Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPC4000 - vad kan man göra med en sån?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej hå!

Ligger hemma i en hejdundrande förkylning och har svintråkigt. Egentligen borde jag haft en liten oväsensbox i famnen och ett par lurar på skallen och gjort något kul.

Jag har tidigare funderat på att ha ngn liten skoj sampler/synt/sequenserlösning utan dator och skit, sneglat på MPC-burkarna osv men de verkar ju vara först och främst beatmaskiner, hiphop-standard osv. Beats är ju iofs kul även om jag då helst vill ha spikraka urverkstighta slägga-i-magen-rytmer och lite annat elektroniskt oväsen. Men framför allt så är ju min huvudfåra sedan decennier popmusik. Kort och gott; jag behöver även smidiga möjligheter att sätta ihop linjära stycken framförda medelst sedvanlig tolvtonsskala från klaviatur.

Då föreslog någon att jag borde ha en MPC4000. ("det är som en Z-serie sampler med en suverän sequenser och effekter i en låda!") Blir kanske snart erbjuden en sådan, en plus, för relativt rimlig prislapp...
Jag vet väldigt lite om Akaisamplers efter S1000:s storhetstid, och jag förstår att i de här kvarteren dväljes diverse användare av allt från den lilla 500:an till panzerkampfwagnen 4000. Jag förstår f.ö. att en MPC4000 inte direkt är vad man har i knät i sjuksängen, men snart är jag ju på benen igen...

Så, berätta för mig vad som vore en lämplig maskin för mig! En MPC4000+? Hur står sig 2500:an i jämförelse? Hur fungerar de som live-maskiner?
Har jag bara fått någon ny G.A.S.-knäpp och borde egentligen hålla mig till min Cubase-PeSe och några gamla syntar?

mvh
/R.t:M.I. - som feberyrar och skriver brev till tomten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-03 01:45

Har du okej grönbergstrigg* så är MPC helt underbara sequencers. Stilmässigt funkar de till allt egentligen. Det som är mindre enkelt är väl just linjärt uppspelande. Roligare är att göra några olika partier och sedan växla mellan dem i realtid, för att variera musiken. Med padsen kan man både mute'a tracks extremt snabbt och överskådligt eller i en annan vy byta pattern. Givetvis kan man arra upp låtarna också om man vill det, men där tror jag Roland kom lite längre med sin MPC-liknande historia, som har en mer Cubase-aktig arrangeringsvy att välja på. Jag gjorde några låtar med JV1080, Korg MS2000 och en MPC2000XL, bland annat en som heter Fishes. Det var väldigt kul att realtidsarra låten under tiden den spelades upp, och bara spela in resultatet i datorn. Ett annorlunda arbetssätt som kändes klart befriande. Funderar smått på att skaffa en MPC igen och köra så med några syntar, bara för att variera mig i mitt skapande. Extremt soft och skönt sätt att jobba fram elektronisk musik iaf. Som livemaskiner torde MPC vara rena drömmen, eftersom de är väldigt intuitiva och man kan variera sitt material dynamiskt. MPC4000 har ju också fördelen av att kunna agera ljudkälla fullt ut, även till "spelljud" s a s, så den är väl relativt skithäftig egentligen... Mårre vet mer.

*) Ja, förstås, MPC kvantiserar ju underbart också, det är det den är känd för framför allt egentligen - "svänget!".

Krya på dig - och du - har du datorn i knät så leta lite på Youtube, finns garanterat ett gäng filmade MPC-demos att luska fram.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-12-03 07:39

PF sammanfattar det bra. Man kan jobba linjärt genom att sammanstråla alla patterns till en sång (men givetvis blir det inte samma sak som Kjubäjs).
MPC4k har 4 MIDI ut å 2 MIDI in så du kan hänga på ett gäng andra prylar. Samplerdelen är en Z4 och effektdelen är så där typiskt Akaidålig.

...just det ja! MPC4k har en herrans massa filter. Några som är lite speciella och ovanliga (minns inte vilka...har inte varit på besök i filterfönstret på länge).

Krya på dig (från allt utom MPC-febern)!

Whee!

Okej...
Det handlar ju lite om att ruska om sig själv lite, att förändra sin modus operandi utan att krångla till det i onödan. Cubase har jag kört sedan det såg dagens ljus på Atarin, och det förändrade världen för mig då. Men jag har funderat mer och mer på hur man övergår till att "se" musik istället för att höra den när man jobbar. Helt bakvänt egentligen. Jag har ju kvar min dator och Cubase (och en ST ifall att...) så jag väljer ju inte bort den invanda fåran helt.

Men vad jag förstått så är alltså MPC4000 även en utmärkt "keyboardsampler" såtillvida att det är helt ok att lira den från en klaviatur också. Den jobbar med wav-filer - praktiskt. USB - praktiskt.
(Min gamla S1100 har ju fått ont i floppyn, och vill absolut inte kommunicera med Wavelab på PC över SCSI - bara Midi SDS - aaarrrrggghhh! - cool i sin "old-school-anda" men lite råddig med dagens mått...)

Egentligen har jag väl aldrig jobbat helt linjärt i Cubase heller. Jag har skapat takter och block och byggstenar av varierande längd och komplexitet som sedan totats ihop till poplåtar. Dessa byggstenar torde låta sig realiseras som sekvenser i en MPC och sedan jammas med, trigga dem från padsen, lira ovanpå från klaviaturen, sequensa mina analoggerät och allmänt härja vilt!
Sen när man skapat en låt, eller åtminstone ramverket för en låt, så kan man samla ihop medmusikanter och jamma vidare och kanske rentav ta med hela konceptet på en scen. Utan backtracks på den gamla rullbandaren... Yay! Min dröm - att kunna lira live så riktigt det bara går med elektronik! Det där med "grönbergtrigg" - förmågan att spela hyfsat synkroniserat för hand - är ju något man bör driva sig till att öva på. (Om inte annat för att det är KUL och inte bara "waste of time" som Kraftwerk uttryckte det... )
Men jag förstår iofs inte behovet av hög g-trigg-faktor för maskinen kan ju kvantisera likväl som vilken surdator som helst. Eller?

Kan någon förklara vad egentligen MPC:ns omtalade "sväng" när det gäller kvantiseringen består i? Går det att förklara?

Hur "dåliga" är Akajs effekter då? Effekterna i min värld i övrigt består av fjäderreverb och diverse råttiga pedaler! Inget Lexicon i mitt rack...

Jag har nu kollat runt runt runt på allt vad jag kan finna om MPC4000 och det ser lovande ut. Häftig prislapp oavsett vilket. Jag är lite osäker på hur det skulle skilja sig mellan att ha en 2500:a och en 4000. Okej, mer minne, större, fetare osv osv men är det inte samma/likartad samplerhjärna i en 2500? Är det något mer kritiskt i själva användandet av maskinerna som jag missar om jag fegar ur och blir med en 2500 istället? 2500:an är ju iallafall nyare...

Äh... hum... jag vet ju egentligen vad jag vill pröva på men jag måste ju bara skaka fram stålarna först!
(Behöver jag egentligen två njurar osv... )

För övrigt tycker jag den äldre 4000 är snyggare än den nya blåa 4000+. Men man kan ju inte få allt. Borde gå att byta gavlarna mot trä...

/R.t:M.I. - yrar vidare

  • Medlem
  • 2007-12-03 12:24
Ursprungligen av Rotwang:

För övrigt tycker jag den äldre 4000 är snyggare än den nya blåa 4000+. Men man kan ju inte få allt. Borde gå att byta gavlarna mot trä...

MPC2500 saknar tyvärr all keyboardsamplingsjox som 4000 har... 4000 har fläkt = från PC-sus till MPC-sus? :/

Trä är väl (nästan) hela grejen med hårdvara?!

Ursprungligen av avart:

MPC2500 saknar tyvärr all keyboardsamplingsjox som 4000 har... 4000 har fläkt = från PC-sus till MPC-sus? :/

Tack!
Keyboardsamplingsjox = måste.
Då är det avgjort!

Min rack-PC av idag inte bara susar - det är rena vindtunneln. Kan knappast bli värre...

Ursprungligen av avart:

Trä är väl (nästan) hela grejen med hårdvara?!

Trägavlar, javisst! Instrumentet skall ju vara en schysst möbel.
Alternativt skulle jag kunna tänka mig sån där svart mönstrad förstärkar-vinyl, Toolex eller vad det heter...

Den övre bilden var rätt schysst. Lite som TL:s rörmixer.
Den undre var alldeles för knarkig för min smak! Hu!

/R.t:M.I. - med samplernoja

Ursprungligen av Rotwang:

Egentligen har jag väl aldrig jobbat helt linjärt i Cubase heller. Jag har skapat takter och block och byggstenar av varierande längd och komplexitet som sedan totats ihop till poplåtar. Dessa byggstenar torde låta sig realiseras som sekvenser i en MPC och sedan jammas med, trigga dem från padsen, lira ovanpå från klaviaturen, sequensa mina analoggerät och allmänt härja vilt!

Man kan inte blanda olika långa partier på varandra i en mpc. Men det går ju såklart att jobba runt, och resten klarar den galant.

F'rresten...
De däringa realtiskontrollerna till vänster är ju trevliga. Det sägs något om att den har ganska omfattande modulations- och kontrollroutingmöjligheter under huven.
Går det bra att krana dessa via CCs utifrån? T.ex. från ett hyfsat midiklaver med en massa spakar o kranar?

/R.t:M.I.

tror att den där keyboardsamplingsjoxet är på väg till mpc 1000 tack vare JJ. Om så är fallet lär det dyka upp på 2500 också.

rabulisten; Var har du läst det? Det jag har hört är att det inte finns plats för fler funktioner i minnet och alla releaser fom nu är buggfixar. Iaf på mpc1000.

Ursprungligen av robopants:

rabulisten; Var har du läst det? Det jag har hört är att det inte finns plats för fler funktioner i minnet och alla releaser fom nu är buggfixar. Iaf på mpc1000.

dels är det det ADSR som är nytt man också nåt som heter "keygroup" men mpc 1000 har nu också aftertouch. Det är version 2.XX av JJ os:et . Har inte kört det bara sett på nätet. JJ är fan inte klok.

Ursprungligen av robopants:

rabulisten; Var har du läst det? Det jag har hört är att det inte finns plats för fler funktioner i minnet och alla releaser fom nu är buggfixar. Iaf på mpc1000.

Angående minnet...

MPC1000 INTERNAL FLASH MEMORY MAP

-------------------------- 0000K
64K OS BOOT program <=== Protected area ( cannot change )
-------------------------- 0064K
832K
OS program <=== AKAI OS/JJ OS area

-------------------------- 0896K
64K dead area <=== It cannot use by the bug of BOOT.
-------------------------- 0960K
////// SYSTEM DATA ////// <=== Default parameter store area.
---------------------------1000K
1500K |
|
|
Internal sequence area. <=== It is not used here in JJ OS.
| New JJ OS is put in here.
|
|
---------------------------2500K
5500K
|
|
Internal programs and samples.
|
|
|
---------------------------8000K

  • Medlem
  • 2007-12-03 13:45

njao... ADSR är möjligen ett steg på vägen...? > JJ OS2

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-12-03 18:31

Rotwang: effekterna är egentligen inte _så_ dåliga men det finns bättre i andra synthar. Med AkSys sitter du behagligt i din skrivbordsstol och mappar upp samplingar på PC/mac. Allt via USB-kopplingen. Svänget är mystiskt...senaste OS:et gör att du kan "previewa" swing innan du applicerar det. Mystiska termer som "earlier" och "later" kan man pilla med och sväng=50 är rakt.

För övrigt är den blåa ful som stryk. Den vita är finfin! Jag hade 8-utexpen i min men sålde den. Trevligt som attan om man vill skicka ut olika samplade rakapparater på olika outputs!

Å fy fan
nu får jag leva på knäckebröd ett tag framöver. Cykla till jobbet osv.

Nu har jag gjort tummen upp. Jag köper en MPC4000+ så fort jag kan få hit den...

Tänk att galenskap kan komma så plötsligt

tum de dum dum...

Ursprungligen av Rotwang:

Tänk att galenskap kan komma så plötsligt.

Bara den kommer till nytta!

Ibland får man ju ensåndär instant-GAS-attack, så står man med en effekt/synth/pryl i handen som man bara slänger in i garderoben när man kommer hem... Hände så sent som förra veckan!

Men jag tycker MPC4k verkar vara en kul pryl, så det blir nog ett toppenköp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 14:38

Rotwang, Hoppas det går bra med apparaten! Jag är övertygad om att det är den är minst dubbelt så bra som min MPC2000XL. Annars skulle den väl inte heta 4000?

Ursprungligen av Synapskollaps:

Bara den kommer till nytta!

Ibland får man ju ensåndär instant-GAS-attack, så står man med en effekt/synth/pryl i handen som man bara slänger in i garderoben när man kommer hem... Hände så sent som förra veckan!

Ja, eller så säljer man prylen på direkten
Man sitter med en fet maskin och bara kommer på sig själv med att man egentligen inte behövde den alls.

Jag ska bara köpa saker jag inte vill ha i fortsättningen. Eller saker som är krångliga och dåliga.

Ursprungligen av zthee:

Jag ska bara köpa saker jag inte vill ha i fortsättningen. Eller saker som är krångliga och dåliga.

Fast å andra sidan, är det så inspirerande att bara sitta med skit/tråk/krångel -maskiner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 14:45
Ursprungligen av zthee:

Jag ska bara köpa saker jag inte vill ha i fortsättningen. Eller saker som är krångliga och dåliga.

Jag kan skriva en specialvariant av SokkOS till din x0xb0x om du vill... En som slumpar ut funktionerna bland rattarna och knapparna kanske?

Wheee

Ursprungligen av Synapskollaps:

Bara den kommer till nytta!

Ibland får man ju ensåndär instant-GAS-attack, så står man med en effekt/synth/pryl i handen som man bara slänger in i garderoben när man kommer hem... Hände så sent som förra veckan!

Men jag tycker MPC4k verkar vara en kul pryl, så det blir nog ett toppenköp!

Det är nog snarare så att jag slänger in en massa annat i garderoben sen. Eller ut på annons. Nu måste jag ju finansiera den här galenskapen... Men asch, det är bara det att gamm-datorn jag har nu får tuffa på i ett par år till. Vad skall jag med den till egentligen annat än surfa och eposta?

Ursprungligen av zthee:

Rotwang, Hoppas det går bra med apparaten! Jag är övertygad om att det är den är minst dubbelt så bra som min MPC2000XL. Annars skulle den väl inte heta 4000?

Ja, eller så säljer man prylen på direkten
Man sitter med en fet maskin och bara kommer på sig själv med att man egentligen inte behövde den alls.

Jag ska bara köpa saker jag inte vill ha i fortsättningen. Eller saker som är krångliga och dåliga.

Bara den funkar bra för annat utom "feta beats" också. Det är det det hänger på. Den skall i mångt och mycket ersätta datoruschlingen som musikmakar-inspirations-mojäng. Jag behåller dock Cubase-DAW:en i datorn (Ger nog upp Ardour-projektet ett tag...) för att kunna göra normala inspelningar, men jag skall försöka sluta göra musik I cubase...

Och om MPC nu inte är min kopp med té så är det ju bara att hitta en ny ägare till den sen.

Fan, nu är MPK49 på väg in också, jag vill ju ha en sån... byta ut min gamla PC200... *Stön*

RtMI - suktar efter stenhårda klappar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 14:43

Näe. Det är ju inte det.
Alltså bör man inte köpa någonting alls!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 14:46

Frebrik, Ja! En där den slumpar om den ska kliva frammåt eller bakåt när man ska programmera patterns. Samt att trycker man C så blir det någon annan not.

Det vore toppen!

NAIS Mr.R

<...>

\\ gott med mikroshaffel

Senast redigerat 2007-12-04 21:19

"gott med mikroshaffel"

µĦ

Mikroskyffel? Huh, här skall det HÅRDKVANTISERAS pam-pam-pam-pam som ett jäkla atomur!

Eller skall man inte göra så?

Och så spelade jag ju in flyglarmet i måndags - tjoho in me't bara.
Jag ser fram emot att sampla igen. Min S1100 har ju lagt ner.
Järnskrot pennvässare döende elektronik Buller och BRAK

Ähum,
vad är mikroskyffel? *nyfiken*
Gör det ont? Är det gott? Är det bizarrt?

/RtMI

inge farligt det e trådlöst flytande sväng utanför vanliga DEAD ON kvantiseringen -- ja det kan göra ont hos lyssnare om man e för extrem, då dom snubblar på takten och slår pannan i väggen!

\\ EĦ~ man mikropillar på shaffel fram och tillbaka i tid på ev enstaka triggar i en sång eller över ett repetetivt pattern .. inge mer helt harmlöst .. [flyttar pyttelite på ett block i cubase atarin tid fram [±] back som "sitter fel\käns fel"] det låter illa om det ligger extremsnett typ

får jag ha MPC400O i första tjing om du säljer den senare \ några år framåt??

Senast redigerat 2007-12-05 01:36

Yay!

Uppdatering på MPC-fronten...

De fyra absolut sista Akai MPC4000+ någonsin i 240V exportutförande lämnar snart Amerika.
En av dem är till mig!

mvh

/R.t:M.I. - köper digital julklapp till sig själv...

rotwang: Hittade du några nya för exceptionellt bra pris eller vad händer? Varför importera en?

Fick nys via en kollega om att det fanns ett litet litet fåtal kvar i Amerika.
Och eftersom de finns i Amerika måste man importera dem. Vi hade inga på lagret.
Det är ju liksom så att min arbetsgivare ägnar sig åt att bla. importera just sådana mojänger...

(Fråga mig inte om resten av vårt musikinstrumentsortiment, det är mest hårdrocksprylar och jag sysslar ändå bara med bizarra ljudinstallationsmanicker...)

Beställningen är lagd, hoppas bara ingen jävel hunnit knipa de sista framför nosen på mig.
Det går fort i elbrev-världen.

/R.t:M.I.

Ahaa.. då var det inte så konstigt. Hoppas verkligen att du blir nöjd med den! Fina saker det där.

Bevaka tråden