Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aningen oroväckande skärmproblem: "dead strip"

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill inte skrämma upp folk i onödan, men kolla in den här artikeln:

Analyst: Apple iPhone screen problems may get worse - the dreaded "dead strip"

Vi har redan en rapport på forumet om en användare som drabbats av något som verkar vara "dead strip". Problemet för oss är att Apple i Sverige inte utför service på iPhone (inte ens om den är helt oupplåst) och har man dessutom låst upp den får man inte service i USA ens.

Än så länge verkar det vara rätt få som är drabbade, hopppas bara inte det är ett problem som växer. Artikeln ovan är från i augusti och sedan dess har det inte rapporterats så mycket om det, så det kanske inte är ett så stort problem ändå. Men drabbas man är det förstås inte så roligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 14:51

Det verkar som att min bror har råkat ut för något liknande.
Rättare sagt så tappade han den ett par gånger och nu fungerar inte den övre delen utav displayen. Man ser vad som står osv. Men den reagerar inte på rörelser.

Vinns det något trick mer än att revirginize den och skicka tillbaka till USA? Eller Tyskland kanske eller England till och med...?

Ursprungligen av atomlab:

Vinns det något trick mer än att revirginize den och skicka tillbaka till USA? Eller Tyskland kanske eller England till och med...?

Ja, det skulle vara bra att veta. Har inte läst om någon som lyckats göra en sådan typ av återställning och få reparation (men jag har å andra sidan inte letat efter den informationen heller).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 16:05

Något som också är konstigt är hur en del kan gå sönder. Det är ju en matta som ligger under skärmen. Och om den går sönder så bored ju hela gå sönder och inte 30%. Vore märkligt.

Men tyligen så har folk det problemet. Annars blir det att köa en ny display för 99dollar och byta själv!

Trillade just över en intressant grej: Apple byter som bekant ut telefoner med detta problem (om dom inte är hackade), men för oss i Sverige är det ju inte så smidigt, ens om den inte var hackad. Men någon har upptäckt att man kan få tillbaka funktionen på skärmen genom att ställa ner känsligheten:

Seems a lot of iPhone's have these problems after 3 to 6 months of heavy usage.

Had/have this as well, Apple seems to be easy in replacing phones, but as I'm in the Netherlands, and bought mine in Palo Alto, I'm a bit out of reach of support.

W/ mine, the whole 'qwerty' row stopped responding, in essence making ity very hard to write any comprehensive texts.

However, "fixed" it a bit by changing the touch sensitivity, so now I'm more or less capable of still using these characters, and am quite happy to get around the dead zone. Only every now and then something doesn't work, but retrying helps most often. Your milage may vary.

Man måste aktivera Touch Settings för att kunna ändra detta.

Ursprungligen av Adrian B:

Trillade just över en intressant grej: Apple byter som bekant ut telefoner med detta problem (om dom inte är hackade), men för oss i Sverige är det ju inte så smidigt, ens om den inte var hackad. Men någon har upptäckt att man kan få tillbaka funktionen på skärmen genom att ställa ner känsligheten:

Seems a lot of iPhone's have these problems after 3 to 6 months of heavy usage.

Had/have this as well, Apple seems to be easy in replacing phones, but as I'm in the Netherlands, and bought mine in Palo Alto, I'm a bit out of reach of support.

W/ mine, the whole 'qwerty' row stopped responding, in essence making ity very hard to write any comprehensive texts.

However, "fixed" it a bit by changing the touch sensitivity, so now I'm more or less capable of still using these characters, and am quite happy to get around the dead zone. Only every now and then something doesn't work, but retrying helps most often. Your milage may vary.

Man måste aktivera Touch Settings för att kunna ändra detta.

Men på bilden är inställningen längst upp på skärmen och om ens iphone inte funkar där? Vad gör man då? :S

Verkar farligt, tänk om man råkar sätta känsligheten till "0" då kan man ju inte använda luren alls

Ursprungligen av vic viper:

Verkar farligt, tänk om man råkar sätta känsligheten till "0" då kan man ju inte använda luren alls

Inställningarna borde ju återställas om man återställer telefonen, men visst, jobbigt skulle det vara.

Ursprungligen av vic viper:

Verkar farligt, tänk om man råkar sätta känsligheten till "0" då kan man ju inte använda luren alls

Finns nog ett skäl till att det är en gömd inställning

Har man slagit på SSH (eller t.ex. AFP) borde man kunna ändra detta genom att ändra i rätt .plist-fil.

Men när jag läst vidare i tråden där touch settings tas upp så påstår någon att det snarare är en kalibrering (i höjdled) än en känslighetsinställning. Men ändå har det hjälpt en person i alla fall.

Ursprungligen av Adrian B:

Finns nog ett skäl till att det är en gömd inställning

Har man slagit på SSH (eller t.ex. AFP) borde man kunna ändra detta genom att ändra i rätt .plist-fil.

Men när jag läst vidare i tråden där touch settings tas upp så påstår någon att det snarare är en kalibrering (i höjdled) än en känslighetsinställning. Men ändå har det hjälpt en person i alla fall.

Men hur kan fenomenet då uppstå både i över och nederkant?

Vad är det för touchteknik som tillämpas i iphone eg?

Japp, jag har råkat ut för det, restorade och nu kan jag inte skriva prefs:// eftersom jag inte har tillgänglighet till : och /... ett fett :/ helt enkelt. Får ta med mig phonen till New York i vår...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-01 21:35

Ja man vill ju gärna kunna applicera detta i terminalen då jag inte kommer åt den delen på min iPhone.

Hur kan man kalibrera skärmen då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 20:59

Jag har råkat ut för detta delikata problem nu. Raden på telefontangentbordet 4 5 6 är i stort sett helt dött.
Bestämt mig för att sälja den nu, det går ju att byta ut displayen men jag tycker inte det är värt besväret längre. Om någon är sugen på att köpa den kan ni PMa mig, ligger 1.1.1 firmware på den nu med svenska nummer och åäö tangentbord.

Ja då har man fått deadstrip på sin iphone. 4 5 6 på nummertangentbordet funkar inte som det ska... frågan e ju om man ska dra hem en skärm och byta det, eller om man bara ska sälja den billigt, frågan e ju om nån ens vill köpa den... den går ju som sagt att använda och lär ju gå att fixa med lite vilja?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 18:19

Jag är på väg att skicka min till Homemedia i Göteborg för samma problem... finns det inget ställe i Stockholm som kan fixa det??

Iphone deadstrip

Japp jag har också fått en deadstrip på min iphone. Jag har haft min iphone i 3 mån och nu e det som sagt en deadtrip på iphone vänster sida. den löper från sms ikonen (lika bred som den också) vertikalt ned till slutet av iphonen. när jag trycker på tex sms ikonen blir den mörkare som om den e markerad men jag kommer inte in i sms delen förräns jag trycker igen. när jag sedan anv tangentbordet i vertikalt läge fungerar inte tangenterna för bokstäverna qwe, asd, pil upp zx samt .?123 knappen som de ska. ibland reagerar de och i bland blir det en närstående bokstav som blir på skärmen i stället.

Ett test jag gör på min iphone för att se det sjuka området på iphone är att gå till min kontakt lista eller ngn annan lista där jag kan scrolla vertikalt eller horistonellt. så kan man sätta fingret på det sjuka området och hålla det kvar där så ser man hur bilden börjar skaka(vibrera liksom). när jag sätter ned fingret och håller kvar det på ett ställe där skärmen är frisk skakar inte bilden.

Är det ngn som har haft liknande problem? jag har satt provat att uppgradera till 1.1.2 och fick ingen skilland, jag har justerat skärmens känslighet utan förbättring. Nu har jag beställt en skärm från USA och väntar den till helgen så att jag kan byta ut den.

Är det ngn som har liknande problem? förresten hur återställer jag iphone dvs. rensar ut all programmvara så att jag kan installera om allt igen? jag menar man kan inte återställa genom itunes längre då knappen som dyker upp säger: återställning och uppdatering av senaste mjukvaran. jag vill ju bara återställa och lägga in version 1.1.1 på den för att själv uppdatera till 1.1.2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 17:49

Vi har exakt samma problem... hur mycket fick du ge för din skärm från usa inkl frakt?
Hade också haft min i ca 3 månader, köpt i september och var firmware 1.0.1 om jaginte minns fel när jag fick den

Någon som löst sina dead strip problem?

Någon???

1
Bevaka tråden