Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Quark 6 tidigt nästa år

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-02 07:58

Enligt eWeek så talkar de om att Quark kommer att släppa en ny version av QuarkXpress 6.0 tidigt nästa år. Förutom stöd för MacOS X, finns nyheter som Postscript 3, en ny XML motor samt en ny workflow engine och en stor uppgradering av Digital Media System (DMS)

Se mer på eWeek

• Oregistrerad
  • 2002-08-02 08:08

Leverans feb 2004?

Seriöst så är jag väldigt skeptisk att de skall ha kommit så långt. Det jag hörde var på CeBit man skall visa upp programmet. Leverans september 2003...

Sen är det samma gamla kod i programmet. De har ju inte bytt koden i femman...

Well.. PS3 Wow
Med Quark är det ingen idé att spekulera när det kommer. Det kommer när det kommer.

*Fortfarande bitter över att Quark köpte upp mTroplis och lade ner det

• Oregistrerad
  • 2002-08-02 10:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
*Fortfarande bitter över att Quark köpte upp mTroplis och lade ner det

ja, det var det bästa multimediaprogrammet genom tiderna!

Nu får ni sluta va så negativa, eller är ni rädda att InDesign ska hamna efter igen? : )

[ 02 Augusti 2002, 11:59: Meddelandet ändrat av: ill_chrill ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-02 13:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Nu får ni sluta va så negativa, eller är ni rädda att InDesign ska hamna efter igen? : )

Med tanke på de "revolutionerade" funktioneran i femman så kanske de i nästa version hinner ifatt indesign version ett.... Fast den risken är väl lika stor som att man slipper donglar....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Med tanke på de "revolutionerade" funktioneran i femman så kanske de i nästa version hinner ifatt indesign version ett.... Fast den risken är väl lika stor som att man slipper donglar....

Tycka vad man vill om QXP – och tycker om det gör jag inte – men dongeltramset försvann i alla fall med version 5.
InDesign är bättre i många avseenden, framför allt vad gäller typografikontrollen, men inte bättre på allt. Ettan sög rätt hårt. Det är först nu med tvåan som InDesign på allvar blivit en konkurrent. Om nu bara tryckerierna kunde inse det också...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Ericsson:
Det är först nu med tvåan som InDesign på allvar blivit en konkurrent. Om nu bara tryckerierna kunde inse det också...

Kunderna borde kunna sätta press på tryckerierna. Vi kommer att lägga över vår produktion av en produktkatalog på åtta språk á 400 sidor från Pagemaker 6.5 till Indesign 2.

Vill inte vårt tryckeri vara med så får vi leta upp en annan partner.

Christian

• Medlem
  • 2002-08-02 14:04

PDF. Att trycka saker är inget problem längre. PDF är ju säkert på så sätt att man får ett "digitalt provtryck", det blir som det ser ut i PDF:en. Det som kan vara jobbigt är om man måste bolla filer mellan flera användare. När jag jobbar för tidningar som använder Quark (typ 98%) så måste jag använda Quark. Skickar man däremot alltid filer direkt till tryck, så kan man använda vad f-n man vill.

• Oregistrerad
  • 2002-08-02 14:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Ericsson:
Tycka vad man vill om QXP – och tycker om det gör jag inte – men dongeltramset försvann i alla fall med version 5

Nja....

Servern skickar ju automatiskt efetr en ny beställning på ytterligare en licens om man har sitelicenser. Har jag en användare som startar en quark för mycket så kostar det oss 23.000:-... tycker det är så urdåligt att det saknas ord...

Sen alla NYA buggar de lyckats få med i femman, jag blir trött för mindre...

InDesign har blivit min favorit sen version 2, innan dess var det kasst.
I vilket fall som helst så blir ja glad om Quark rycker upp sig.

Vad är det för tryckeri ni anlitar som inte klarar InDesign egentligen. Om man är så ufo så vet man väl inte vad pdf är iheller.

• Medlem
  • 2002-08-02 16:11
Citat:

Vad är det för tryckeri ni anlitar som inte klarar InDesign egentligen. Om man är så ufo så vet man väl inte vad pdf är iheller.

Det är nog inte alls ovanligt att tryckerier, eller repro, inte har senaste versionen av Indesign. Uppstår behovet, så köper de naturligtvis in programmet. Men som sagt så är det onödigt för det mesta, eftersom PDF funkar alldeles utmärkt.

• Oregistrerad
  • 2002-08-07 10:52

För att kasta nytt ljus över Quark 6 och Quarks framtid finns en intressant artikel på AppleLinks . Tydligen har Quark avbrutit samarbetet med en del utvecklare och flyttat hela rasket till Indien. Vad månde detta betyda?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-07 11:38

Quark är så hopplöst efter så att allt de gör känns som ett plagiat av InDesign 2.

Ryktet säger att det kommer en version som stöder PS3 nästa år. Hallå? PostScript 3 är en självklarhet, inget man skryter med.

• Oregistrerad
  • 2002-08-07 13:44

De kanske borde lagt krutet på Quark Xpress och inte deras CM verktyg! Nu är det nog kört för dem....

Christian, Lägg gärna in hur det går med konverteringen av P65orna till InDesign 2. Vi står inför samma val, men vi har kataloger, tjocka produktmanualer och massa annat tungt i PageMaker.

Har inte blivit imponerad av InDesigns konverteringsverktyg ännu, det som Adobe skröt lite för mycket om innan releasen av första InDesign.

För PM får man väl ge upp nu även om 7an kom som en blixt från klar himmel, men dock utan OSX stöd.

Citat:

Jag tycker det känns mer som regel än undantag att tryckerierna inte klarar av att ta emot InDesign 2.

Men det är inte svårare än att man ringer ett annat tryckeri och ger dom jobbet istället.

1
Bevaka tråden