Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som köpt en fransk Iphone?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-29 11:50

Är det någon som ska köpa eller har köpt en iphone från Frankrike?

Måste man åka dit för att få tag på den eller finns det någon bra sajt som skeppar till Sverige?

Hur funkar en fransk iphone? Har ju hört skräckhistorier om den superdyra tyska varianten som man ändå måste låsa upp...

Är det onödigt att köpa en nu när en svensk lansering faktiskt närmar sig?

Hoppas att det finns någon som kan svara på en eller flera av mina frågor!

I en kommentar på iFun stod detta intressanta att läsa:

Enligt det franska forum "frenchiphone.com" har några lyckas köpa unlocking från Orange med US köpta iphone. Enligt samma site, Orange bekräftar att de låser upp telephonerna köpta i US för 100 EUR.

Så det lägsta priset vi kan nu komma undan är 399 USD + 100 Eur för em upplåst iphone (apple upplåst ingen hack)

Det lät ju ytterst intressant, eller hur? Undrar hur länge dom får syssla med sådant innan Apple stoppar det.

Man borde ju teoretiskt kunna ta alla OOB 1.1.2-telefoner, åka ner till Frankrike, låsa upp och om vara glada och nöjd med en äkta upplåst telefon.

Ursprungligen av Adrian B:

I en kommentar på iFun stod detta intressanta att läsa:

Enligt det franska forum "frenchiphone.com" har några lyckas köpa unlocking från Orange med US köpta iphone. Enligt samma site, Orange bekräftar att de låser upp telephonerna köpta i US för 100 EUR.

Så det lägsta priset vi kan nu komma undan är 399 USD + 100 Eur för em upplåst iphone (apple upplåst ingen hack)

Det lät ju ytterst intressant, eller hur? Undrar hur länge dom får syssla med sådant innan Apple stoppar det.

Man borde ju teoretiskt kunna ta alla OOB 1.1.2-telefoner, åka ner till Frankrike, låsa upp och om vara glada och nöjd med en äkta upplåst telefon.

Hoppas någon kommer att prova snart! Det vore en kanongrej tycker jag.
Den möjligheten kan ju även bli aktuell här så småningom. Är man tvungen att återställa den i originalskick tror du innan den går att låsa upp på "riktigt" ?

Ursprungligen av adress@mac:

Hoppas någon kommer att prova snart! Det vore en kanongrej tycker jag.

Vad som vore ännu fräckare vore om man bara kunde ange sitt IMEI-nummer på en fransk webbsida, betala 100 euro, vänta 24 timmar och sen få telefonen upplåst av iTunes. Inte för jag tror det kommer att gå, men det vore ju fräckt!

Ursprungligen av adress@mac:

Den möjligheten kan ju även bli aktuell här så småningom. Är man tvungen att återställa den i originalskick tror du innan den går att låsa upp på "riktigt" ?

Näe, men om man har skrivit över seczone (t.ex. genom virginize eller genom att byta baseband-mjukvaran på annat sätt) så kommer man troligtvis aldrig att kunna göra en äkta upplåsning hos Apple. Det var därför det ingick ett steg att ta backup av den kod som ligger i seczone när man gör virginize innan man skriver om baseband. Det ligger nämligen en unik sträng där som matchas mot Apples upplåsningskod och det måste stämma för att upplåsningen ska se. Om jag förstått allt rätt.

Jag har för mig att jag sett virginizing göras genom att de återskapar seczone då krypton är knäckt eller misstar jag mig nu?

Ursprungligen av petterf:

Jag har för mig att jag sett virginizing göras genom att de återskapar seczone då krypton är knäckt eller misstar jag mig nu?

Jag fattade det som att man skriver över hela baseband (inkl seczone) med ett annat firmware och därmed har man inte var den delen av seczone som innehåller den för telefonen unika strängen. Men jag har inte 100 procent koll på alla dessa bitar.

Funkar det att köpa in olåsta drket från frankrike ?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-12-03 21:00

Præcis. Nogon som vet om man kan köpa en fransk iPhone, och få den att funke i Sverige (forlåt mit dansk-svenske sprog).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-04 00:37
Ursprungligen av hyboma:

Præcis. Nogon som vet om man kan köpa en fransk iPhone, och få den att funke i Sverige (forlåt mit dansk-svenske sprog).

Ja det ska fungera men måsta du måsta installera iworld och lägga in svenska eller danska national called id för att den ska fungera precis som med den tyska iPhonen.

//Rob

Vart får man tag på det ? natinall called id.. ? ?

Inget som e spärrat då? helt upplåst ?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-04 11:15
Ursprungligen av _pojke:

Vart får man tag på det ? natinall called id.. ? ?

Inget som e spärrat då? helt upplåst ?

National Caller ID är förval för varje land. Just nu har Apple byggt in USA, Tyskland, England, Frankrike, Italien, Japan. Sverige och många andra länder fattas och då kan man inte ringa med telefonen utanför dom installerade länderna. Det finns ett program som heter iWorld som gör att du kan ta ett existerande land (japan t ex) och ändra det till Sverige. Då kan du ringa med telefonen i Sverige.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-13 17:35

Fortfarande ingen som testat att importera från Frankrike?

Är det fortfarande ingen som testat att köpa en franks iphone eller iallafall någon som vet hur man får tag i en?

Jag hörde någonstans att en svensk version inte kommer förrän i maj 08. Då kommer dn med mms och 3g men jag är ändå sugen på att skaffa en nu!

Vad tycker ni? Ska man köpa en nu eller vänta?

Tycker komentarerna är lite luddiga, går det köpa iphone i frakrike och sen använda den i swe till 100 %
Finns redan tråd om det Danra
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/231058-koepa-iphone-nu-vaenta-pa-3g-4g.html

Någon som har nån koll på om iWorld innefattar Norge? Bor i Norge o har en kompis som är på väg till USA. Lurar fortfarande på om jag ska be henne köpa mig en iPhone eller kanske en touch eller nåt..

1
Bevaka tråden