Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera värden med NSArrays?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är nybörjare med stort N när det gäller Cocoa. Har en fråga om arrays, och om någon kunde hjälpa mig vore det väldigt uppskattat

Jag vill sortera alfabetets bokstäver efter hur ofta de förekommer i en string. Har redan räknat ut frequencyn och gett varje värde en egen variabel. Nu skulle jag vilja ge varje bokstav i alfabetet dess respektive värde och sedan sortera efter värdet. Hur gör man?

En by the way-fråga också: om jag har ett antal textfields och vill att markeringen direkt ska flyttas till nästa så fort man gett ett av dem ett en-karaktär-långt värde, utan att behöva tabba - hur gör jag?

O

Ursprungligen av olindh:

Jag vill sortera alfabetets bokstäver efter hur ofta de förekommer i en string. Har redan räknat ut frequencyn och gett varje värde en egen variabel. Nu skulle jag vilja ge varje bokstav i alfabetet dess respektive värde och sedan sortera efter värdet. Hur gör man?

Eftersom du vill associera två värden med varandra låter det som du vill använda ett dictionary snarare än en array. Då kan du använda metoden -keysSortedByValueUsingSelector:, såhär:

NSEnumerator		*enumerator;
	NSMutableDictionary	*letters;
	NSArray				*keys;
	NSString			*letter;

	letters = [NSMutableDictionary dictionary];
	[letters setObject:[NSNumber numberWithInt:5] forKey:@a];
	[letters setObject:[NSNumber numberWithInt:15] forKey:@e];
	[letters setObject:[NSNumber numberWithInt:10] forKey:@i];
	
	keys = [letters keysSortedByValueUsingSelector:@selector(compare:)];
	enumerator = [keys reverseObjectEnumerator];
	
	while((letter = [enumerator nextObject]))
		NSLog(@"%@: %@", letter, [letters objectForKey:letter]);
Ursprungligen av olindh: