Den sortens lösningar har funnits i prototypform i måååååånga år... MS rider bara på vågorna. MIT Medialab har t.ex. projekten House_n, Cognitive Machines, Responsive Environments (och mycket annat) i forskningsområdet "Things that think". De saker Gates visionerar om just nu gjordes för evigheter sedan på det stället. Men ja, någon måste ju ordna massproduktion också.
Frågan är bara hur pass bra MS nya inriktning kommer att gå... satsningar som den MS gör just nu har gjorts några gånger förut, men intresset från allmänheten har varit nästan obefintligt. Min gissning är att det hela resulterar i en serie för dyra produkter som gemene man ändå inte kommer att se fördelarna med. Mannen på gatan tycker förmodligen inte att det är så svårt att ställa en väckarklocka, och att man ändå kan se vädret om man flyttar blicken mot närmaste fönster.
Alltså: Flopp, gissar jag iaf...
Men själv måste jag säga att jag gillar idén... hade själv planer på att använda mina dammiga kunskaper i givarteknik och fixa ett (MS-fritt) "smart" hem på egen hand, men det har hittills inte blivit något. Det hela föll på att jag skulle ha blivit tvungen att köpa en USB-ansluten flerkanals D/A-omvandlare för sensorerna, och det blev några tusenlappar för mycket att harkla upp...
[ 21 November 2002, 19:04: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]