Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail får IMAP

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-29 15:47

Har några rapporterat åäö-problemet till gmail-snubbarna? Jag tillhör den skaran som ännu inte fått mitt konto IMAP-aktiverat än... :/ Lite surt, med tanke på att morsan som jag invitade fått det aktiverat...

Skrev just en buggrapport till Google, men det blir säkert snabbare genomslag om fler gör det. Gå till supportformuläret för IMAP för att skicka in en påpekan.

Google håller vanligtvis koll på sina egna diskussionsgrupper, så jag misstänker att de redan vet om problemet vid det här laget. Frågan är bara hur långt bort i tiden åtgärden ligger.

Fick just detta svar från Google ang buggrapporten.

Ursprungligen av The Google Team:

Hello,

Thank you for your report.

We are aware of this problem, and our engineers are working diligently to
find a solution. We apologize for any inconvenience this issue may have
caused.

Sincerely,

The Google Team

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-30 09:13

Hittade det här för oss som inte fått IMAP ännu.

Citat:

Why don't I have IMAP in my account?

We're working hard to roll out IMAP access to all our users,but it'll take about a week.

To use IMAP, you must have your interface language set to 'English (US)'. You'll know that IMAP is available in your account when the Forwarding and POP tab in your settings becomes Forwarding and POP/IMAP.

Until then, thanks for your patience!

updated 10/24/2007

Så kanske denna veckan...

http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=79344

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-30 18:36

Ytterligare en bugg?

En annan liten irriterande sak med Gmail via IMAP i Mail är att varje gång jag skall skicka iväg ett brev får jag upp en ruta som säger typ "kunde inte skicka genom vald server". Men om jag där väljer knappen i mitten, "använd vald server", så går det iväg ändå.

Någon annan som har samma problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-30 21:27
Ursprungligen av blouis:

En annan liten irriterande sak med Gmail via IMAP i Mail är att varje gång jag skall skicka iväg ett brev får jag upp en ruta som säger typ "kunde inte skicka genom vald server". Men om jag där väljer knappen i mitten, "använd vald server", så går det iväg ändå.

Det är inte så att du har fel server som default? Kolla konto-inställningarna. Har för mig att Mail automatiskt väljer en annan server om den misslyckas med den första...

Nu är Mail helt kört. Tog bort kontot och lade till det igen. Nu syns inte IMAP-boxarna längre och Mail kraschar både när man klickar på ett e-post och/eller när man försöker avsluta Mail. Trist.

Nu har jag konfigurerat upp Thunderbird för Gmail IMAP och det fungerar. Trist att inte kunna använda Mail som är ett klart bättre program. Hoppas det ordnar till sig snart. Måste ändå kunna komma åt e-posten.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-30 22:15

Ingen som vet någon bra importerare av gmail adressboken till mail? Har testat Addressbok importer fast den fungerade rätt dåligt.

Ursprungligen av Tjarven:

Ingen som vet någon bra importerare av gmail adressboken till mail? Har testat Addressbok importer fast den fungerade rätt dåligt.

är nyfiken på detta också. Eller om det är möjligt att mail.app kan kolla adressboken på gmail. Det vore nästan bättre. Har adresser jag har där som jag inte vill ha i adressboken lokalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 23:50

Woho! Nu har jag också fått IMAP! Har jag önskat mig ända sedan jag började använda Gmail! Dock har jag samma problem som flera andra med åäö som blir ? istället. Skall kolla vidare om det finns någon lösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 23:57

Har också haft åäö problematiken men i dag har allt fungerat perfekt har mottagit 16 e-brev och alla har visats korrekt.

Ursprungligen av AppleMT:

Har också haft åäö problematiken men i dag har allt fungerat perfekt har mottagit 16 e-brev och alla har visats korrekt.

Önskar att jag kunde ta emot mail alls, vare sig med svenska tecken eller ej...

Jag fick det förut att fungera men nu vill det sej inte längre.

Förut (nästan 100% säker) kunde jag trycka radera i Mail.app och du få till åtgärden arkivera / archive i Gmail vilket jag tycker är den bästa lösningen.

Nu har jag upptäckt att det inte fungerar längre och att jag istället raderar meddelanden på gmails server, de hamnar i Trash.

Någon som har en lösning?

Btw, har de uppdaterat gmail en smula på sistone?

/johan

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-11-27 21:37
Ursprungligen av johgu543:

Förut (nästan 100% säker) kunde jag trycka radera i Mail.app och du få till åtgärden arkivera / archive i Gmail vilket jag tycker är den bästa lösningen.

Nu har jag upptäckt att det inte fungerar längre och att jag istället raderar meddelanden på gmails server, de hamnar i Trash.

Det här är en halvvild gissning, men får man inte den effekten om man ställt in Mail.app så att den använder Gmails trash-mapp som papperskorg och att flytta raderade brev till papperskorgen?

Jag måste ända säga att jag föredrar Mailplane.. Funktionaliteten, inget laddas lokalt till datorn, tillgång till alla gmail-adresser. Passar mina behov.

Kan dock tänka mig varför en del / många gillar mail.app. men det är inget för mig.

Det är just att det laddas lokalt som gör att Mailplane inte funkar för mig. Inte alltid jag har uppkoppling, men då vill jag komma åt mina mail i alla fall. Plus att mailen blir indexerade i Spotlight.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-01 07:51
Ursprungligen av Leftrustle:

Det är just att det laddas lokalt som gör att Mailplane inte funkar för mig. Inte alltid jag har uppkoppling, men då vill jag komma åt mina mail i alla fall. Plus att mailen blir indexerade i Spotlight.

Men om man kör IMAP i Mail.app (klatchigt rim!) måste man väl också ha uppkoppling för att läsa de olika mailen i inboxen? Eller?

/M

Ursprungligen av Micke F:

Men om man kör IMAP i Mail.app (klatchigt rim!) måste man väl också ha uppkoppling för att läsa de olika mailen i inboxen? Eller?

/M

Nej, de sparas lokalt likväl som på servern.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-01 09:57
Ursprungligen av Leftrustle:

Nej, de sparas lokalt likväl som på servern.

OK. Ja, då är ju Mail.app ett hett - gratis - alternativ igen!
/M

Ursprungligen av Micke F:

OK. Ja, då är ju Mail.app ett hett - gratis - alternativ igen!
/M

Så vitt jag vet fungerar alla mejlprogram som stödjer IMAP på det sättet, dvs man har kopior lokalt för offlineläsning.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-01 10:10
Ursprungligen av Adrian B:

Så vitt jag vet fungerar alla mejlprogram som stödjer IMAP på det sättet, dvs man har kopior lokalt för offlineläsning.

OK. Har mest suttit i POP eller Exchange-världen fram tills nu.
/M

Verkar vara fixat nu, alla mail jag för ett par timmar sen inte kunde läsa utan att få ? överallt är nu helt på korrekt svenska. Fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 21:00

Här funkar det sådär, gamla brev har fortfarande frågetecken, även ifall man tömmer ~/Library/Mail; dock bara i ämnesraden.

Verkar vara en hel del som förändrats på Gmail nu. Tyvärr råkraschar fortfarande Mail varje gång jag klickar på ett e-post.

JISSES! Jag bytte mitt gmail POP-konto mot ett gmail IMAP i Söndags. Använder Apple mail, webmailen och mail på min N95. Verkade funka bra.

MEN... Nyss när jag kom hem och skulle kolla min mail genom apple mail så kunde jag inte få hem några mail. Var tvungen att tvångsavsluta mail och kolla webmailen. Där upptäckte jag att ett mail jag skickade 11:00 idag hade skickats 41 gånger!! Två andra mail jag skickat hade också skickats som dubletter. Testade igen nu och apple mail lyckades få iväg två mail istället för ett med nån minuts mellanrum.

Vad händer? Någon som märkt nån störning med Gmail idag eller är det nån felinställning jag gjort?

Det jobbigaste är att min 41-mailskopia gick till min blivande arbetsgivare.

EDIT: Verkar trots allt som att Apple mail inte skickat iväg 41 mail fast det står så. Jag har lokaliserat felet till att det nog har att göra med att gmail sparade en separat version som utkast varje gång jag gjorde en ändring när jag skrev mailet. Istället borde väl utkastet skrivas över med den nya versionen? Har det att göra med att utkastet ska synkas med servern? Finns ju en kryssruta för det i apple mail under kontot.

Senast redigerat 2007-11-05 23:16
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-05 23:13
Ursprungligen av peacerich:

Det jobbigaste är att min 41-mailskopia gick till min blivande arbetsgivare.

En tröst kanske (?) är att det lockade fram dagens största (och i en ganska miserabel dag behövliga) skratt hos mig!

Men visst, det är ju rätt bekymmersamt hur slumpmässigt Mail.app lirar med gmail för tillfället...

Hoppas du fortfarande har en blivande arbetsgivare...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-05 23:18
Ursprungligen av peacerich:

Det jobbigaste är att min 41-mailskopia gick till min blivande arbetsgivare.

OT: Vilket fick mig att tänka på min första dag på mitt förr-förra jobb. Efter en typisk förstadag på jobbet avslutade vi med ett kortare samtal på chefens kontor.

Senare på kvällen, runt åttasnåret, ringer chefen och undrar:
- Micke, inte har du mina nycklar?
- Nää, säger jag. Det tror jag inte. Men vänta ska jag kolla.

...

- Öhh. Jo, de hänger i vårt nyckelskåp...

Det visade sig att han hade en snarlik nyckelknippa som jag och jag har uppenbart lagt hans nycklar i min ficka när jag gick från hans kontor efter vårt möte...
Han hade tillbringat tre timmar med att söka nycklar och fixa någon som kunde komma och låsa/larma.

Ingen bra start på ett nytt jobb. :">

/OT
Så: 41 mail är ju ingen fara - du har ju inte ens börjat än!

Micke F: Klockrent.

Sjukt snopet blev det för mig, då Uppsala universitet inte verkar tillåta Googles SMTP-server längre... Jag måste skicka via universitetets SMTP och då hamnar ju inte de skickade mailen i Gmail.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-07 20:30
Ursprungligen av thurfjell:

Micke F: Klockrent.

Sjukt snopet blev det för mig, då Uppsala universitet inte verkar tillåta Googles SMTP-server längre... Jag måste skicka via universitetets SMTP och då hamnar ju inte de skickade mailen i Gmail.

Men sparas inte skickade i mail foldern om du markera "Sent mail" mappen, går upp i menyn och väljer "Brevlåda" > Använd den här brevlådan till > och så väljer du "Skickat"?

EDIT: Såg nu att du löst problemet på egen hand!

Bevaka tråden