Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Vet att det finns massvis med trådar om detta men de gäller terminal.app.
Hur ska jag göra för att få igång åäö i iTerm?
När jag startar iterm så händer INGET när jag skriver åä, trycker jag ö så ändras prompten till (arg: 6)
I irssi över ssh ersätts åäö med aao, dock kan jag se när andra skriver dem.
Startar jag tex nano lokalt/via ssh så blir åäö korrekta.
Vet att det finns massvis med trådar om detta men de gäller terminal.app.
Hur ska jag göra för att få igång åäö i iTerm?
När jag startar iterm så händer INGET när jag skriver åä, trycker jag ö så ändras prompten till (arg: 6)
Det här är antagligen inte ett problem med terminalprogrammet utan med skalet (bash). När du trycker ett "ö" genererar terminalprogrammet två bytes (c3, b6 hexadecimalt) med UTF-8-koden för ett ö, och det tolkar bash p.g.a. dumma inställningar som att du tryckt ESC c ESC 6. Det är alltså bash som behöver dresseras, inte terminalprogrammet, och hur man gör det står antagligen redan beskrivet i någon av de där massvis med trådarna, så jag låter bli att skriva det igen.
Jag lovar på heder och samvete att jag inte ändrat något alls, men plötsligt började irssi i iTerm ta emot åäö och visa dom på skrämen, gjorde följande inställningar i irssi därefter och kan nu skicka och ta emot rätt charset :>
recode_autodetect_utf8 = ON
recode_fallback = ISO-8859-15
recode = ON
recode_out_default_charset = ISO-8859-15
recode_transliterate = ON
term_charset = ISO-8859-15