket lågt pris

När jag är på resande fot så är min MBP alldeles för stor. Den borde passa perfekt för wordbehandling, mejl och surfande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 15:43

Skärmen är på 7" lyckas man få plats med ett halvt fönster på 800 x 480 pixlar.. den är så nära oanvändbar som man kan komma tror jag..

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-22 16:49

Nackdelar:
För liten skärm.
För lite RAM.
För liten hårddisk.
För kort batteritid.

Fördelar:
Lätt.
Liten.
SSD HD gör den stöttålig.

Priset är bra men Asus har sparat på allt till och med batteritiden. Om du vill ha en så vänta lite. Det ryktas att Asus kommer med en 10" om några månader. Förhoppningsvis så fördubblar dom batteritiden oxå. 2.5-3h är inte särskilt bra speciellt om man tänker på att du har en pytteliten skärm och ingen HD som tar ström. En Macbook är lite större och mycket dyrare men batteritiden och skärmen är hästlängder bättre.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nackdelar:
. Förhoppningsvis så fördubblar dom batteritiden oxå. 2.5-3h är inte särskilt bra

2H48 min. intensive use låter iofs ganska bra, borde ju bli ca 5 timmar vid lättare användning

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-23 03:15
Ursprungligen av Simon Templar:

2H48 min. intensive use låter iofs ganska bra, borde ju bli ca 5 timmar vid lättare användning

Om du tittar högre upp på sidan så står specen där.

Battery life: 3h 31m light use; 2h 48m intensive use.

Alltså det är inget att hurra för precis.

//Rob

Är inte iPod Touch/iPhone deras modell utav den där?

Ursprungligen av RockyMontana:

Är inte iPod Touch/iPhone deras modell utav den där?

En iPod touch med större skärm och 32GB minne skulle nog sälja en hel del.

med 900MHz måste 'light use' verkligen vara fjäderlätt...

någon har iaf hackat in både tiger och leopard på en sådan maskin:
http://www.tuaw.com/2007/11/15/os-x-on-an-asus-eee-pc/
...men den är för långsam för leopard helt enkelt.

En kurskamrat har köpt sig en Eee och om den nya versionen som lär komma i april är så pass bra som den verkar bli så kommer jag nog inte att tveka länge innan jag köper en. En sådan med Ubuntu och Xfce skulle vara helt perfekt att ha med sig på föreläsningar.

Senast redigerat 2008-02-19 20:34
1
Bevaka tråden