Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan double och dual?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Tänkte bränna ut några av mina dvd-filmer på nya skivor. Har använt MacTheRipper och lagt filmen på datorn. Filen är på 7gb vill inte sänka kvaliten och behöver bränna ut på vad jag antar ska vara en dual layer skiva. Men vad är en double layer skiva? Ä det någon som vet någo ställe där man kan få tag på bra dual layer skivor till vettiga priser?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-07 08:41
Ursprungligen av jimpa_fu:

Tänkte bränna ut några av mina dvd-filmer på nya skivor. Har använt MacTheRipper och lagt filmen på datorn. Filen är på 7gb vill inte sänka kvaliten och behöver bränna ut på vad jag antar ska vara en dual layer skiva. Men vad är en double layer skiva?

Kärt barn...

Ä det någon som vet någo ställe där man kan få tag på bra dual layer skivor till vettiga priser?

www.wesellcd.com är väl populär...

Skulle tro att det inte är någon skillnad på double och dual, är bara två olika benämningar på samma skit.
Först ska du kolla att din brännare klarar av DL och ifall den klarar DVD-R DL eller DVD+R DL.

Sen kan du surfa in påWe sell CD och handla. Billigare än så hittar du det inte i burik i Sverige.

[Edit]
Så går det när man skriver långsamt...
[/Edit]

Ber om ursäkt för de bortglömda bokstäverna. (Macbooktangenterna är något sega tycker jag....) Har kollat på we sell cd. Vad jag har sett så är double layerskivorna "mycket" billigare så de känns skumt...

Hittade dessa på en annan sajt http://www.dvdmarknaden.com/SE/Catalog/DVD/DVD%2BR_Dual_Layer/8x_printable/1105.html

Vad tror ni ? Skräp? Har hört att Verbatim är bland de bättre.

• Medlem
  • Finspång
  • 2007-12-07 11:54

Dumt att snåla. Köp ett känt märke så vet du att du får kvalitet

/N

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-07 12:48

Lite OT kanske, men om man har bränt en DVD DL-skiva, visst går den att spela upp/läsa ifrån, från vilken DVD-enhet som helst? Dvs, både DVD-läsare på dator och DVD-spelare.

Ursprungligen av Reisan:

Lite OT kanske, men om man har bränt en DVD DL-skiva, visst går den att spela upp/läsa ifrån, från vilken DVD-enhet som helst? Dvs, både DVD-läsare på dator och DVD-spelare.

Svar nej!
Många spelare som inte klarar av brända DL-skivor. Tex så klarar inte äldre superdrives av det (de som inte kan bränna DL kan inte läsa DL ordentligt). Så det är nog många vanliga DVD-spelare som inte klarar av det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-07 13:21
Ursprungligen av Archangel:

Svar nej!
Många spelare som inte klarar av brända DL-skivor. Tex så klarar inte äldre superdrives av det (de som inte kan bränna DL kan inte läsa DL ordentligt). Så det är nog många vanliga DVD-spelare som inte klarar av det.

Ok, då är DL-skivor inget för mig när det gäller film och musik. Dock är det ju ok för lagring/backup ifall man vill ha sånt på skivor.

Jag har inte prövat just double layer skivorna från we sell CD, men dock mycket CD- och DVD-skivor och inte haft problem med dessa. Och även dessa är rätt så mycket billigare än motsvarigheterna i Sverige. Är ju lite skillnad på skatten...
Just märket "Premium" har jag hemma som DVD-R just nu (köpta på wesellCD) och har inte haft problem med de.

Men du gör som du vill...

Vanliga Dvd-spelare bör väl klara läsa DL-skivor eftersom filmer skrivs på dessa? Eller är det skillnad om man har bränt dom själv?

Vanliga Dvd-spelare bör väl klara läsa DL-skivor eftersom filmer skrivs på dessa? Eller är det skillnad om man har bränt dom själv?

Tyvärr inte så bra. Alla superdrives klarar att köra köpta skivor, men ej brända DL. Skillnaden är som sagt att köpta är pressade, medan de andra naturligtvis är brända.
Om du tänker tillbaka kan du säkert komma ihåg att inte alla CD-spelare klarade av CR-R, de få som klarade av det skröt med faktumet. Sen när DVD-spelare kom så var det inte alla som klarade av brända DVD-skivor heller.

Så jag skulle definitivt rekommendera att man prövar med en skiva i sin spelare innan man investerar i en hel bunt för att "backa upp" saker.

1
Bevaka tråden