Jag köpte en ny iMac 24 tum för mindre än en vecka sedan, på DS Store i Norrköping, för jag tyckte det vore bra att handla av en lokal handlare (bor sex mil ifrån, i Nyköping) som dessutom hade serviceverkstad.
Hemma började iMacen brumma, som ett pulserande, cyklist brum ur skärmen. Det märktes att det var hårddisken, för när jag satte datorn i vila varvade det jobbia ljudet ner och försvann. Det är definitivt hårddisken. Jag hade dessutom förbeställt en 500 GB hårddisk istället för den 320 som normalt sitter i dessa iMacar.
Jag stod INTE ut med det oregelbundna brummandet, utan åkte ner med iMacen till DS Stores servicerverkstad, efter att ha avtalat detta med butiken. Jag tänkte at de kunde öppna datorn och kanske lägga hårddisken tillrätta, för i det tunna chassit antog jag att den låg emot och vibrerade och skapade resonans - men teknikern på DS Store sa att han INTE tänkte öppna datorn, för det var för SVÅRT och RISKFYLLT. Han kunde därmed skada mer än laga, var han rädd för - som om jag inte stod ut med oväsendet (mycket värre och annorlunda än min gamla G4) skulle han BYTA UT datorn, men det var inte säkert, utan först skulle han lyssna själv, och det började han göra i verkstaden, där alla andra ljud så att säga tog ut brummandet. Hemma bor jag inte i en verkstad, utan i en tyst lägenhet, och brummandet ger nästan huvudvärk efter en stund. Men teknikern ska avgöra om jag har rätt till att få en annan dator... Jag ville ju egentligen ha den lagad, men det törs ju inte DS Store ge sig på.
Jag tycker detta är skrämmande. Jag har nyss köpt utrustning för 23 tusen spänn från DS Store, är absolut inte nöjd, och får det kanske INTE fixat, för att DS Store inte törs öppna datorn, och för att de kanske inte (men dock kanske) kan tänka sig att byta ut maskinen.
Jag tittade på flera internationella fora, och såg att många har just detta brumproblem i nua iMac, alla storlekar, men ser också att de får dem utbytta, och för det mesta därmed får en tyst dator.
Jag har skickat en del av dessa diskussionsinlägg till DS Store, så de får begrunda, och jag har även ringt Apple, som är berett på att jag återkommer direkt till dem om felet inte blir avhjälpt eller datorn utbytt. Jag har ju bara haft den några dagar, och är beredd gå ner till mindre hårddisk för att slippa vänta på en ny specialbeställd. Jag behöver jobba, för sjutton!
Har många brumproblem med nya iMac, och hur hanterar andra Applehandlare detta?
Ingvar Nordin