- acke
- Medlem ●
- Stockholm
Tydligen har ingen dragit ner en uppdatering för iTunes och efter det kört Reparera Skivbehörigheter i i 10.3, och 10.4 och sett den digra lista med behörighetsfel.
Fast exakt vad för fel upplever du innan du reparerat dessa och vad går smidigare när du fixat dem. Tydligen kan du och alla andra både öppna och använda iTunes precis som vanligt i alla fall. Låter mer som en fix idé om ordning och reda.
Behörigheter till vissa filer har tappats när systemet låst sig och jag varit tvungen att göra en forcerad omstart. Det förekommer alltså även nuförtiden.
Visst, annars skulle funktionen inte finnas där. Men att det är något att göra regelbundet och som en universallösning är fel.
Det finns ingen anledning att reparera behörigheter om det inte finns ett relevant problem som det kan tänkas fixa. De saker som kan orsaka ett fel på behörigheterna är förhållandevis få. Jag kan bara komma på sex tänkbara scenarionm där de flesta enkelt går att undvika eller hålla koll på:
1. Felaktiga hemmagjorda installerare - Exempelvis så orsakade någon version av Quark Xpress tydligen så att inga andra program kunde läsa vissa systemfiler.
2. Användaren ändrar själv olika filers behörigheter så det blir fel.
3. Använda Mac OS 9 och ändra i systemet.
4. Återskapande av filer från någon säkerhetskopia missar att sätta korrekta behörigheter.
5. Något program ändrar av någon anledning behörigheterna på systemets filer när man kör det.
6. Systemet krashar eller avbryts av någon anledning så att fel behörigheter sätts.
Att låta cron eller något program rutinmässigt kanske så ofta som någon gång per dag ändra i alla möjliga programs behörigheter låter lite tokigt. Det är nog troligare att detta ökar risken för att det ska bli fel på behörigheterna snarare än minskar den.
MacFixit talar idag om fel i behörigheterna efter uppdatering av 10.4.11..och det var andra program som ställer till det..
Meanwhile, back in the Tiger world, users continue to report variety of difficulties following on after the 10.4.11 update.
A particularly nasty permissions problem, where some applications in the Utilities directory are reported as having the wrong permissions no matter how many times you try to repair them, turns out to be caused by Intego VirusBarrier, according to one reader report:
PROBLEM. Every single time that Mac OS X 10.4.11 is rebooted or cold booted, the permissions are wrong:
Group differs on ./Applications/Utilities/Activity Monitor.app/Contents/Resources/pmTool, should be 80, group is 0 [etc.]
FIX. The culprit is the latest version 10.4.4 of VirusBarrier X4. Intego blames Apple, and Apple blames Intego.
A reader reports, after some serious detective work, that 10.4.11 has introduced a bug in Keynote 08 transitions when showing the slides in full-screen mode:
When a Keynote 08 cell has an embedded Quicktime clip, it prevents transitions and actions from working. Remove the .MOV file, transitions and actions now work. I may have to downgrade to 10.4.10.
When a Keynote 08 cell has an embedded Quicktime clip, it prevents transitions and actions from working. Remove the .MOV file, transitions and actions now work. I may have to downgrade to 10.4.10.
Räcker här med att aktivera inställningen i Keynote --> Preferences ---> Slideshow ---> Allow Dashboard... för att såväl videoklippet som resten av presentationen ska gå igång.
Räcker här med att aktivera inställningen i Keynote --> Preferences ---> Slideshow ---> Allow Dashboard... för att såväl videoklippet som resten av presentationen ska gå igång.
Det här som är del av problemet. Folk som är 100% säkra på att deras problem löstes av reparera skivbehörigheter för att det är en av de få felsökningarna de kan. Att de startar om datorn, startar om programmet och en eller två till saker tänker de inte på. Klassiker.
Kör skivverktyg. Får hela tiden upp dessa rader för System/Library/User Template/, trots reparationer. Vad göra?
Fel behörigheter på ”System/Library/User Template/English.lproj/Sites”, ska vara drwxr-xr-x , de är drwx---r-x .
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Sites”.
Fel behörigheter på ”System/Library/User Template/English.lproj”, ska vara drwxr-xr-x , de är drwx---r-x .
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj”.
...
Fel behörigheter på ”System/Library/User Template/sv.lproj”, ska vara drwxr-xr-x , de är drwx---r-x .
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/sv.lproj”.
...
lobStar: Så du menar att det är ok då?
Som både Acke och Thevil är inne på redan så är det bara en myt att man ska hålla på och köra reparering av skivbeörigheter hela tiden. Faktum är att det kan rent av ställa till med mer än det fixar (vilket Thevil tog upp).
Jag är förvånad att ingen av er mer pålästa ännu postat Daring Fireballs syn på detta:
‘Repair Permissions’ Is Not a Recommended Step When Applying System Updates
Samt uppföljaren:
Seriously, ‘Repair Permissions’ Is Voodoo
Till alla som är besatta av reparation av skivbehörigheter, läs dessa artiklar och kom tillbaka sedan.
Mycket bra artiklar. Gillar speciellt:
Running Repair Permissions before you have an actual permissions problem is like taking antibiotics before you’re actually sick.
Stämmer väldigt bra. Jag har förvisso inte använt Mac så länge, men under de två år jag varit Macägare har jag använt mina datorer i stort sett dygnet runt och jag har aldrig kört Reparera Skivbehörigheter. Inga problem alls, förutom när jag förstört något på egen hand. Då kommer vi till nästa citat:
I think many people who experience “permissions” problems under 10.3 and 10.4 caused the problems themselves, by diddling with system files they ought not have diddled with.
Så, äntligen, svart på vitt från Apple. Mac OS X 10.5.1 är alltså inget farligt eller något man bör undvika att installera. Fult och onödigt att detta syns? Javisst men kan vi släppa det här nu?
Disk Utility's Repair Disk Permissions reports issues with SUID files.
Det enda problemet jag stötte på när jag gick från 10.3.9 till Leopard var att repareta behöringet tycktes stanna på 10%. Då lydde jag detta råd:
Open the Terminal and issue this at the prompt: "sudo diskutil repairPermissions /", without the quotes. Put in your password if asked.
På mindre än fem minuter var det klart. Nu tänker jag vänta tills Apple funderar på hur det skall fungera.
Lite mer om att reparera skivbehörigheter, mellan MacJournals och MacFixit:
Guess what? Repairing permissions is a "useless ritual" when it's a ritual. We have pointed out repeatedly in MDJ and MWJ that repairing permissions is a completely valid troubleshooting technique. These people had trouble, they wanted to fix it, and they tried an easy troubleshooting step that resolved the problem. Hooray! The system works!
What's "useless" is to repair permissions as if it were some form of necessary system maintenance. It's not, or Apple would have set up the daily, weekly, or monthly automatic launchd tasks to do it for you. In fact, Panther and Tiger both had to add extra code to undo the damage caused by people repairing permissions frequently for no reason at all. Nothing in the Mac OS X rules required that installer receipts have the correct and final permissions for all files installed—a post-installation script could have, and sometimes did, set permissions depending on the configuration of your system. But if you "repair permissions" every day (or hourly) "just to be safe," you undo that work and leave permissions incorrect. Apple had to add mechanisms in the Installer and Disk Utility to work around this unanticipated problem.
Läs hela: Voodoo, by definition, does not work
Har idag faktiskt för första gången löst ett problem med hjälp av att reparera skivbehörigheter.
En AIO HP-skrivare som inte ville skriva ut förrän jag körde en reparation. Hoppas jag inte väcker den björn som sover nu bara...
Då är vi två....
Efter att jag klonat Leopard till en annan dator, så fick jag köra Reparera Skivbehörigheter för att ls -le i terminalen skulle hitta korrekta rättigheter på en hemkatalog. Allt funkade ändå, det var bara i terminal man kunde se att nåt var galet. Har att göra med att ACL används i 10.5. Skulle väl inte kalla det ett problem ändå, men det är nog första gången jag har fått ett annat resultat efter jag har kört den så kallade reparationen.
Har idag faktiskt för första gången löst ett problem med hjälp av att reparera skivbehörigheter. […] Hoppas jag inte väcker den björn som sover nu bara...
Inte alls. Det jag och andra försiktigt försöker peka på är att det inte är så smart att rutinmässigt reparera behörigheter, däremot, att använda reparationsmöjligheterna som en enskild eller enstaka fix fungerar fint och är faktiskt inte fel.
Inte alls. Det jag och andra försiktigt försöker peka på är att det inte är så smart att rutinmässigt reparera behörigheter, däremot, att använda reparationsmöjligheterna som en enskild eller enstaka fix fungerar fint och är faktiskt inte fel.
Hej. Att det löser vissa enstaka problem har det väl aldrig varit någon frågan om? Mer att använda det som en lösning på alla problem. Kollar man på Apples forum så får trådar ofta 1,2,3,4 svar. Ofta ligger reparera skivbehörigheter längst upp. Har inte sett ett enda svar som säger att det löste problemet.
Det var ju en ganska stor beef mellan macfixit på ena sidan och daring fireball och unsanity på andra. Det känns som att det kommit prestige i det hela. Ted skriver ju mac-böcker och antagligen skulle det inte se så bra ut att erkänna att han har fel.
Macfixits förberedelser inför en Mac OS X uppdatering är...speciella.
Men nu var inte min mening att dra igång den här tråden igen...
Sen Ted Landau sålde MacFixit har siten bara blivit sämre och sämre. Jag kommer ihåg för länge sen när man skickade in en nyhet om MacOS 8.1 eller 9 fick man personligt svar från Ted. Sen kom automatiska svar och det var ok eftersom han fick otroligt många mejl men nu får man inget svar alls. Läser inte den sidan så ofta som jag gjorde förut eftersom det inte står något nytt där mer.
//Rob
Ted Landau som skriver mycket på MacFixit har många ggr skrivet långa och intressanta artiklar om Reparera Skivbehörigheter och hur detta verktyget fungerar.
Vem han är, eller vad han jobbar med har jag ingen aning, men jag har fått uppfattningen att han kan det här om Mac.
Och han är "för" att använda verktyget.
Nu är det väl ingen idé att länka till hans artiklar, då de flesta av er inte är medlemmar på MacFixit ..men en länk lägger jag i vart fall
Repair Permissions: A false panacea? - MacFixIt
Även Apple anser att man bör använda Skivverktyget vid vissa tillfällen.
(Mac OS X 10.4): Testa och reparera skivbehörigheter
Men, alla tycker vi olika, var och en blir "salig på sin tro", jag fortsätter att köra Reparera Skivbehörigheter i bakgrunden med hjälp av Macaroni..
Även Apple anser att man bör använda Skivverktyget vid vissa tillfällen.
(Mac OS X 10.4): Testa och reparera skivbehörigheter
Men, alla tycker vi olika, var och en blir "salig på sin tro", jag fortsätter att köra Reparera Skivbehörigheter i bakgrunden med hjälp av Macaroni..
Apple rekommenderar att Reparera Skivbehörigheter endast när du har problem med ditt system och efter installation av programm eller när man har återställt från backup. Men att reparera skivbehörigheter som en daglig rutin är onödigt och bara slöseri med tid och processor kraft. Men du får gärna göra det om det får dig att känna dig bättre.
//Rob
Inte jag som kör det, utan Macaroni, en gång i veckan..;)
Jag har gjort en jätte tabbe. Jag ändrade i rättigheterna på en extern disk. Valde i rooten av disken att "Everyone" Read & Write.
Nu har jag inte rättighet att varken ändra tillbaka eller kopiera filerna på disken. Inte ens när jag är inloggad som Root får jag ändra på rättigheterna.
Jag testade radera en annan disk och den blev som vanligt igen. Och jag har testat File Buddy & Techtool Pro utan resultat. Någon som kan terminalen?
Mvh, Simon.