Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbyte av Imac 24

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en ny iMac 24 tum för mindre än en vecka sedan, på DS Store i Norrköping, för jag tyckte det vore bra att handla av en lokal handlare (bor sex mil ifrån, i Nyköping) som dessutom hade serviceverkstad.
Hemma började iMacen brumma, som ett pulserande, cyklist brum ur skärmen. Det märktes att det var hårddisken, för när jag satte datorn i vila varvade det jobbia ljudet ner och försvann. Det är definitivt hårddisken. Jag hade dessutom förbeställt en 500 GB hårddisk istället för den 320 som normalt sitter i dessa iMacar.
Jag stod INTE ut med det oregelbundna brummandet, utan åkte ner med iMacen till DS Stores servicerverkstad, efter att ha avtalat detta med butiken. Jag tänkte at de kunde öppna datorn och kanske lägga hårddisken tillrätta, för i det tunna chassit antog jag att den låg emot och vibrerade och skapade resonans - men teknikern på DS Store sa att han INTE tänkte öppna datorn, för det var för SVÅRT och RISKFYLLT. Han kunde därmed skada mer än laga, var han rädd för - som om jag inte stod ut med oväsendet (mycket värre och annorlunda än min gamla G4) skulle han BYTA UT datorn, men det var inte säkert, utan först skulle han lyssna själv, och det började han göra i verkstaden, där alla andra ljud så att säga tog ut brummandet. Hemma bor jag inte i en verkstad, utan i en tyst lägenhet, och brummandet ger nästan huvudvärk efter en stund. Men teknikern ska avgöra om jag har rätt till att få en annan dator... Jag ville ju egentligen ha den lagad, men det törs ju inte DS Store ge sig på.

Jag tycker detta är skrämmande. Jag har nyss köpt utrustning för 23 tusen spänn från DS Store, är absolut inte nöjd, och får det kanske INTE fixat, för att DS Store inte törs öppna datorn, och för att de kanske inte (men dock kanske) kan tänka sig att byta ut maskinen.

Jag tittade på flera internationella fora, och såg att många har just detta brumproblem i nua iMac, alla storlekar, men ser också att de får dem utbytta, och för det mesta därmed får en tyst dator.

Jag har skickat en del av dessa diskussionsinlägg till DS Store, så de får begrunda, och jag har även ringt Apple, som är berett på att jag återkommer direkt till dem om felet inte blir avhjälpt eller datorn utbytt. Jag har ju bara haft den några dagar, och är beredd gå ner till mindre hårddisk för att slippa vänta på en ny specialbeställd. Jag behöver jobba, för sjutton!

Har många brumproblem med nya iMac, och hur hanterar andra Applehandlare detta?

Ingvar Nordin

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-15 16:31

Det kan hända att verkstadens bedömning att inte öppna den och fixa biffen är felaktigt/feg - det får vi aldrig veta - men så länge utbyte av maskin erbjuds så är det nog bara att gilla läget. Det enda återstående alternativet är att fixa biffen själv. Då först får du också veta om deras bedömning var felaktig/feg

Varje dag får konsumenter måndagsexemplar i sina händer - oavsett vilka produkter vi talar om. This is life - modern life.

Ursprungligen av ;:

Ja, öppna själv går ju inte, då sabbar man ju all möjlighet till garantirep. För mig är problemet att DS Store ska bestämma - över mitt huvud - om jag har rätt att få apparaten utbytt (lagning blir det ju inte) - så det kan mycket väl hända att jag får hem den här brummaskinen igen. Det är DET som oroar mig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-15 16:56
Ursprungligen av Loco Nordin:

Ja, öppna själv går ju inte, då sabbar man ju all möjlighet till garantirep. För mig är problemet att DS Store ska bestämma - över mitt huvud - om jag har rätt att få apparaten utbytt (lagning blir det ju inte) - så det kan mycket väl hända att jag får hem den här brummaskinen igen. Det är DET som oroar mig.

Aha. Om dom jävlas kanske du kan kontakta Apple - kanske har dom en annan åsikt. Eller funkar det så att Apple inte tar ansvar för maskiner som tredjepartsåterförsäljare sålt? Hur funkar det då om försäljaren konkade dagen efter köpet? kan du gå till annat Apple-godkänd-serverställe?

Förbaskat trist om det är så - då du ville supporta local dealer. det är sådant här som gör att man inte törs handla av andra än Apple direkt (dom brukar viss vara justa - inte så petiga - har dock själv aldrig någonsin på snart 20 år behövt tjafsa - alla mina burkar har spunnit som katter).

  • Medlem
  • 2007-10-15 16:53

Du kan inte tänka dig att gnälla när/om du inte får datorn utbytt?

Verkar ju lite konstig inställning att först vara tokig för att man kanske inte får den utbytt, det är klart att någon måste kolla och se om det är något fel på datorn.

/Peter

Vänta och se

Ursprungligen av pawh:

Du kan inte tänka dig att gnälla när/om du inte får datorn utbytt?

Verkar ju lite konstig inställning att först vara tokig för att man kanske inte får den utbytt, det är klart att någon måste kolla och se om det är något fel på datorn.

/Peter

Det kan du egentligen ha rätt i. Dock har ju jag redan konstaterat att det är fel på den, dvs kraftigt brum. Sedan får väl butiken ta ställning till om DE anser att det är ett fel. Med tanke på alla inlägg i flera diskussionsgrupper om ljudproblem med de nya iMacarna får man väl tro att man lägger ribban rätt högt för vad man tycker folk ska vara nöjda med, så att säga. Konstruktionsfel som kommer att vara fixat i nästa version, naturligtvis, men som visar sig olika starkt i olika individuella maskiner.

Men du har egentligen rätt, man ska vänta och se.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-15 16:53

Det andra alternativet är att leta upp en "Apple Auktoriserad service provider", då dom har kunskapen att öppna en iMac. Eller så kan du kontakta Apple direkt skulle jag tippa på. Bara för att du bestämde dig för att köpa iMacen hos en återförsäljare skall nog inte betyda att den vanliga Apple servicen försvinner.

Själv köpte jag min iMac på Macoteket, och lämnade in den på Humac för service.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 11:01

Hej!

Jag vet inte ens om jag bör ge mig in i denna diskussion men jag känner att det är lite missuppfattningar enligt din tråd på 99mac.

Anledningen till varför jag inte ville öppna datorn var:
- Det är inte lika lätt att genomföra service på de nya iMacarna, speciellt om man jämför mot föregående modell. Och nej, vi har inte ännu haft möjligheten att öppna upp dem och skruva i dem.

- Du har rätt till DOA (Dead On Arrival) och det erbjöd jag dig. Vi har en maskin reserverad åt dig. Däremot så måste jag verifiera felet på din nuvarande maskin i lugn och ro (dvs inte på verkstaden), sedan få allt OK med Apple. Installera upp den nya maskinen (föra över data, installera minnet och funktionstesta). Detta hade jag tyvärr inte tid med igår när du väntade hos oss.

- Vi törs mycket väl ge oss på att laga din maskin, dock så anser jag och mina kollegor att det är fel att laga en maskin som knappt är en vecka gammal. Själv hade jag inte accepterat fel på en helt ny maskin.

Personligen känner jag mig besviken på att du anser oss fega eller dåliga att göra med.
Enligt boken och på sättet vi blir skolade av Apple så gör vi allt till punkt och pricka.
Tycker det sedan att det är märkligt att du lägger upp ett inlägg om detta 4 timmar senare efter att maskinen har blivit inlämnat.

Jag vill inget annat än att hjälpa dig och precis som mot alla andra kunder göra dem lyckliga.
Vi gör mycket mer för våra kunder än vad man borde göra.

Mina kollegor och jag har iallafall idag lyssnat på din maskin och vi håller med om att det är ett brummande ljud ifrån maskinen.
Tyvärr hann jag inte ringa till Apple och prata med dem om detta, då de har dragit ner på sina telefontider för oss Service Center.
Jag ska ringa dem imorgon och försöka att få bort din maskin så fort som möjligt till Lindövägen för att kunna påbörja utbytet.

Hoppas att du blir nöjd med denna lösning på problemet.
Jag ska sätta prioritet på din maskin och försöka att hinna med den snarast.
Jag återkommer när den är klar och har veriferiat att felet inte finns på den nya maskinen.

Med vänliga hälsningar / Regards
Patrik Johansson

Apple Certified Help Desk Specialist 10.4
Apple Certified Desktop & Portable Technician

Dataservice i Norrköping AB
Telefon: +46 (0)11 364400
Fax: +46 (0)11 364430
E-post: pj@dataservice.se
http://www.dataservice.se/

  • Medlem
  • 2007-10-16 18:36

Macfolk är bra goa, va!

  • Medlem
  • 2007-10-16 18:40

Jag tycker freeze ger en mycket bra förklaring.

Jag skulle inte heller vilja behålla en DOA.

Handlare med serviceverkstad som inte kan öppna en dator?!!

Låter lika vettigt som en Volvoverkstad som vägrar öppna motorhuven i rädsla av att förstöra något.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-10 16:07
Ursprungligen av wilhelm-pod:

Handlare med serviceverkstad som inte kan öppna en dator?!!

Låter lika vettigt som en Volvoverkstad som vägrar öppna motorhuven i rädsla av att förstöra något.

Det hela handlade väl mer om att det var onödigt mycket jobb för något som man får utbytt.
Volvo öppnar nog inte motorhuven ifall de vet att hela motorblocket måste bort för att fixa problemet, när de får en helt ny bil för att lösa problemet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-10 20:59

Patrik (freeze) tycker jag har skött sig exemplariskt!

1
Bevaka tråden