Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en fråga om wifi som krånglar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft problem med att iPhonen inte kopplar upp sig på wifin här hemma automatiskt.
Så jag tänkte reseta routern, återställa nätverksintällningar på iPhonen och börja om.
Sedan började det krångla.

Det som nu inte funkar är att koppla upp sig mot trådlösa routern när jag sätter ett lösenord på uppkopplingen(utan funkar utmärkt, men det vill jag inte ha i längden).
Eller rättare sagt så funkar ett WEP-lösen. Men då får jag inte uppkopplingen att fungera till tjejens dator. Och visst, jag är ju rätt detta så om nån kan hjälpa mig där så visst...
När använder WPA-lösen och ska ansluta med datorn kommer ju rutan att fylla i lösenorden och bekräfta detsamma upp automatiskt, men inte fallet med WEP.
Hur ska det funkar med WEP-lösen? I datorn alltså.

Hur som helst, vad jag skulle vilja ha hjälp med är varför det inte funkar att ansluta med samma WPA-lösen på iPhonen som på datorn.
Någon som kan hjälpa?

Jag har resetat routern ett antal gånger ovh valt olika slags lösen, vet inte vad jag ska göra?

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-26 22:17

Sänder routern ut SSID? Har haft samma problem när min AirPort Extreme satts på "Closed network". Sänds SSID ut har jag inga problem. Jag använder WPA-lösen.

Ursprungligen av Jafu:

Sänder routern ut SSID? Har haft samma problem när min AirPort Extreme satts på "Closed network". Sänds SSID ut har jag inga problem. Jag använder WPA-lösen.

Eh, hur/var kollar jag om SSID sänds ut?
Vad är det?
Om det inte sänds ut, hur åtgärdas det?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-27 11:51

Kör man med synlig SSID så kommer nätverket upp i listan över tillgängliga nätverk. Med eller utan hänglås beroende på kryptering eller inte. Då är det bara att välja i listan och fullfölja processen (svara på fråga om lösenord etc).

Har man en basstation som inte skickar ut SSID (closed network, dolt nätverk - kärt barn har många namn) så måste man explicit ange detta nätverksnamn. Välj då other/annat i samma dialog. Fullfölj processen sedan som ovan.

När det gäller lösenord till WEP, WPA, WPA2 (PSK) etc så har de flesta plattformar funktionalitet idag för att komma ihåg dessa (så att du slipper skriva fel). Om du då labbar med olika lösenord, men ändå väljer att datorn ska komma ihåg lösenordet så kommer det inte att fungera, för datorn skickar iväg ett gammalt lösenord som den har sparat på sig. Du måste nu gå in i den administrativa delen av programvaran på din dator (inte basstationen) och ta bort det sparade lösenordet.
Sedan måste du ju ha samma inställning för typ av lösenord på dator och basstation, annars kommer det inte att fungera. Windows och Mac OS X brukar också kunna lista ut typen av lösenord och presentera rätt ledtext till frågerutan.

frazze
Ok, detta hade jag koll på iaf.
Mitt nätverk kommer upp i wifi-listan oavsett om jag har låst det eller inte.
Det jag inte hänger med på r i k t i g t är det om att komma ihåg lösenord etc.
Alltså, vad är det för lösenord datorn skickar iväg?
Jag har en iPhone jag vill ansluta till mit trådlösa. Innan har det fungerat med lösenord. Sedan resetade jag trådlösa routern för att lösa lite strul. När jag sedan har valt ett nytt lösen fungerar detta inte att ansluta med, är det här som lösenet på datorn måste tas bort?
Ligger det lösen jag valde från början kvar i datorn och gör att jag inte kan komma in med nya lösenet på iPhonen?

Var i en windows(XP)-pc tar man bort det sparade lösenordet?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-27 21:00
Ursprungligen av theplague:

Sedan resetade jag trådlösa routern för att lösa lite strul. När jag sedan har valt ett nytt lösen fungerar detta inte att ansluta med, är det här som lösenet på datorn måste tas bort?

Precis. I datorn får du ta bort nätverketslösenordet i Keychain Access (jag tror inte att det räcker med att ta bort nätverket i Network i listan för nätverk som du vill automatiskt ansluta till). I en iPhone klickar du på nätverket i listan och sedan på den röda knappen Glöm detta nätverk.

Ligger det lösen jag valde från början kvar i datorn och gör att jag inte kan komma in med nya lösenet på iPhonen?

Se ovan.

Var i en windows(XP)-pc tar man bort det sparade lösenordet?

Oj, nu är jag ute lite på tunn is, men kan man inte gå in i inställningarna för det trådlösa nätverkskortet och kolla i listan över nätverk som du vill kunna automatiskt ansluta till? Alltså nästan som OS X.

Ursprungligen av frazze:

Precis. I datorn får du ta bort nätverketslösenordet i Keychain Access (jag tror inte att det räcker med att ta bort nätverket i Network i listan för nätverk som du vill automatiskt ansluta till). I en iPhone klickar du på nätverket i listan och sedan på den röda knappen Glöm detta nätverk.
Oj, nu är jag ute lite på tunn is, men kan man inte gå in i inställningarna för det trådlösa nätverkskortet och kolla i listan över nätverk som du vill kunna automatiskt ansluta till? Alltså nästan som OS X.

Helt ärligt är det fortfarande inte helt klart för mig, jag är ju hyfsat ny på det här.
Kanske blir upprepning här.
FÖRUTOM att trycka "Glöm detta nätverk." i iPhonen(vilket jag gjort och det inte fungerar), måste jag ta bort samma lösenord via datorn. För att få iPhonen att fungera?
Trots att jag har resetat routern.
Jag måste alltså leta reda på "Keychain Access" och ta bort lösenet där?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-27 21:26

FÖRUTOM att trycka "Glöm detta nätverk." i iPhonen(vilket jag gjort och det inte fungerar), måste jag ta bort samma lösenord via datorn. För att få iPhonen att fungera?

Nej, absolut inte. Datorn och iPhone är två skillda enheter som inte lånar lösenord av varandra.

Ursprungligen av frazze:

Nej, absolut inte. Datorn och iPhone är två skillda enheter som inte lånar lösenord av varandra.

Okej, jag har hela tiden uppfattat det som att det finns någon slags inställning för routern jag måste nolsställa/ta bort genom datorn, för att nytt lösen ska fungera via iPhonen.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-27 21:23

Det som nu inte funkar är att koppla upp sig mot trådlösa routern när jag sätter ett lösenord på uppkopplingen(utan funkar utmärkt, men det vill jag inte ha i längden).
Eller rättare sagt så funkar ett WEP-lösen. Men då får jag inte uppkopplingen att fungera till tjejens dator. Och visst, jag är ju rätt detta så om nån kan hjälpa mig där så visst...
När använder WPA-lösen och ska ansluta med datorn kommer ju rutan att fylla i lösenorden och bekräfta detsamma upp automatiskt, men inte fallet med WEP.
Hur ska det funkar med WEP-lösen? I datorn alltså.

Vad har du för märke på routern och hur gör du en reset? Anledningen till att jag frågar om reset är att de flesta tillverkare har två (2) olika reseter:

1. Kort tryckning (oftast <5-10s) gör bara reset men behåller inställningarna.

2. Lång reset ställer routern i ursprungsläge med fabriksinställningar. Den är nu helt rensad på data (inställningsvärden).

Sen vill jag också göra dig uppmärksam på att när du byter mellan WEB, WPA, WPA2 etc på basstationen så måste du göra samma manöver på dina datorer/iPhone.

Ursprungligen av frazze:

Vad har du för märke på routern och hur gör du en reset? Anledningen till att jag frågar om reset är att de flesta tillverkare har två (2) olika reseter:

1. Kort tryckning (oftast <5-10s) gör bara reset men behåller inställningarna.

2. Lång reset ställer routern i ursprungsläge med fabriksinställningar. Den är nu helt rensad på data (inställningsvärden).

Jag har en d-link och är rätt säker på att det är den första reseten jag har. Den resetas snabbt. Men lösenord etc finns ej kvar. Men det är andra inställningar du menar den behåller?

Citat:

Sen vill jag också göra dig uppmärksam på att när du byter mellan WEB, WPA, WPA2 etc på basstationen så måste du göra samma manöver på dina datorer/iPhone.

Det har jag haft helt klart för mig hela tiden.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-27 23:07

Jag har en d-link och är rätt säker på att det är den första reseten jag har.

Nja, du missförstår mig igen. Alla tillverkare har en kort reset för att bara starta om enheten med oförändrade inställningar. Sedan har dom en annan (större, mer omfattande) reset som nollställer hela enheten. Alles.

Den resetas snabbt.

Nej, jag menar inte hur snabbt det går att reseta enheten - jag menar om du håller inne resetknappen en kort eller lång stund.

Men lösenord etc finns ej kvar.

Då låter det som om du fabriksåterställer den.

Senast redigerat 2007-11-28 12:48
Ursprungligen av frazze:

Nja, du missförstår mig igen. Alla tillverkare har en kort reset för att bara starta om enheten med oförändrade inställningar. Sedan har dom en annan (större, mer omfattande) reset som nollställer hela enheten. Alles.Nej, jag menar inte hur snabbt det går att reseta enheten - jag menar om du håller inne resetknappen en kort eller lång stund.Då låter det som om du fabriksåterställer den.

Ok, då fabrikåterställde jag den def.
Men varför kan jag då inte koppla upp mig på den(med iPhonen) om jag skapar ett nytt lösenord för den i setup wizarden?

Testa att återställa nätverksinställningarna i din iPhone. Det fick jag göra när min iPhone inte kopplade upp min mot min router. Och då var den vidöppen.

Efter en återställning av nätverksintällningarna så fungerade det igen.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Testa att återställa nätverksinställningarna i din iPhone. Det fick jag göra när min iPhone inte kopplade upp min mot min router. Och då var den vidöppen.

Efter en återställning av nätverksintällningarna så fungerade det igen.

/c

Det har jag gjort, ett anatal ggr på den "resan" jag berättade om när jag startade tråden.

1
Bevaka tråden