- unsui
- Medlem ●
- Stockholm
- 2007-11-28 20:38
Hej bästa 99.se användare. Snälla hjälp mig. Jag behöver argument och motargument.
Bakgrund: på skolan får jag inte koppla upp min Mac mot domänen, bara "låna" det trådlösa nätverket. "Varför?" frågade jag PC admin (nätverksansvarige) och fick först till svar att "vi har bara en viss bandbredd..." och när jag kontrade med att jag faktiskt inte tänkt koppla upp 10 datorer utan en enda dator (min PB istället för den PC som jag lånar av skolan) och inte förstod vad han menade så fick jag till svar: Nej, det går inte. No discussion.
Jag väntade ett par dagar och försökte igen: "hej, jag har med min Mac idag och vill koppla upp mig" . Efter långa blickar och djupa suckar så tog han själv min burk och gjorde anslutningen till skolans trådlös nätverk (jag fick inte lösenordet(för jag kunde ju dela med mig av det.. ?!?) (Synd att jag inte startat nån keystroke logger...)
Men någon domän fick jag inte koppla upp mig mot. Delade mappar på skolans servers skall jag tydligen komma åt, problemet är att jag hittar inte skiten. Dom heter andra saker när jag scannar nätverket uppkopplad med skolans trådlösa. Och jag tänker INTE fråga herr Mr. PC Admin.
Nåja, jag blev pissesur och mailade till VD för skolan för att få svart på vitt och argument.
Det är alltså dessa argument (som jag inte kan acceptera eftersom jag tror att det är en massa bullshit från en lat och Mac fientlig PC admin till en VD som har noll koll) som jag vill att ni skall hjälpa mig med. Jag tänker göra detta till en följetong, ta upp med ledningsgrupp och anmäla till EU domstolen (nåja ).. Men jag menar allvar. Jag är så LESS på PC admins som inte orkar, inte vill och känner sig hotade (?) av Mac OSX.
Hjälp alltså. Bästa svaret och kraftfullaste argumenten vinner en iPhone (närjag vinner på min trisslott ) . Nej, men jag kan skicka en pepparkaka eller nåt nu till Jul.
Mycket tacksam för svar. Mycket tacksam.
Jo just det, sedan när en tjej vill koppla upp sig mot det trådlösa nätverket idag så fick hon inte det för hon hade inget antivirusprogram.
Han vill bara jävlas PC admin, det är min konklusion.
Svar från VD
"Hej,
Tack för dina funderingar. Vår ambition är att skapa en så säker och effektiv miljö som möjligt för såväl studerande som personal utifrån de ramar som vi har. Vissa begränsingar kommer dock alltid att finnas.
Vårt domän är inte anpassat för andra operativsystem än Windows eftersom vi har en Windowsdomän något som vi utvärderat, valt och upphandlat sen flera år. Om man skall ha andra domän måste man ha andra servrar, något som inte är planerat. Att ansluta andra operativsystem än Windows till vårt domän innebär en viss osäkerhet och risk som vi inte vill utsätta oss för. Den hamnar utanför vår kontroll. Kort sagt de datorer som skolan tillhandahåller kan vi kontrollera och garantera säkerheten för. Andra datorer får vissa begränsningar, av säkerhetsskäl. En extern dator kan påverka hela nätverket negativt.
Vi har sagt att man med en egen dator kan koppla upp sig mot vårt nätverket, men inte domän (se ovan) om den har annat operativsystem än windows.
Med egen dator har man tillgång till allt man behöver (logga in på skolans server och utnyttja de tjänster som är en integral del av utbildningen) via ftp eller mappdelning. Det går annars utmärkt att använda de datorer som vi tillhandahåller.
Med vänlig hälsning..."