Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lerum
  • 2008-02-07 21:15

Problem (troligtvis p.g.a leopard?)

Hej, undrar om någon har svar på varför vissa program inte går att starta eller fungerar som de ska? kan det ha med tidig leopard att göra? Logic Pro och GarageBand går inte att starta och med DC-klienten ShakesPeer så stängs programmet ner vid anslutan till vilken hub som helst...... tack på förhand

//TonyHT

Jag har just hittat en otrolig bugg i Finder!
I kolumnvy - när man flyttar en fil längre ner i nivå till en undermapp - namnet står kvar på originalplatsen som om den gjort en kopia, men någon kopia har inte gjorts.
Detta gäller även om jag kastar en fil i papperskorgen.

För att spöknamnen skall försvinna måste jag byta vy och sedan byta tillbaka.
Det har bara hänt på G5.an och bara på filer, inte på mappar, och jag har bara provat på en extern hårddisk.

Men det är ju en allvarlig bugg!

(eftersom tråden är så lång vet jag inte om någon annan redan nämnt det.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 15:03

Efter att jag installerat Leopard (ren installation) så vaknar MacBooken ur vila av sig själv! Så gjorde den inte med Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 19:22
Ursprungligen av magnur:

Efter att jag installerat Leopard (ren installation) så vaknar MacBooken ur vila av sig själv! Så gjorde den inte med Tiger.

Verkar som datorn var extremt morgonpigg den morgonen eller försökte meddela mig att "använd mig, använd mig"
När jag starta om datorn så slutade den med att vara morgonpigg!

Är det bara MacBook och inte MacBookPro som har problemet?
Jag med min Pro har det inte.

Tangentbordet reagerar inte!

När jag använder Safari i Leopard och har klickat på en länk reagerar inte tangentbordet på ungefär 10 sekunder. En mycket irriterande bug i Leopard som har diskuterats på zdnet.
http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=1031

När jag sedan går in på bugreport.apple.com får jag direkt efter min inloggning ett felmeddelande innehållande: Error: java.lang.NullPointerException
Det känns nästan som de kör en Leopard-server.

Är det någon mer som upplevt detta med tangentbordet som inte reagerar och i bästa fall har en lösning?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-29 19:16

Är det meningen att använda skrivare skall ligga öppna efter användning, och inte stänga ner sig som i Tiger (och alla andra versioner innan) ??

Ursprungligen av ThomasC:

Är det meningen att använda skrivare skall ligga öppna efter användning, och inte stänga ner sig som i Tiger (och alla andra versioner innan) ??

Jag vet inte om det är meningen, men ja, det gör den.
Lösningen är att högerklicka på skrivaren i dockan och välja "Stäng av efter utskrift" eller vad det nu är det står...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-29 19:30

Bugg # 1324565

Efter en längre tids vila så har nätverksdisken förlorat sin kontakt med Macen vid uppvaknande. SparseImage'n som ligger på nätdisken måste monteras om.

Efter installation av Leopard på flera datorer så råder jag alla som vill uppgradera att göra en backup av allt ni har på er dator först!

Det är inte bara jag som drabbats av att konton inte följer med och att alla lösenord och liknanade får nyskapas om man inte har en backup där det går att komma åt gamla nyckelhanteraren.

/Nicklas

Bugg # 1324566

Varje gång jag väcker min trådlösa MacBookPro kommer det upp en ruta som säger typ: "Den valda kommunikationsenheten finns inte. Kolla dina inställningar bla bla bla."
(Bla bla bla lade jag till själv. Så står det inte i rutan.)

Men, det är bara att klicka bort den så funkar det.
Totalt onödig ruta!

Senast redigerat 2007-11-29 22:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 22:32

Sista tiden dör datorn ett par ggr om dagen och jag får upp medelandet att datorn stängts av ovänta. Hände typ aldrig med Tiger. Är det någon annan som upplever liknande problem? Vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 22:41
Ursprungligen av hyena:

Vad göra?

Skriva vad du har för dator. Hur datorn dör. Händer det när du gör något speciellt. Hur du uppgraderade till Mac OS X 10.5, uppgradering eller arkivera och installera.

No offence men ska vi lägga ned tid att hjälpa dig så får du också lägga ned lite tid på att hjälpa oss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 23:00
Ursprungligen av acke:

Skriva vad du har för dator. Hur datorn dör. Händer det när du gör något speciellt. Hur du uppgraderade till Mac OS X 10.5, uppgradering eller arkivera och installera.

No offence men ska vi lägga ned tid att hjälpa dig så får du också lägga ned lite tid på att hjälpa oss.

Sorry, du har rätt acke jag var lite väl kortfattad. Har en macbook pro, core 2 duo. Gjorde en ren installation av Leopard. Tycker mig få problem med min internet uppkoppling innan datorn stänger ner. Är uppkopplad via airport extrem. Har en känsla av att problemen började i och med uppdatering av firefox eller Transmission.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-30 09:14
Citat:

- Try disabling IPv6 in your Airport System Preferences

- In Azureus preferences, expand Connection -> Advanced Networking Settings, and make sure “Prefer IPv6 addresses when both are avail” and “Enable experimental extension…” are UNTICKED.

Det där hjälpte f.ö inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 00:46

Verkar tyvärr som att Airport är svajigt i Mac OS X 10.5 minst sagt, speciellt på MacBooken. Man undrar hur Apple kan släppa förbi en sådan stor bugg.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-03 16:53
Ursprungligen av acke:

Verkar tyvärr som att Airport är svajigt i Mac OS X 10.5 minst sagt, speciellt på MacBooken. Man undrar hur Apple kan släppa förbi en sådan stor bugg.

Det lurar jag också på...

Sitter i Tiger nu igen och allt fungerar perfekt!

Ursprungligen av acke:

Verkar tyvärr som att Airport är svajigt i Mac OS X 10.5 minst sagt, speciellt på MacBooken. Man undrar hur Apple kan släppa förbi en sådan stor bugg.

Kan bara instämma! Men när kommer en lösning eller ett workaround som fungerar i längden (t.ex. efter vila)...?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-04 10:43

Det känns mer som ett hot än ett löfte när man följer den här tråden om att operativsystemen ska komma i betydligt snabbare takt... Vore bättre om antalet buggar minskades radikalt tills ett nytt OS kommer... Undrar när jag ska våga installera Leopard egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 20:30
Ursprungligen av iggy:

Det känns mer som ett hot än ett löfte när man följer den här tråden om att operativsystemen ska komma i betydligt snabbare takt... Vore bättre om antalet buggar minskades radikalt tills ett nytt OS kommer... Undrar när jag ska våga installera Leopard egentligen?

Kan hålla med dig. Ser inget jättebehov av Mac OS X 10.6 just nu eller de närmaste åren faktiskt. Lägg all kraft på att ta bort buggarna och på nya smarta program ett par år i stället. Kan gärna se ett par småuppköp av tex thursby.com och ett bra skannerprogram som de kryddar Mac OS X 10.5.X med. Det och att de fixar till docken lite förstås.

Dock så upplever jag i stort sätt inga buggar alls med Mac OS X 10.5, men så har jag inte en MacBook heller..

Detta har jag problem med just nu med en MacPRO 2*2,66 och OSX 10.5.1:

1) Om jag mountar en tex .dmg fil i finder och sen när jag ska ta bort den så fungerar det inte med att höger klicka mata ut, det fungerar inte heller att dra den till mata ut nere i dock. Det enda som funkar för mig är att gå till skivverktyg och mata ut den därifrån!

2) När jag försöker att kasta filer från någon av de andra hårddiskarna än systemsikvan så får jag upp en varningsruta om att jag måste ta bort dom på en gång, de hamnar alltså inte i papperskorgen.

3) VMWares Fusion kan inte ansluta mot "XP partionen" jag får upp ett meddelande om "Can´t connect too peer", men om jag loggar in som "root" så fungerer det som det ska.

4) När jag kör skivverktyg och kör en behörighetskontroll på min systemdisk så får jag upp en massa fel på något som heter "ACL" och "SUID-fil" och dessa går inte att reparera.

5) När jag ska köra en film i VLC så väljer de automatiskt att ljudet ska gå på den opiska utgången och jag måste du mauellt gå in och ändra den till den vanliga ljudutgången och detta är varje gång jag öppnar VLC.

Tror att det var allt för tillfället men jag har säkert glömt något...

Senast redigerat 2007-12-05 13:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 20:09
Ursprungligen av Mikael Olsson:

Detta har jag problem med just nu med en MacPRO 2*2,66 och OSX 10.5.1:

1) Om jag mountar en tex .dmg fil i finder och sen när jag ska ta bort den så fungerar det inte med att höger klicka mata ut, det fungerar inte heller att dra den till mata ut nere i dock. Det enda som funkar för mig är att gå till skivverktyg och mata ut den därifrån!

Fungerar bra för mig. Alltså inte Mac OS X i sig som det är fel på.

Ursprungligen av Mikael Olsson:

3) VMWares Fusion kan inte ansluta mot "XP partionen" jag får upp ett meddelande om "Can´t connect too peer", men om jag loggar in som "root" så fungerer det som det ska.

Borde väl vara en bugg hos Vmware och inte Mac OS X. ar du uppdaterat till senaste versionen?

Ursprungligen av Mikael Olsson:

4) När jag kör skivverktyg och kör en behörighetskontroll på min systemdisk så får jag upp en massa fel på något som heter "ACL" och "SUID-fil" och dessa går inte att reparera.

Men är det ett verkligt problem för dig? Vad ger det dig för konkreta problem?

Ursprungligen av Mikael Olsson:

5) När jag ska köra en film i VLC så väljer de automatiskt att ljudet ska gå på den opiska utgången och jag måste du mauellt gå in och ändra den till den vanliga ljudutgången och detta är varje gång jag öppnar VLC.

Har du uppdaterat till den senaste versionen? Kom ut en för några dagar sedan som hade fixar för Mac OS X.

Ursprungligen av acke:

Fungerar bra för mig. Alltså inte Mac OS X i sig som det är fel på.

Det började efter att jag uppgraderade till OSX 10.5.1

Ursprungligen av acke:

Borde väl vara en bugg hos Vmware och inte Mac OS X. har du uppdaterat till senaste versionen?

Japp, den senaste jag kan hitta på deras hemsida iallafall

Ursprungligen av acke:

Men är det ett verkligt problem för dig? Vad ger det dig för konkreta problem?

Jag vet inte men jag tror att det har att göra med att inte VMware fungerar, det var inga problem i OSX 10.5 att reparera rättigheterna, då fanns inte dessa problem men efter jag uppgraderade till OSX 10.5.1 kom dessa problem fram och samtidigt började VMware att strula.

Ursprungligen av acke:

Har du uppdaterat till den senaste versionen? Kom ut en för några dagar sedan som hade fixar för Mac OS X.

Nopp, det har jag inte, ska göra detta och se om det fungerar...

Tack för dessa svar men jag tror att det är en del i OSX som inte fungerar som det ska...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-06 13:10

Jag är grymt kritisk hur tusan apple valde att släppa leopard, rena skämtet!

Har ni macbook(pro) och kör trådlöst så fundera inte ens på att uppgradera. airport ballar ur totalt. bittorrent klienter är de sämsta man kan köra. men även internet är grymt svajigt.
internet dör å strax därefter åker man på en kernel panic, helt sanslöst!

Jag är tillbaka till tiger å de fungerar hur klockrent som helst. så tills detta är löst tänker iaf inte jag stödja med ett köp av leopard. tycker alla som har problem med detta ska ringa och påtala de och kräva pengarna tillbaka..

Ursprungligen av ibanez:

Jag är grymt kritisk hur tusan apple valde att släppa leopard, rena skämtet!

Har ni macbook(pro) och kör trådlöst så fundera inte ens på att uppgradera. airport ballar ur totalt. bittorrent klienter är de sämsta man kan köra. men även internet är grymt svajigt.
internet dör å strax därefter åker man på en kernel panic, helt sanslöst!

Jag kör ENDAST trådlöst på min iMac 24" och ca 50% trådlöst på MacBook Pro, givetvis båda två med Leopard. Har fungerat perfekt hela tiden. (kör wpa2 personal mot en linksys wrt54g alternativt airport express). Dock kör jag ingen bittorrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 01:25
Ursprungligen av Mikael Olsson:

Tack för dessa svar men jag tror att det är en del i OSX som inte fungerar som det ska...

Självklart finns det buggar i Mac OS X 10.5. Undrar bara hur många som beror på Apple och hur många som beror på användarna.

Ursprungligen av ibanez:

Jag är tillbaka till tiger å de fungerar hur klockrent som helst. så tills detta är löst tänker iaf inte jag stödja med ett köp av leopard.

Hur gjorde du då? Gick du tillbaka med det till affären och fick pengarna tillbaka när du testat det på din dator? Det var starkt jobbat.

Ursprungligen av ibanez:

Jag är tillbaka till tiger å de fungerar hur klockrent som helst. så tills detta är löst tänker iaf inte jag stödja med ett köp av leopard.

Ehh hmm... får liksom inte ihop detta på annat sätt att du aldrig varit ÄGARE till Leopard men änndå haft det installerat... undrar var den kopian kom från. Skulle våga slå vad om att när Apple släppt en större uppgradreing så har det alltid funnits en del buggar men som lika snabbt åtgärdats. Jag tycker att du ska köpa Leopard om det inte är så att det du gör på datorn påverkar dina inkomster negativt. En förklaring till vissa buggar kan mycket väl vara att Apple inte kan testa alla tänkbara cenarier när man har olika program installerade... man ska nog inte skylla allt på själva operativsystemet. Mina problem efter att jag KÖPTE och installerade Leopard har begränsat sig till ett buggigt Mail.app och ett buggigt Safari.app - kan jag leva med efter som jag trivs bättre med Camino och Thunderbird.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-07 12:50

Var finns tråden för alla oss som inte har några problem alls med Leopard utan tycker det nya systemet fungerar bättre än alla tidigare versioner?

iMac 1,8 GHz PPC och nästsenaste MB'n

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 18:43
Ursprungligen av Le:

Var finns tråden för alla oss som inte har några problem alls med Leopard utan tycker det nya systemet fungerar bättre än alla tidigare versioner?

Låt oss skapa en! Eller...det kanske blir för offtopic.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-07 18:48
Ursprungligen av acke:

Låt oss skapa en! Eller...det kanske blir för offtopic.

Skapa den du. Då du har högre status på 99mac blir det mer schwung i responsen.

Bevaka tråden