Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme - är den värd det?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att skaffa mig en airport extreme då jag har en macbook på ingående, så jag behöver en router som kan hantera min skrivare och även externa hårddisk.

Extreme:n verkar ju bra för detta ändamål, men på något sätt känns det lite overkill med en sådana (dyr) produkt på ett studentrum på 19 kvm...

Fast i och för sig, det verkar vara en riktigt kvalitetsprodukt som man troligen kan ha några år framöver!

Hur skulle ni ha gjort, vad finns det för alternativ om man vill ha "n-draft", skrivar- och HD-delning?

Blir mer och mer övertygad om en extreme!

Men jag läste nu att den saknar UPnP,och att videostreaming däremot inte fungerar...?
Kan någon som använder den konfirmera/dementera detta?

Nej det har jag inte provat. Men bytte ut en D-link mot en extreme och det var skillnad. framförallt på stabilitet. Vi kör mycket FileMaker som är känsligt mot avbrott och det funkade inte på D-linken, men nu går det ur bra som helst.

Det jag menar är att kolla på videostreaming, SVT:s webbTV till exempel?

Videostreaming, t.ex. SVT:s webbTV och UPnP är helt olika saker. UPnP stöds inte.

Overkill ja, men det beror på vad du vill göra. Åtkomst till HD via AirPort (dvs trådlöst) är långsammare jmf med om man kopplar datorn direkt till HD. Backup via trådlöst fungerar bara med en del muckande. Åtkomst till skrivare funkar fint.

I ditt fall blir det billigare, snabbare och enklare(?) att köpa USB kablar och en USB-hubb. Men det är ju 1000 ggr coolare att köra trådlöst
Har du pengarna så är det bara att slå till!

Ursprungligen av MagnusB:

I ditt fall blir det billigare, snabbare och enklare(?) att köpa USB kablar och en USB-hubb. Men det är ju 1000 ggr coolare att köra trådlöst
Har du pengarna så är det bara att slå till!

Hur menar du nu, med USB-kablarna?
Eftersom man skall köpa en ny macbook vill man ju använda "draft n", och då finns det inte en uppsjö av routers att välja bland

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 11:16

Det jag verkligen saknar i en AEBS är att den inte har någon inbyggd DYNDNS klient.

Max-längd på USB brukar anges till 5 m, sedan behövs en hub/förstärkare. Om du har 19 kvm (ca 4x5m) så når du ca 10 m med kablar + hub. Ställ din USB-HD + USB-skrivare där du vill ha dem. Koppla till hub. Dra sedan 1 st kabel från hub till din dator. Kostnad ca 400 kr? AirPort Extreme kostar betydligt mer.
Vill du köra trådlöst skulle jag rekommendera AirPort Extreme. Den kostar lite mer än andra alternativ men för mig är integrationen med mjukvara, etc värt det.

Fast det jag funderade på är att jag sitter på en PC och skall skaffa en macbook till jul, och att samköra båda på samma skrivare och möjlighet att dela samma externa HD samtidigt som draft n skall finnas tillgängligt, finns det så mycket mer än extreme då...?

Står ju mellan AEBS eller denna D-link, vad tror ni är bäst att sätta upp?

D-linken med USB-hubb eller AE...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 12:16

Min bror köpte D-link i fredags och vi försökte installera. Så jävla krångligt. Även om vi skulle få till det med en timme till av mixtrande så la vi ner projektet istället och han köper Airport värsta model istället nu. Någon som vill köpa D-link vad den nu heter med tre antenner och beteckning "n" för superduper extreme.. Säljer för "minus moms pris", dvs 20% billigare. 1000 kr jämt vill han ha cash. Oanvänd, all förpackning kvar och kvitto från i veckan.. Finns i Sthlm, St Eriksplan.

Ring Jaan @ 070 318 83 73

1
Bevaka tråden