Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så här fungerar en upplåst iPhone från Tyskland

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-26 16:51
Ursprungligen av aTallMacUser:

Har folk på apples forum som har samma problem som jag, fast de bor i Österrike. De har ringt till Apple och de var väldigt artiga men sa att de inte kunde hjälpa till då de bara supporterar den tyska marknaden, de sa att man skulle vända sig till T-Mobile.

Har skickat ett mail till dem nu, tror inte jag kommer få något svar... Får väl ringa...

Man får väl i värsta fall köra nåt iWorld hack i telefonen, nu är den endå värdelös....

/P

Jag tycker att du ska reklamera den. Den fungerar ju inte som du har tänkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-26 17:31

iPhonen som säljs genom T-Mobile i Tyskland är avsett endast för den tyska marknaden. Det spelar ingen roll om dom visste att du kommer från Sverige. Jag tror inte du kommer långt med att reklamera. Kanske byter dom ut din iPhone men det är väl allt du kan göra. Jag skulle tippa på att fösöka köra iWorld på den. Den är upplåst så du kan uppgradera till det nyaste firmwaren utan att vara rädd att din iPhone blir låst igen men du kanske blir tvungen att installera ett litet hack så att din iPhone fungerar utanför Tyskland. Tråkigt, ja visst, men Apple (AT&T, O2, T-Mobile och Orange) har inget intresse i att låsa upp iPhonen så att du kan ringa med den var du vill med vilket kort som helst.

Det står till och med på Spiegel Onlines sida idag om problem med iPhonen utanför Tyskland. Problemet är att iPhonen saknar National Caller-IDs numren för andra länder. Då hjälper endast ett hack eller att Apple fixar det med en software update.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 16:40

Fy va surt, jag lider verkligen med dig.

Hej Rob!

Ja, det verkar nog inte troligt att Apple släpper en ny firware som fixar detta för internationela SIM-kort. Det enda jag kan tänka mig skulle vara varför är för de personer som normalt använder telefonen i Tyskland med ibland åker utomlands och vill kunna använda lokala kontantkort i det landet.

Vet du mer om hur man enklast installerar iWorld. Jag har nu suttit och läst på lite om Jailbreak osv (detta var vad jag ville undvika med att betala €999!!!). Det verkar som jag måste nedgradera telefonen till 1.1.1 för att göra en Jailbreak och sedan installera iWorld, sedan ska jag kunna uppgradera till 1.1.2.

Hoppas bara inte iTunes gör nåt dumt med telefonen i 1.1.1 läge...

Väntar nog några dagar till, om jag kan hålla mig...

/Patrik

Lite osäker på detta men visst ska Indpendence 1.3 beta funkar på 1.1.2 utan att behöva nedgradera om inte detta fungerar så kan du använda dig utav iDemocracy 2.02 som ska enkelt jailbreaka telefonen utan någon nedgradering.

Återkom om hur det gå eftersom jag är i Tyskland och tänkte köpa en iPhone när jag är på väg hem igen,

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-27 11:23
Ursprungligen av heiko:

Lite osäker på detta men visst ska Indpendence 1.3 beta funkar på 1.1.2 utan att behöva nedgradera om inte detta fungerar så kan du använda dig utav iDemocracy 2.02 som ska enkelt jailbreaka telefonen utan någon nedgradering.

Återkom om hur det gå eftersom jag är i Tyskland och tänkte köpa en iPhone när jag är på väg hem igen,

Bara som extra info. Första förhandlingarna startar på torsdag. Om T-Mobile lyckas övertala domaren stoppas försäljningen utav olåsta iPhones redan på torsdag eller senast fredag.

//Rob

Ursprungligen av heiko:

Lite osäker på detta men visst ska Indpendence 1.3 beta funkar på 1.1.2 utan att behöva nedgradera om inte detta fungerar så kan du använda dig utav iDemocracy 2.02 som ska enkelt jailbreaka telefonen utan någon nedgradering.

Återkom om hur det gå eftersom jag är i Tyskland och tänkte köpa en iPhone när jag är på väg hem igen,

Man måste nedgradera telefonen till 1.1.1 och sedan installera Apptapp och därefter förbereda den med octoprep och efter detta till 1.1.2.
När detta är gjort installera du iWorld och därefter ska telefonen fungerar.
Det var inte mycket till upplåst telefon.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-27 16:10
Ursprungligen av heiko:

Man måste nedgradera telefonen till 1.1.1 och sedan installera Apptapp och därefter förbereda den med octoprep och efter detta till 1.1.2.
När detta är gjort installera du iWorld och därefter ska telefonen fungerar.
Det var inte mycket till upplåst telefon.

Ganska exakt som en låst med andra ord.. Fan vad synd.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-27 17:43
Ursprungligen av koze:

Ganska exakt som en låst med andra ord.. Fan vad synd.

Du har betalat extra för att kunna använda vilket sim kort som helst. Just nu finns det 2 sätt att låsa upp en 1.1.2 iPhone. Köpa en olåst iPhone för 999€ eller att använda ett TurboSIM kort. iPhonen är fortfarande låst och du kan inte installera andra program därför finns jailbreak. På fredag kommer ett billigare alternativ. I Frankrike kommer iPhonen oxå olåst och den kommer att bli billigare än i Tyskland. Exakt hur mycket står det inte men dyrare än 500€ men "betydligt" billigare än 999€.

//Rob

Ursprungligen av koze:

Ganska exakt som en låst med andra ord.. Fan vad synd.

Fast det är en viktig skillnad och det är att man inte kör någon upplåsningsprogram som är inne och hackar runt i baseband. Rimligtvis borde den gå att återställa helt och därmed ha full garanti hos Apple.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-28 11:36
Ursprungligen av Adrian B:

Fast det är en viktig skillnad och det är att man inte kör någon upplåsningsprogram som är inne och hackar runt i baseband. Rimligtvis borde den gå att återställa helt och därmed ha full garanti hos Apple.

Precis, plus att man kan installera alla FW-uppdateringar utan att oroa sig för komplikationer om jag har förstått det rätt.

Ursprungligen av koze:

Precis, plus att man kan installera alla FW-uppdateringar utan att oroa sig för komplikationer om jag har förstått det rätt.

Inte om man använder den i Sverige. Du måste ju installera iWorld för att kunna använda luren och det förutsätter ju ett jailbreak.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-28 12:52
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Inte om man använder den i Sverige. Du måste ju installera iWorld för att kunna använda luren och det förutsätter ju ett jailbreak.

Man tjänar med andra ord inget alls på de där extra tusenlapparna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-28 14:19
Ursprungligen av koze:

Man tjänar med andra ord inget alls på de där extra tusenlapparna.

Du får en olåst iPhone punkt slut. Det är vad som kostar extra. Vad har du förväntat dig? Att den ska vara jailbreakad?

När Apple släpper iPhonen i andra länder så lägger dom till andra länders nation caller ids. Kanske kommer Sverige med i nästa firmware update fast det är tveksamt. Men du har en olåst iPhone och det är vad du har betalat extra för. Även om jag hade en olåst iPhone skulle jag jailbreaka den och installera andra program.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-28 15:34
Ursprungligen av Robo-X:

Du får en olåst iPhone punkt slut. Det är vad som kostar extra. Vad har du förväntat dig? Att den ska vara jailbreakad?

När Apple släpper iPhonen i andra länder så lägger dom till andra länders nation caller ids. Kanske kommer Sverige med i nästa firmware update fast det är tveksamt. Men du har en olåst iPhone och det är vad du har betalat extra för. Även om jag hade en olåst iPhone skulle jag jailbreaka den och installera andra program.

//Rob

Jag vet exakt vad man får, men jag fattar inte varför man pungar ut över 9 lax för en "olåst" iPhone när man kan köpa en 1.1.1 på typ Blocket för 4500 kr? Min 1.0.2 som är uppgraderad till 1.1.1 och 1.1.2 är ju precis lika olåst då den funkar med alla simkort. Och precis som du säger kommer man ju likförbannat mecka med Jailbreak, SSH osv, så argumentet att man köper en olåst för att det är enklare faller som en sten. No offence.

Ursprungligen av koze:

Jag vet exakt vad man får, men jag fattar inte varför man pungar ut över 9 lax för en "olåst" iPhone när man kan köpa en 1.1.1 på typ Blocket för 4500 kr? ...

Bland annat så kommer man att kunna uppdatera telefonens programvara utan att behöva oroa sig. Köper man den en riktig olåst telefon behöver man inte oroa sig utan då ska det (åtminstone borde) fungera, men gör det ändå inte det kan man vända sig till återförsäljaren eller Apple och få hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-28 19:59
Ursprungligen av Marcus K:

Bland annat så kommer man att kunna uppdatera telefonens programvara utan att behöva oroa sig. Köper man den en riktig olåst telefon behöver man inte oroa sig utan då ska det (åtminstone borde) fungera, men gör det ändå inte det kan man vända sig till återförsäljaren eller Apple och få hjälp.

Självklart, men personligen tycker inte jag att det är värt de extra tusenlapparna. Vi får väl se I ett längre perspektiv vem som har gjort rätt "val".

Ursprungligen av koze:

Självklart, men personligen tycker inte jag att det är värt de extra tusenlapparna. Vi får väl se I ett längre perspektiv vem som har gjort rätt "val".

Är väl svårt att säga om det ena är mer rätt än det andra. Om man t.ex. gillar att pyssla och hacka så kan det vara kul med en hackad telefon, om man bara vill att den ska fungera och värdesätter garanti, inga risker vid framtida uppdaterar osv, då är en äkta upplåst kanske värd sina kronor.

Den upplåsta i Frankrike blir ju i alla fall klart billigare.

Ursprungligen av koze:

Självklart, men personligen tycker inte jag att det är värt de extra tusenlapparna. Vi får väl se I ett längre perspektiv vem som har gjort rätt "val".

Om man ska prata om "rätt" och "fel" så råder det väl ingen tvivel om att det ena sättet innebär att man bryter mot användaravtalet och således är "fel".

Sedan är det inte alla som är fattiga och måste fulimportera och strunta i tull och moms för att ha råd. Jag undviker med flit att köpa en fulimporterad för att hacka, eftersom jag av ren princip inte orkar/vill ta risken med en hackad variant.

Jag väntar till officiell Sverige-lansering och betalar vad det kostar då.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-29 16:50
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Om man ska prata om "rätt" och "fel" så råder det väl ingen tvivel om att det ena sättet innebär att man bryter mot användaravtalet och således är "fel".

Sedan är det inte alla som är fattiga och måste fulimportera och strunta i tull och moms för att ha råd. Jag undviker med flit att köpa en fulimporterad för att hacka, eftersom jag av ren princip inte orkar/vill ta risken med en hackad variant.

Jag väntar till officiell Sverige-lansering och betalar vad det kostar då.

Det kan du göra men förhoppnignsvis så har du kontrakt med den riktiga mobiloperatören. Om du t ex har Tele2 och vill använda Tele2 så kan du nog glömma den officiella iPhonen utan att hacka den. Jag antar att i Sverige är det Telia som får iPhonen och inte alla vill ha Telia eller betala 500kr/mån för kontraktet..

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det kan du göra men förhoppnignsvis så har du kontrakt med den riktiga mobiloperatören. Om du t ex har Tele2 och vill använda Tele2 så kan du nog glömma den officiella iPhonen utan att hacka den. Jag antar att i Sverige är det Telia som får iPhonen och inte alla vill ha Telia eller betala 500kr/mån för kontraktet..

//Rob

Jag har Telia idag, så det är klart det vore en fördel om kontraktet på iPhone går till dom. Men jag byter till den operatör som får iPhone hur som helst.

När det gäller kostnaden så ligger jag på en total mobilkostnad på ca 350-500 kr/mån i dagsläget. Det intressanta blir ju vad som ingår i abonnemanget. Jag utgår från att det ingår fri datatrafik, ett visst antal fria SMS och ett visst antal fria minuter samtal i någon form. Min största kostnad i dagsläget är SMS och datatrafiken 15 kr/MB.

Om ett framtida abonnemang ser ut ungefär som jag hoppas borde det innebära att jag bara ökar mina abonnemangskostnader marginellt, något som det definitivt är värt för att få en iPhone med full funktionallitet som jag kan uppdatera bäst jag vill.

Men än så länge är det ju bara spekulationer eftersom ingen här vet vem som kommer få iPhone-avtalet, när den kommer till Sverige, eller vad abonnemanget kommer kosta och vilken utformning det kommer ha.

Jag vet bara att det ska till ett sjukt jäkla dyrt abonnemang med väldigt lite "på köpet" för att jag ska rygga tillbaka och överväga att skaffa mig en hackad/olåst.

Ursprungligen av Robo-X:

Du får en olåst iPhone punkt slut. Det är vad som kostar extra. Vad har du förväntat dig? Att den ska vara jailbreakad?

Jag tror du missar poängen: Om man köper en olåst telefon vill man kunna använda den utan jailbreak och hack, det är vad man betalar för.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Inte om man använder den i Sverige. Du måste ju installera iWorld för att kunna använda luren och det förutsätter ju ett jailbreak.

Vi kan nog räkna med att Apple kommer att göra det där bättre i framtiden, så även om man idag måste köra iWorld eller liknande hack så betyder inte det att man måste göra det i nästa version av programvaran. Apple kan ju ha lagt till Sverige som land då (om dom vill).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-27 11:19
Ursprungligen av aTallMacUser:

Hej Rob!

Ja, det verkar nog inte troligt att Apple släpper en ny firware som fixar detta för internationela SIM-kort. Det enda jag kan tänka mig skulle vara varför är för de personer som normalt använder telefonen i Tyskland med ibland åker utomlands och vill kunna använda lokala kontantkort i det landet.

Vet du mer om hur man enklast installerar iWorld. Jag har nu suttit och läst på lite om Jailbreak osv (detta var vad jag ville undvika med att betala €999!!!). Det verkar som jag måste nedgradera telefonen till 1.1.1 för att göra en Jailbreak och sedan installera iWorld, sedan ska jag kunna uppgradera till 1.1.2.

Hoppas bara inte iTunes gör nåt dumt med telefonen i 1.1.1 läge...

Väntar nog några dagar till, om jag kan hålla mig...

/Patrik

Har ingen aning. Du kan läsa mer här. Du behöver endast jailbreak den så att du kan installera iWorld och byta en existerande caller id till den svenska.

//Rob

Här är utdrag av min konversation med T-Mobile per mail:

Dear Mr Patrik Olson

It could be that several Information (like APN) are not registered on
your SIM Card. Ask your Provider for newer SIM Card generation.

We hope to be helpful with this Information and remain with best
regards.

T-Mobile Multimedia Service


T-Mobile Deutschland GmbH
Aufsichtsrat: Hamid Akhavan (Vorsitzender)
Geschäftsführung: Philipp Humm (Sprecher),
Thomas Berlemann, Stefan Homeister, Holger Kranzusch,
Dr. Raphael Kübler, Günther Ottendorfer, Dr. Steffen Roehn
Eintrag: Amtsgericht Bonn, HRB 59 19
USt-Id.Nr.: DE 122265872
WEEE-Reg.-Nr.: DE60800328

------ Ursprüngliche Nachricht ------
Von: Patrik Olsson <>
Gesendet: Di, 27 Nov 2007 10:11:49
An: Kundenservice@t-mobile.de
Betreff: Re: Ihre Kontakt-ID_0007-4480-5438 iPhone question

Thank you for your reply.

I know that this is a special situation and I just want to get the
best value out of my ?999 x2 that I have payed you.

When you say "settings from other providers" what do you mean? What
settings should I get from my provider and how do I set this in the
iPhone?

Please se that I'm not hostile to you in anyway, I just want to get
my
phone to work

Regards
Patrik Olsson

27 nov 2007 kl. 09.16 skrev Kundenservice@t-mobile.de:

Dear Mr Olsson,

Sorry but we dount now the settings from other provider for the
I-Phone.
Please contact the provider from the SIM card you whant to use or
contact the Apple Service.

Yours sincerely,

T-Mobile Customer Service

PS: As to have all the important information at a glance, please
enclose previous mails if you have further questions regarding the
same topic. Thank you very much for your cooperation.

T-Mobile Deutschland GmbH
Aufsichtsrat: Hamid Akhavan (Vorsitzender)
Geschäftsführung: Philipp Humm (Sprecher),
Thomas Berlemann, Stefan Homeister, Holger Kranzusch,
Dr. Raphael Kübler, Günther Ottendorfer, Dr. Steffen Roehn
Eintrag: Amtsgericht Bonn, HRB 59 19
USt-Id.Nr.: DE 122265872
WEEE-Reg.-Nr.: DE60800328

------ Ursprüngliche Nachricht ------
Von: Patrik Olsson <>
Gesendet: Mo, 26 Nov 2007 13:38:30
An: Kundenservice@t-mobile.de
Betreff: Ihre Kontakt-ID_0007-4480-5438 iPhone question

Hello,

My name is Patrik and I was in one of your T-punkt stores on
friday
and bought two unlocked iPhones for ?999 each. After 30 hours I
have
activated the phone succesfully in iTunes and could put in my
SMScard.

The problem is that some functionallity doesn't work. I can't
call
the
phone (call out works) and I can't use the dialpad and
SMSapplication.

I have just tested the phone with an E-plus SMS card and then all
things works. But when I put in my Swedish SMS card (have tried
two
different carriers) I'm back to the same problems.

What is wrong?

Det låter precis som om Apple gjort en miss, en tabbe som de inte räknat med. Om det hade varit så att de ändå vill hindra att få den såld till personer utanför Tyskland så hade de antingen skickat upp en varningsruta då man satte in SIM-kortet som påpekade att telefonen bara är kompatibel med Tyskland, eller så hade de sagt det när man ringer till dem och undrar varför det inte fungerar. De hade inte som nu verkat förvirrade och hänvisat till T-Mobile, som i sin tur verkar ännu mer förvirrade och hänvisar till Apple.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-28 02:17

Prova att fixa ett nytt sim-kort. Det kan vara långsökt men det löste att jag inte kunde skicka sms med min upplåsta 1.1.1:a och Tele2. Jag kunde visserligen ringa etc men det kan ju inte skada att prova? Uppenbarligen måste mitt tidigare sim-kort ha saknat nödvändigt information för telefonen.

vad jag läst så är det så att dom nya iphone modellerna som säljs i Tysklandm Engeland och Frankrike alla har en ny bootloader vilket gör att det inte går att Nergradera basebanden korrekt för att utföra hacks ..

iPhone 1.1.2 (OOB) UK/USA/DE
Here is some technical background information on the new iPhone architecture. This clearly states WHY we can not crack/downgrade the 1.1.2 OOB/Euro iPhones right now.
http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=16051

http://docs.google.com/View?docid=dgzw9xs_0gfhxns&pli=1

ok fel av mig den nya bootloadern 4.6 som finns på alla nya Euro iphones kollar om Baseband firmwiren inte är modifierad ...

Det går att nergrader/uppgradera Firmwiren 1.1.1 & 1.1.2

kort för dig som köper/ska köpa en iphone i Tyskland .. låst eller inte låst är att för att få iPhone att fungera i Sverige måste du använda dig av ett Turbo Sim

http://reviews.ebay.com/iPhone-bootloader-check-for-OTB-1-1-2-iphones_W0QQugidZ10000000004668246

Ursprungligen av Tussen69:

kort för dig som köper/ska köpa en iphone i Tyskland .. låst eller inte låst är att för att få iPhone att fungera i Sverige måste du använda dig av ett Turbo Sim

Det räcker att installera i World.
Du måste gå ner till 1.1.1 för kunna installera detta och sedan upp igen till 1.1.2.

Bevaka tråden