Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så här fungerar en upplåst iPhone från Tyskland

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Jag var i veckan nere och köpte en iPhone hos T-Mobile, den upplåsta versionen för 999 euro, säg inget....
Den fungerar nu hemma i Svedala med Telenor! Efter att ha fått vänta i 30 timmar på att Apple ska få mitt IMEI nummer så gick den att aktivera.
Ska iväg till Amsterdam nu, men ville bara meddela att det fungerar bra hittils. Det enda som jag sett hitils är att det inte finns svenskt språk på den, men ÅÄÖ finns på tangentbordet, ingen biggie alltså.
Jag har konfat GPRS med Telenor och det fungerar också.

Det var en riktigt pärs till resa (24 h, bor i Sthlm) men nu var det värt det!!

/Patrik

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-25 14:05

10 000 spänn för en mobiltelefon! Hallelujah!

Nå - en del pyntar 280 000 spänn för en bil...det är ju ännu mera besynnerligt

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-25 16:16

Ännu roligare vore det med en system-dump för oss andra så att ngn kunnig kan få titta på det.

//T

kommer själv troligen att köpa en upplåst när jag åker ner i veckan.
Om någon är sugen så har jag en iPhone till salu om jag få tag på en i Tyskland.

Ursprungligen av Toopa:

Ännu roligare vore det med en system-dump för oss andra så att ngn kunnig kan få titta på det.

Frågan är om det gör någon skillnad. Jag tror man skulle behöva "spela in" hela upplåsningsprocessen och även om man gör det är det inte hundra att det ens gör någon skillnad, med tanke på teorierna om hur processen går till.

  • Medlem
  • 2007-11-25 17:38

värt att lägga ut ca 9400 kr på en telefon som du redan har?

Ursprungligen av JGG:

värt att lägga ut ca 9400 kr på en telefon som du redan har?

Egentligen inte men jag vill gärna ha den olåsta telefonen.

ok, här e status efter lite användande.. Sitter just nu och gör en återställning av telefonen i iTunes, hoppas det gör den bättre. Annars kan man inte använda den.

* Det går inte att ringa till den
* Öppnar man dial-appen och trycker på någon siffra dör dial-appen
* Det går inte att öppna SMS applikationen när man fått sms och den dör om man försöker skicka.

13 sekunder till nedladdning av firmware, hoppas hoppas!!

/P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 21:29

hm.. wut, sikkt om man pröjsar dom summorna för en nalle som inte ens funkar som den ska??

Hoppas verkligen det ordnar sig för dig aTallMacUser

Nope, ingen skillnad... Just nu fungerar den lika bra som min iPod Touch...

Kollar man på en del tyska forum så verkar det vara en hel del strul med de olåsta telefonerna.
T-Mobile butikerna verka inte veta något och en del kunder har redan krävt pengarna tillbaka.

Läste någonstans att det har har varit olika EMEI nummer på kartongen jämför med telefonen som legat i kartongen och på så sätt har en del ännu inte fått sina telefoner upplåsta.

Hoppas verkligen du får igång telefonen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-25 21:50

Det bordet annars inte vara något problem att lämna den åter - fördelen med att handla en upplåst telefon över disk! (Eller?)

  • Medlem
  • 2007-11-25 21:53
Ursprungligen av Micke F:

Det bordet annars inte vara något problem att lämna den åter - fördelen med att handla en upplåst telefon över disk! (Eller?)

Jobbigt om man har köpt den i Tyskland...

Hmmm... min bror köpte en oxå, ska kolla på den i morgon om han har samma problem, då är det inte fel i telefonen. Det känns som om det skulle vara nåt HW fel...
Någon som vet en bra länk till info om hur man låser upp iPhones från UK/USA till Sverige? Tänkte kolla om det är några inställningar som man kanske kan göra i telefonen. Typ sätta rätt SMS-servicecenter osv.

Tacksam för all hjälp man kan få

/Patrik

Fortfarande rätt nöjd med min 1.1.1 för 2500

Trist att det strular (speciellt med tanke på prislappen). Det vore extremt jobbigt om du skulle behöva åka till Tyskland igen för att låsa upp/byta/uppgradera telefonen på plats.

Hoppas det löser sig.

De som uppdaterar till 1.1.2 (de som knäckt operatörslåset) har väl fått liknande problem och att det beror på att iPhone 1.1.2 på något sätt blandar in landskoder och att länder som ännu inte har iPhone får telefonen att krascha?

"Fix for crashing phone/sms *optional*
- In Installer, look under Tweaks v1.1.2
- Install iWorld select your country from the list and its done".

Fast nu ska man ju inte behöva hacka sin telefon om man köpt den upplåst för så mycket pengar,

Martin Pettersson: Logiken (eller Apples logik) skulle väl i så fall vara att Apple fortfarande vill strypa exporten av iPhones. Dvs man kan köpa en upplåst iPhone i Tyskland, men den funkar då endast med tyska operatörer? Dvs Apple kan hävda att bara för att du köpte en upplåst telefon i Tyskland så behöver den inte fungera med Svenska telenor?

Det låter sjukt, men kanske inte osannolikt?

Ursprungligen av sommarvila:

Martin Pettersson: Logiken (eller Apples logik) skulle väl i så fall vara att Apple fortfarande vill strypa exporten av iPhones. Dvs man kan köpa en upplåst iPhone i Tyskland, men den funkar då endast med tyska operatörer? Dvs Apple kan hävda att bara för att du köpte en upplåst telefon i Tyskland så behöver den inte fungera med Svenska telenor?

Det låter sjukt, men kanske inte osannolikt?

Det låter ganska som apple i ett nötskal

Men om man låser upp den ska den ju funka med alla operatörer, inte bara med tyska.

Ursprungligen av sommarvila:

Martin Pettersson: Logiken (eller Apples logik) skulle väl i så fall vara att Apple fortfarande vill strypa exporten av iPhones. Dvs man kan köpa en upplåst iPhone i Tyskland, men den funkar då endast med tyska operatörer? Dvs Apple kan hävda att bara för att du köpte en upplåst telefon i Tyskland så behöver den inte fungera med Svenska telenor?

Det låter sjukt, men kanske inte osannolikt?

Jag tror inte det är fallet, utan snarare att den inte fungerar med svenska operatörer precis som 1.1.2 inte fungerar utan specialhack (som Martin var inne på ovan). Om Apple får 999 euro för en iPhone tror jag dom är nöjda, oavsett var man tar den.

Det verkar ju vara sjukt drygt att man ska pröjsa €999 för en iPhone som inte funkar när man kan skaffa en för 2700 (dock hackad) som funkar kalas. Jag hade känt mig lurad.

Ursprungligen av Deepwood:

Det verkar ju vara sjukt drygt att man ska pröjsa €999 för en iPhone som inte funkar när man kan skaffa en för 2700 (dock hackad) som funkar kalas. Jag hade känt mig lurad.

Jag är nog benägen att hålla med, min iPhone 1.1.1 funkar helt perfekt som en svensk iPhone, jag är supernöjd

Ursprungligen av Deepwood:

Det verkar ju vara sjukt drygt att man ska pröjsa €999 för en iPhone som inte funkar när man kan skaffa en för 2700 (dock hackad) som funkar kalas. Jag hade känt mig lurad.

Den är avsedd för den tyska marknaden och där fungerar den utmärkt, så att säga att den inte fungerar är att ta i tycker jag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-26 14:14
Ursprungligen av Adrian B:

Den är avsedd för den tyska marknaden och där fungerar den utmärkt, så att säga att den inte fungerar är att ta i tycker jag.

Man kan ju tycka att de i butiken som sålde telefonen borde veta att den bara fungerar i tyskland. Och det borde de ha informerat om då de ser att han kommer från Sverige (visade ju sitt pass).

  • Medlem
  • 2007-11-26 12:26

Om man visset att den var säkrad för framtida uppdateringar skulle det vara värt en del pengar, men så verkar det ju inte vara ens med de som är köpta upplåsta...

Jaha, då har jag testat telefonen med ett tyskt E-plus SIM kort, allt fungerar klockrent.... Ska prova att göra en komplett ominstallation med detta kort i men det verkar som om Apple har låst telefonen från SIMkort utanför Tyskland. Detta borde T-Mobile isåfall ha sagt i affären, de visste att jag kom från Sverige (tog till och med mitt pass).

/Patrik

Ursprungligen av aTallMacUser:

Jaha, då har jag testat telefonen med ett tyskt E-plus SIM kort, allt fungerar klockrent.... Ska prova att göra en komplett ominstallation med detta kort i men det verkar som om Apple har låst telefonen från SIMkort utanför Tyskland. Detta borde T-Mobile isåfall ha sagt i affären, de visste att jag kom från Sverige (tog till och med mitt pass).

/Patrik

Finns ett hack som heter iWorld som kanske är värt att prova.
Om inte detta fungerar så det bara att blåsa om den igen och lämna tillbaka den till T-Mobile.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 12:50

Apple.. vilket jävla skitföretag egentligen. €999 räcker inte?

Jag höll på att bli lite Mac frälst med alla nya releaser som kommer, men när man ser hur de beter sig blir man ju t.o.m. ännu mer anti mot dom än M$

Ursprungligen av Rig:

Apple.. vilket jävla skitföretag egentligen. €999 räcker inte?

Jag höll på att bli lite Mac frälst med alla nya releaser som kommer, men när man ser hur de beter sig blir man ju t.o.m. ännu mer anti mot dom än M$

För att dom inte anpassat telefonen för Sverige?

  • Medlem
  • 2007-11-26 13:42

Det är ju högst frivilligt att köpa så varför klandra Apple för att de är dyra?

En helt annan sak är att de låser telefonen utan att tala om det.

Har folk på apples forum som har samma problem som jag, fast de bor i Österrike. De har ringt till Apple och de var väldigt artiga men sa att de inte kunde hjälpa till då de bara supporterar den tyska marknaden, de sa att man skulle vända sig till T-Mobile.

Har skickat ett mail till dem nu, tror inte jag kommer få något svar... Får väl ringa...

Man får väl i värsta fall köra nåt iWorld hack i telefonen, nu är den endå värdelös....

/P

Bevaka tråden