Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byt till nya dockan på din iPhone

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utifrån Ericas senaste upptäckter på TUAW testade jag nyss att byta till nya dockan (den som finns på iPod touch) genom att ändra en inställning i en fil istället för att behöva köra SummerBoard eller liknande:

Vad jag gjorde var följande:

1) Jag kopierade den här filen till min dator från iPhone:

/var/root/Library/Preferences/com.apple.springboard.plist

(Man kan göra detta på många olika sätt, via SFTP om man har OpenSSH installerat eller direkt i Finder om man har AFP with Bonjour istallerat.)

2) Sedan dubbelklickade jag på den så att Property List Editor öppnades.

3) Under root markerade jag en rad och klickade på New Sibling

4) Den nya inställningen heter SBUseNewDock och ska vara Boolean satt till Yes.

5) Sen kopierade jag tillbaka com.apple.springboard.plist till min telefon, startade om den och se, den nya dockan, mycket snyggare!

Låter allt detta för krångligt? Vänta då ett tag så dyker det säkert upp ett litet script i Installer som fixar detta åt dig mycket enklare.

Dessa steg fungera bara på Mac och som vanligt gör du allt på egen risk, jag garanterar inte att det fungerar (men det borde göra det och blir din telefon konstig gjorde du antagligen något annat fel).

Mjo såg lite fräschare ut.... väntar nog på nån lättare lösning iaf. Har inte satt mig in i det där med SSH och vill nog inte ändra allt för mkt på luren ändå. Man är ju rädd att nått sak gå åt h-vete

Satte in den dockan via customize, den enda ändringen jag gjorde i den appen, sedan avinstallerade jag programmet, klart.

Ursprungligen av vic viper:

Satte in den dockan via customize, den enda ändringen jag gjorde i den appen, sedan avinstallerade jag programmet, klart.

Ah, det var ett bra tips, jag har hållit mig ifrån Customize hittills, så jag visste inte att det gick att göra på det sättet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-28 09:07

vad e skillnad med nya dockan? .....

Ursprungligen av dilla:

vad e skillnad med nya dockan? .....

Här är den vanliga:

Bra tips Adrian! Jag återgick till den vanliga dockan då det känns vettigt att ha en avdelning mellan de vanligaste funktionerna längst ner, och alla program däruppe.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Bra tips Adrian! Jag återgick till den vanliga dockan då det känns vettigt att ha en avdelning mellan de vanligaste funktionerna längst ner, och alla program däruppe.

Jo, det är en bra poäng med den gamla dockan, synd bara att den inte är så snygg som den nya

Ursprungligen av Mats Björnström:

Bra tips Adrian! Jag återgick till den vanliga dockan då det känns vettigt att ha en avdelning mellan de vanligaste funktionerna längst ner, och alla program däruppe.

Ja man kan ju förstå att det är svårt att urskilja de fyra nedersta ikonerna mot de övriga annars

Ursprungligen av Mats Björnström:

Bra tips Adrian! Jag återgick till den vanliga dockan då det känns vettigt att ha en avdelning mellan de vanligaste funktionerna längst ner, och alla program däruppe.

Instämmer!

Melikes den nya dockan.

Även om jag gillar iTouch dockan grymt mycket, så kommer jag behålla den gamla, den känns lite mer vettigare som Mats skriver.

Men bra tips.

För att komma till något nästan helt annat:

Om man irriterar sig på att man inte kan ha en logga för sin operatör så kan man använda tipset om fake carrier name i samma artikel på TUAW, skriva in AT&T och sedan byta ut bilderna FSO_CARRIER_ATT.png och DEFAULT_CARRIER_ATT.png i mappen /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app.

Det går även att byta ut loggorna via programmet Customize om man inte vill lägga in filer direkt på iPhone.

Lycka till!

Ursprungligen av nadamotion:

För att komma till något nästan helt annat:

Om man irriterar sig på att man inte kan ha en logga för sin operatör så kan man använda tipset om fake carrier name i samma artikel på TUAW, skriva in AT&T och sedan byta ut bilderna FSO_CARRIER_ATT.png och DEFAULT_CARRIER_ATT.png i mappen /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app.

Det går även att byta ut loggorna via programmet Customize om man inte vill lägga in filer direkt på iPhone.

Lycka till!

Jag minns när man kunde byta ut loggorna på dom gamla nokia mobilerna med svartvita skärmar Det var tider det..

Ursprungligen av nadamotion:

Om man irriterar sig på att man inte kan ha en logga för sin operatör så kan man använda tipset om fake carrier name i samma artikel på TUAW, skriva in AT&T och sedan byta ut bilderna FSO_CARRIER_ATT.png och DEFAULT_CARRIER_ATT.png i mappen /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app.

Ytterligare en sak i artikeln är "Make it Mine", ett program för att ändra texten för operatör till valfri egen. Verkar inte finnas i Installer dock, utan ett program man får lägga in själv.

  • Medlem
  • 2007-11-28 17:00
Ursprungligen av nadamotion:

För att komma till något nästan helt annat:

Om man irriterar sig på att man inte kan ha en logga för sin operatör så kan man använda tipset om fake carrier name i samma artikel på TUAW, skriva in AT&T och sedan byta ut bilderna FSO_CARRIER_ATT.png och DEFAULT_CARRIER_ATT.png i mappen /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app.

Det går även att byta ut loggorna via programmet Customize om man inte vill lägga in filer direkt på iPhone.

Lycka till!

Vad är skillnaden mellan FSO och DEFAULT? Jag vill inte missa att jag slängs över i ett danskt nät, vilket händer ibland.

Ursprungligen av Baron:

Vad är skillnaden mellan FSO och DEFAULT? Jag vill inte missa att jag slängs över i ett danskt nät, vilket händer ibland.

Vad jag förstått är en för svart bakgrund och en för bakgrund med ljusa färger.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-28 14:30

Jag tycker att den "vanliga" dockan är snyggare. Skär av mellan dockan och "skrivbordet" bättre istället för att bara ha en så gott som svart bakgrund (med lite reflektioner).

Ursprungligen av Adrian B:

Vad är Netservices för program? Finns inte i Installer.

Ursprungligen av johan_fbg:

Vad är Netservices för program? Finns inte i Installer.

Det är bättre än Services: NetServices.app - control all your services

Man måste lägga till en egen source från CopyCoders i Installer, tyvärr är det en användarovänlig länk man måste knappa in (inte lika enkel som t.ex. ifun.se/swe):

http://homepage.mac.com/hartsteins/copycoders...

Sen dyker CopyCoders upp som alternativ under Install i Installer, och där hittar man NetServices. Där finns även AFP with Bonjour som jag nämnde tidigare.

  • Medlem
  • 2007-11-28 21:18
Ursprungligen av Adrian B:

Det är bättre än Services: NetServices.app - control all your services

Man måste lägga till en egen source från CopyCoders i Installer, tyvärr är det en användarovänlig länk man måste knappa in (inte lika enkel som t.ex. ifun.se/swe):

http://homepage.mac.com/hartsteins/copycoders/copycoders.xml

Sen dyker CopyCoders upp som alternativ under Install i Installer, och där hittar man NetServices. Där finns även AFP with Bonjour som jag nämnde tidigare.

Jag får inte några porgram från CopyCoders i min lista efter att ha lagt till den källan.

Ursprungligen av Baron:

Jag får inte några porgram från CopyCoders i min lista efter att ha lagt till den källan.

Klickade du på Refresh i Sources efter du lagt till den?

Finns det nån möjlighet att genomföra detta på via en PC?

Ursprungligen av Viktor B:

Finns det nån möjlighet att genomföra detta på via en PC?

Det borde bara vara att lägga in

<key>SBUseNewDock</key>
	<true/>

i filen med hjälp av en textredigerare.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det borde bara vara att lägga in

<key>SBUseNewDock</key>
	<true/>

i filen med hjälp av en textredigerare.

Kan du förklara mer exakt hur man gör?
fick nämligen inte det att funka när jag provade.

Ursprungligen av Viktor B:

Kan du förklara mer exakt hur man gör?
fick nämligen inte det att funka när jag provade.

Kopierar Adrians text och modifierar den lite:

1) Jag kopierade den här filen till min dator från iPhone (använd en sftp-klient):

/var/root/Library/Preferences/com.apple.springboard.plist

(Man kan göra detta på många olika sätt, via SFTP om man har OpenSSH installerat eller direkt i Finder om man har AFP with Bonjour istallerat.)

2) Öppna den i en textredigerare som använder ren text.

3) Under root skapa en ny rad efter </dict> och klista in koden:

<key>SBSuspensionSettings</key>
	  <dict>
	 	 ...en massa kod borttagen som ligger en nivå under dict...
	  </dict>
	  <key>SBUseNewDock</key>
	  <true/>

4) Sen kopierade jag tillbaka com.apple.springboard.plist till min telefon, startade om den och se, den nya dockan, mycket snyggare!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det borde bara vara att lägga in

<key>SBUseNewDock</key>
	<true/>

i filen med hjälp av en textredigerare.

Behövs det inte ett speciellt program (eller en sidan som denna) för att konvertera från den binära plist-filen till XML?

Ursprungligen av Adrian B:

Behövs det inte ett speciellt program (eller en sidan som denna) för att konvertera från den binära plist-filen till XML?

Det är väl en plist-fil i xml-format? Jag fixade operationen i TextMate. Öppnar jag den i Textredigeraren ser den rätt ut också. Därför drog jag den slutsatsen att vilken ren textredigerare som helst borde klara av det.

Får det fortfarande inte att fungera via Pc.

Har följt allt till punkt och pricka.

Ursprungligen av Viktor B:

Får det fortfarande inte att fungera via Pc.

Har följt allt till punkt och pricka.

Kör customize då? , bara att ändra dockan och sedan avinstallera customize.

  • Medlem
  • 2007-11-28 22:14

japp. Jag lade till källann tre gånger och startade om telefonen

1
Bevaka tråden