Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hade det inte varit smartare av Apple att bara sälja olåsta iPhones?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple är ju inte mobiloperatörer, så det borde väl ha varit smartare av dem att bara sälja operatörsobundna iPhones? Eller, vad tjänar Apple på att ha telefonerna låsta till olika operatörer. Kanske har jag missat något.

Ian Curtis:
De får % på operatörernas intäkter. Det ryktas om 10-15%.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-27 20:17

De tjänar ju en inte allt för oansenlig del av samtalsavgifterna...

Men jag håller iofs med dig...

Jag kopierar något jag skrev i ett annat inlägg om samma sak:

Ursprungligen av hkim:

Frågan är om det slutna systemet verkligen gagnar Apples försäljning. Hade de inte sålt betydligt fler telefoner med en helt annan försäljningsstrategi?

Antagligen. Men hade de tjänat mer pengar? Apple får ju in mer pengar på abonnemanget (om ryktena på 30 procent av intäkterna stämmer) än på telefonerna i dagsläget. Så för att generera samma vinst i slutändan hade de behövt sälja 4-5 ggr så många telefoner och frågan är om dom gjort det? Eller ens kan tillverka så många?

Det jag tycker man ska ifrågasätta är om Apple behöver den vinsten? De är ju ett företag och ska maximera sina vinster på uppdrag av aktieägarna, men i detta fall är dom inte ett "schyst" företag mot kunderna. Apple går redan som tåget och om de släppt iPhone upplåst från början och kanske tagit 100-200 dollar mer i pris (som originalpriset t.ex.) så hade det definitivt varit bättre för användarna. Men det hade nog inte genererat samma fina vinst som idag.

Iphone köparna i England har visat vad dom tycker om de dyra abonnemangen och de flesta har inte aktiverat sina. Sen har den inte sålt så otroligt mycket heller. Hade varit bättre att släppa en olåst och ta ut 100 dollar mer som Adrian skriver.

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-27 22:45

Jag hoppas att Apple vaknar upp och släpper iPhonen fritt. Det skulle gagna Apple mer än att tjäna lite extra på abonnemangen men samtidigt förlora sin starka och hippa image. Om iPhone bombar eller användarna känner sig blåsta är skadan mycket större än att forlora 10-30% på generarade intäkter. Nu är det ju inte riktigt så att Apple kommer att tjäna så mycket på abonnemangen eftersom alla abonnemang har flatrate. Apple tjäna mest på dom som ringer mycket. I USA kanske mer eftersom där får man betala för både ingående som utgående samtal.

//Rob

Vi får väl vänta någon månad och se hur det ser ut i England (eller kanske en månad och någon vecka, när julen är förbi).

Själv ser jag gärna abonnemanget som en del i dealen, hur många här har inte avaktiverat vissa delar i iPhonen för att inte få höga dataräkningar... Vore bra att ha ett flatrate som hanterade det, eller hur?

En annan aspekt är ju att enda sättet för Apple att garantera funktionerna och att allt fungerar smidigt är genom ett nära samarbete med operatörerna. Det mesta funkar ju klockrent ändå tycker jag men t.ex. så har vi i Sverige ju ingen Visual Voice Mail.

Apples filosofi verkar vara att jobba med "slutna system". Egen hårdvara och egen mjukvara, för att garantera funktionalitet och minimera buggar etc.

Jäkligt trist för alla som vill ha en iPhone med inte kan få en. Får hoppas att apple jobbar ännu hårdare för att rulla ut iPhone i alla länder så fort som möjligt.

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-28 02:32
Ursprungligen av stevenD:

En annan aspekt är ju att enda sättet för Apple att garantera funktionerna och att allt fungerar smidigt är genom ett nära samarbete med operatörerna. Det mesta funkar ju klockrent ändå tycker jag men t.ex. så har vi i Sverige ju ingen Visual Voice Mail.

Apples filosofi verkar vara att jobba med "slutna system". Egen hårdvara och egen mjukvara, för att garantera funktionalitet och minimera buggar etc.

Jäkligt trist för alla som vill ha en iPhone med inte kan få en. Får hoppas att apple jobbar ännu hårdare för att rulla ut iPhone i alla länder så fort som möjligt.

Macs skulle försvinna rätt snabbt om Apple stängde MacOS X för andra utvecklare. iPod fungerar än så länge men jag tror inte att Apples monopol på detta område kommer att hålla så länge till. Apple kommer för eller senare att bli tvungna att öppna iPoden, iTunes eller att licensera ut Fairplay.

Andra mobil tillverkare lyckas att göra en mobil som fungerar utan att binda till en enda operatör. Vad Apple försöker göra fungerar inte i längden utan att göra kunderna eller operatörerna besvikna. Och när någon blir bränd tänker han 2 gånger innan han köper en Apple produkt igen eller gör affärer med Apple.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Andra mobil tillverkare lyckas att göra en mobil som fungerar utan att binda till en enda operatör.

Hur får andra tillverkare nya funktioner som Visual Voice-mail att fungera utan att ha nära kontakter till operatörerna?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-28 18:16

I grunden handlar det om att pengarna i framtiden inte ligger i engångsförsäljning (apparaterna) utan i abbonemangen. Det är därför som svenska mobiloperatörer har "sponsrat" mobiler till, i princip, gratis. Man kan ju t.ex. jämföra med kabel/satelit-TV leverantörerna, du får digtalboxen gratis om du skriver på ett långtidsavtal.

Det är det som Apple sysslar med. Både med iTunes store och med iPhone. Det kommer nu fler liknande affärsmodeller i framtiden. Jag skulle dessutom misstänka att om man använder iPhoto och beställer pappersalbum från Kodak så får även Apple en liten slant.

är inte också en del av kakan att apple vill bygga upp en hype och ett sug efter telefonen? hade nog inte varit samma hype om den var tillgänglig för alla på en gång, helt upplåst osv. att folk inte ens kan vänta utan importerar och låser upp säger väl sig självt

Ursprungligen av danbrynefall:

är inte också en del av kakan att apple vill bygga upp en hype och ett sug efter telefonen? hade nog inte varit samma hype om den var tillgänglig för alla på en gång, helt upplåst osv. att folk inte ens kan vänta utan importerar och låser upp säger väl sig självt

Apple har kunnat möte efterfrågan i alla länder den släppts i. iPhone är ju ett av få produktsläpp Apple gjort som inte plågats av för litet lager.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Apple har kunnat möte efterfrågan i alla länder den släppts i. iPhone är ju ett av få produktsläpp Apple gjort som inte plågats av för litet lager.

Ja det stämmer, men var inte riktigt det jag var ute efter Menade bara att hypen kanske inte hade varit likadan om iPhone fungerade direkt i alla länder samtidigt och såldes helt olåst från början. Nåja, det är såklart bara en tanke från min sida. Begränsningar (i dom flesta former) föder efterfrågan, anser iaf jag.

1
Bevaka tråden