Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Lund
  • 2007-11-17 18:13

konstigt, mitt admin är kvar efter uppdatering, iofs använder jag inte mitt admin som autologin.
Fildelningen mellan pc - mac funkar ju fortfarande inte med den nya uppdateringen.
får man väl upp pcn i vänstersidan i finder så går det inte att ansluta.
är det fortfarande en bugg eller är jag helt lost, och isf, finns det en ORDENTLIG guide. följer man den som apple själva har så händer absolut inget förutom att man blir gråhårig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 18:42
Ursprungligen av thor:

konstigt, mitt admin är kvar efter uppdatering, iofs använder jag inte mitt admin som autologin.

Det tror jag har mindre betydelse. Det verkar ganska slumpmässigt... Av våra Mac:ar klarade sig t.ex. den senaste iMacen uppdateringen utan strul när det gäller administrationskonton.

Ursprungligen av thor:

konstigt, mitt admin är kvar efter uppdatering, iofs använder jag inte mitt admin som autologin.
Fildelningen mellan pc - mac funkar ju fortfarande inte med den nya uppdateringen.
får man väl upp pcn i vänstersidan i finder så går det inte att ansluta.
är det fortfarande en bugg eller är jag helt lost, och isf, finns det en ORDENTLIG guide. följer man den som apple själva har så händer absolut inget förutom att man blir gråhårig.

Så skönt att det inte beror på mig! Installerade Leo på en sprillans iMac och Delat fungerade i en dag, sedan försvann det helt från sidofältet och det går inte alls att ansluta till pc:n längre via smb. "En volym kunde inte läggas på skrivbordet" och "Åtgärden kunde inte fullföljas p g a att ett oväntat fel uppstod".

Jag är nygammal Mac-användare men inte helt talanglös och jag kan absolut inte fatta vad det beror på...eller vad jag ska göra åt det. Blir att vända sig till supporten medan tid är.

/Malin

Rendering av typsnitt buggar för mig :)

Jag tror och hoppas iaf att det är leopard som gör dessa lustigheter för mig och inte min nya härliga 24" imac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-20 08:32

Skärmdump fungerar inte under min Leopard !

Jag använder t.ex. kommando+shift+4 för markerad skämdump.
När jag hade Tiger funkade skärmdump.
Men nu när jag har UPPGRADERAT från Tiger till Leopard så funkade inte skärmdump.
Likadant hände på annan Mac som hade uppgraderat så funkade inte heller skärmdump.

Men en som gjorde rent installationen av Leopard så är skärmdump ok !

Känner ni igen det ? Vad kan man göra åt det ?

Ursprungligen av REP:

Skärmdump fungerar inte under min Leopard !

Jag använder t.ex. kommando+shift+4 för markerad skämdump.
När jag hade Tiger funkade skärmdump.
Men nu när jag har UPPGRADERAT från Tiger till Leopard så funkade inte skärmdump.
Likadant hände på annan Mac som hade uppgraderat så funkade inte heller skärmdump.

Men en som gjorde rent installationen av Leopard så är skärmdump ok !

Känner ni igen det ? Vad kan man göra åt det ?

Med Arkivera/Installera fungerar det fint för mig i alla fall.

Ursprungligen av batmannen:

Jag tror och hoppas iaf att det är leopard som gör dessa lustigheter för mig och inte min nya härliga 24" imac

Jag verifierade detta problem på min iMac 24" (2.8) om jag skapar en användare och ställer in språket på svenska. Däremot på min MacBook Pro uppstår problemet inte!

Uppdaterade utan problem med skärmdump.
Leopards verktyg för skärmdump är ännu lite bättre, anger x o y koordinater

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Uppdaterade utan problem med skärmdump.
Leopards verktyg för skärmdump är ännu lite bättre, anger x o y koordinater

Va? Det där fattar jag inte.
Jag tog en skärmdump med äpple-skift-3 och vaddå?

prova äpple-skift-4

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-22 07:48
Ursprungligen av Örjan Borgström:

prova äpple-skift-4

Min favvo är
äpple-skift-4-mellanslag-musklick.

Yes!!

Zappa PRAM med nya tangentbordet och Leopard går inte på min PowerMac G5, ska testa på Powerbooken G4 och se om det är skillnad

Varför ska du zappa PRAM?

Roligt det plongar så häftigt

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-21 22:11

Det som stör mig är att i Photoshop så har mina bindings ändrats... Om jag trycker på  + så zoomas bilden ut, trycker jag  - så öppnas photoshop hjälp. Kollar man på menyerna så har bindings försvunnit.. vet inte vad jag ska göra åt detta...

Den var ny för mig

He he.
Var finns alla dom där knepen?

Ursprungligen av the örjan:

He he.
Var finns alla dom där knepen?

Kolla in Översikt av kortkommandon i OS X

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-23 16:12

Och inga väsentliga förändringar i Leopard?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-23 16:18
Ursprungligen av Le:

Och inga väsentliga förändringar i Leopard?

Jämfört med vad?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-23 16:27
Ursprungligen av rose:

Jämfört med vad?

Jämfört med 2005-10-12 då den refererade sidan skrevs.

Ursprungligen av Le:

Jämfört med 2005-10-12 då den refererade sidan skrevs.

Jag refererade till hela tråden som fortfarande aktiv 2 år senare. Om du t.ex. hade följt länken i det här inlägget till Apple egen lista över kortkommandoni Mac OS X hade du sett att den var uppdaterat för 10.5.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-23 18:32
Ursprungligen av Adrian B:

Jag refererade till hela tråden som fortfarande aktiv 2 år senare. Om du t.ex. hade följt länken i det här inlägget till Apple egen lista över kortkommandoni Mac OS X hade du sett att den var uppdaterat för 10.5.

Din länk hänvisar till ett inlägg skrivet 2005-11-17. Det finns väl då visst fog att tro att det ska ha hänt något efter det med OS X?!

Ursprungligen av Le:

Din länk hänvisar till ett inlägg skrivet 2005-11-17. Det finns väl då visst fog att tro att det ska ha hänt något efter det med OS X?!

Spelar väl ingen roll när det skrev som Apple i sin tur uppdaterat sidan 17 oktober i år och 10.5 specifikt nämns? Det betyder ju att den är aktuell, eller hur?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-24 09:22
Ursprungligen av Adrian B:

Spelar väl ingen roll när det skrev som Apple i sin tur uppdaterat sidan 17 oktober i år och 10.5 specifikt nämns? Det betyder ju att den är aktuell, eller hur?

Adrian,
Din poäng är att vi på forumet alltid ska söka innan vi frågar.
Min poäng är att det ibland inte alls är rimligt att tro att vissa länkar kan förväntas leda någon vart. Om man nu inte är lagd åt släktforskningshållet eller jobbar på utredningsroteln förstås.

Med sans och förnuft kommer man långt.

Ursprungligen av Le:

Adrian,
Din poäng är att vi på forumet alltid ska söka innan vi frågar.
Min poäng är att det ibland inte alls är rimligt att tro att vissa länkar kan förväntas leda någon vart. Om man nu inte är lagd åt släktforskningshållet eller jobbar på utredningsroteln förstås.

Med sans och förnuft kommer man långt.

Med lite ansträngning så kan man väl i alla fall klicka på länkar som folk tipsar om? Är det så jobbigt?

Förstår inte varför det är ett sådant problem. Jag ansträngde mig och sökte fram en tråd i ämnet (en tråd som fortfarande är aktuell även om den skapades för två år sedan), samt tipsade specifikt länk i ett specifikt inlägg, en länk som jag förstås hade kollat innan jag tipsade om den.

Naturligtvis ska man alltid söka innan man fråga. Det är ett jätteproblem att folk postar om och om igen om samma sak, kolla bara på iPhone-forumet där det är vilda västern och just på grund av detta är det jättesvårt för de som verkligen anstränger sig, eftersom de värdefulla trådarna där svaren finns drunknar i dubletter. Det är tråkigt om attityden är att sökningar är för folk lagda åt släktforskningshållet eller jobbar på utredningsroteln.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-25 20:04
Ursprungligen av Le:

Adrian,
Din poäng är att vi på forumet alltid ska söka innan vi frågar.

Vilket jag också ställer mig bakom. Hittills har alla försök med en wiki fallit i mindre god jord. Så vi får framledes kämpa en tid med att uppmuntra användare att söka (lite, i allafall) innan man ställer en fråga. Och då man ställer den: skriver en relevant rubrik ("snälla, hjälp mig" är förvisso en mycket generell rubrik, MEN DEN FUNGERAR INTE!!!).

Ursprungligen av Le:

Min poäng är att det ibland inte alls är rimligt att tro att vissa länkar kan förväntas leda någon vart.

Nej, det ligger ju faktiskt något i det. Om startdatum för tråden är något år bort (2 år i detta fallet) så kan man ju bli misstänksam för mindre. Jag måste ödmjukt hålla med Le om att Adrians önskan är lite väl mycket.

Ursprungligen av Le:

Om man nu inte är lagd åt släktforskningshållet eller jobbar på utredningsroteln förstås.

Sänk i din egen renomé med sarkasm. Du har ju annars så bra tankar.

Ursprungligen av Le:

Med sans och förnuft kommer man långt.

Självklart. Men jag måste hålla med Adrian om att _lite_ för många användare bara frågar och frågar. Själv gör jag det jag kan genom att söka och googla. Men ibland kommer man tillbaka tomhänt.

Ursprungligen av frazze:

Sänk i din egen renomé med sarkasm.

Vill inte lägga mig i er övergripande diskussion, vad den nu handlar om, utan vill bara påpeka att utan lite sarkasm och humor så skulle forumet snart bli en steril teknisk broschyrliknande skrift som ingen skulle orka läsa eller svara i utan att få betalt.

Självklart ska vi inte vara direkt otrevliga, bara nästa och indirekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-23 17:22

I och med uppdateringen till 10.5.1 slutade Finder-fönstren att stänga sig när man matade ut en HD, CD eller DVD. I alla fall för mig.
Det konstiga är att den har börjat med det igen.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-24 21:19

Hörde från ett Macföretag att man bör använda Toast 8 om man ska bränna DVD. JAg frågade eftersom jag funderade på att köpa en DVDbrännare. Om nu detta bara beror på Leoparden eller om det hadde med en sprillans ny DVDbrännare att göra, det vet jag inte.

Bevaka tråden