Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WiFi i bilen och i "obygden"

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-28 13:14

Nu har jag fått trådlös uppkoppling typ överallt.
http://www.nmt.net/default.aspx?ID=645
Det fungerar väldigt bra, nu riktigt längtar jag efter att få testa modemet/WiFi-routern på lite obebodda trakter också, typ uppe i fjällen och så.

Det var lätt att starta och få igång. Det var bara att stoppa in "kontakten" i 12V-uttaget - inga som helst inställningar. Min iPhone hittade nätverket direkt och jag behövde bara skriva in lösenordet så var jag igång.

Helst skulle jag naturligtvis vilja koppla upp min telefon via Edge men då jag ofta vistas i obygden finns det inget billigt alternativ som fungerar. Sen är det ju en fördel med Gatewaymodemet eftersom jag också kan använda det för att koppla upp med min MacBookPro.

Bra inlägg!

Jag har planer på exakt detta, men har varit lite osäker, men jag ska prova detta också, vore perfekt att kunna surfa i bilen, även om det på nät sätt är lite futuristiskt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 13:29

Hur fungerar WiFI räckvidden på den routern?

Kan man dessutom ha WiFI typ 50meter runt bilen?, vore ju fenomenalt att kunna röra sig lite fritt runt i kring också. Parkera bilen på campingen och ligga i tältet och kolla på smhi.se är det skall sluta regna typ.. Futuristiskt skall det vara

nmt.net har ju fått bra recensioner på teckning hittils vad jag vet, vore kul att höra lite egna uppfattningar också?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-28 15:16

Räckvidden verkar bra. Bättre än mitt Airportnätverk. Min bilen står ute i garaget och jag är inne,ca 20 m ifrån. Det är full täckning enligt symbolen på min telefon.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-28 20:24

Nu börjar problemen!

Min man kan inte ansluta med sin iPhone (men med min går det fortfarande bra )
Han ser nätverket D35Broadband på WiFi-inställningen men när han skriver in WEP lösenordet (vad nu det betyder) "NMT35" så funkar det inte, han kan inte ansluta. Konstigt.

Kan det påverkas av att han har iPhone version 1.0.2 och jag har 1.1.1?

Ibland uppstår samma problem för mig med mitt trådlösa nätverk.
Hittils så har det bara varit att starta om routern, så har det fungerat igen.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-28 20:52
Ursprungligen av Viktor B:

Ibland uppstår samma problem för mig med mitt trådlösa nätverk.
Hittils så har det bara varit att starta om routern, så har det fungerat igen.

Tyvärr, nu har jag stängt av, och slagit på, routern igen samt startat om iPhonen igen utan att det fungerar. Det står fortfarande "Unable to join the network "D35Broadband"

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-28 21:39

Nu har jag fått höra att iPhone 1.0.2 inte stödjer WPA2 och att det kanske kan bero på det. Jag är inte insatt i vad det egentligen betyder men antar att vi måste uppdatera Tomas (min mans) telefon till 1.1.1

Ursprungligen av Eva:

Nu har jag fått höra att iPhone 1.0.2 inte stödjer WPA2 och att det kanske kan bero på det.

Jag tror det är felaktig info. Så vitt jag vet stödjer även 1.0.2-telefoner WPA2.

WPA2 är en variant av den kryptering man använder på trådlösa nät (närmare bestämt 802.11g-nät).

Men om enda skillnaden mellan era telefoner är att han kör 1.0.2 och du 1.1.1 så kanske det ändå har med saken att göra.

Har du möjlighet att ändra inställningar i routern? Om du t.ex. slår av all kryptering och gör nätet öppet, fungerar det då? (Är inte att rekommendera om ni är bland andra människor, men om bara ni finns inom täckningen så är det ingen större fara.)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-28 22:03

Ska försöka få hjälp av någon att ändra krypteringen i routern. Själv kan jag inte "såna saker". Alldeles för avancerat för mig.

Dubbelkolla tiden på telefonerna och routern.

Jag har för mig att jag haft trubbel där tiden inte stämde på antingen routern eller datorn som jag kopplade upp mig med...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-30 12:06

Det verkar klart att iPhone med 1.0.2 inte kan koppla upp sig. Vi har nu testat med 5 telefoner. Två med 1.0.2 och tre med 1.1.1

Inga problem alls med 1.1.1 Det fungerar så bra och det är bara SÅ kul att ha trådlöst bredband i bilen. Har inte ALLA det?

Kanske enklare att uppdatera telefonerna än att ändra i routern. Till veckan ska jag få hjälp, jag återkommer i frågan.

Ursprungligen av Eva:

Inga problem alls med 1.1.1 Det fungerar så bra och det är bara SÅ kul att ha trådlöst bredband i bilen. Har inte ALLA det?

Låter onekligen riktigt häftigt! Så fort jag får min bil ska detta installeras!

Ursprungligen av Eva:

Det verkar klart att iPhone med 1.0.2 inte kan koppla upp sig. Vi har nu testat med 5 telefoner. Två med 1.0.2 och tre med 1.1.1

Ja, då är det nog det som är felet, trots allt, så Martin hade rätt om att dom inte stödjer det. Fast jag tror fortfarande att det var *meningen* att iPhone 1.0.2 skulle stödja det (utifrån den info jag kunde hitta), men inte lyckades göra det rätt. Bra i alla fall att veta vari felet ligger.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-30 17:54
Ursprungligen av Adrian B:

Fast jag tror fortfarande att det var *meningen* att iPhone 1.0.2 skulle stödja det (utifrån den info jag kunde hitta), men inte lyckades göra det rätt. Bra i alla fall att veta vari felet ligger.

Det kan kanske vara nåt annat "fel" med 1.0.2 som gör att den inte kopplar upp.

Spelar ingen roll för mig, det funkar ju med senare versionen så jag är nöjd med det

Men jag förstår att du Adrian skulle vilja luska ut vad det "egentligen" beror på;)

Akta bara så du inte tar slut på på bilbatteriet. Det är lätt hänt om routern står på utan att man använder bilen.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-30 17:47
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Akta bara så du inte tar slut på på bilbatteriet. Det är lätt hänt om routern står på utan att man använder bilen.

Ja, man ska nog vara försiktig. Men är routerns batteri fulladdat behöver man inte använda bilens ström alls. Min man har haft den i sin bil idag och han brydde sig aldrig om att stoppa in 12 V-laddaren.

Hej Eva, din man kan testa att sätta ett dollartecken framför alla andra tecken i WEP-lösenordet för nätverket och se om det funkar. Det är ett känt problem med alla Apples airportprodukter. Bara ett tips, kan ju funka

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-03 22:25
Ursprungligen av sebobastian:

Hej Eva, din man kan testa att sätta ett dollartecken framför alla andra tecken i WEP-lösenordet för nätverket och se om det funkar

Testat, men tyvärr gick det inte att ansluta.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-25 22:10

Nu vet jag varför de tidiga iPhones inte gick att ansluta. En "expert" hjälpte mig att ändra "säkerheten eller nåt" i routern och sen fungerar det med alla telefoner och alla datorer.

Nu har jag hunnit testa den här Routern ett tag och jag är väldigt nöjd. Den fungerar överallt och den fungerar alltid. Nu är jag uppe i Lappland, långt ute i obygden och jag har just testat hastigheten på NMT-routern här uppe.

På min iPhone med http://www.iphonenetworktest.com/
Det blir lite olika, just nu 428.1 kbps

När jag testar hastigheten på min MacBookPro på http://www.bredbandskollen.se/ så blir det alltid högre, oftast över 1 Mbit/sek

Konstigt att det går snabbare på datorn.

Ursprungligen av Eva:

Konstigt att det går snabbare på datorn.

Det kan bero på att andra faktorer spelar in. Kanske är iPhonen i sig en flaskhals, eller programmet som utför mätningen osv. iPhonen är trots allt en rätt klen dator jämfört med en vanlig dator.

Akta så ni inte dör av koldioxidförgiftning när ni slösurfar i garaget

1
Bevaka tråden