- Rajje
- Medlem ●
- Stockholm
I dag upptäckte jag att min iMac C2D har en inbyggd ljussensor på undersidan, BARA för att den ska känna av när man släcker i rummet och då dämpa ljusstyrkan på den lilla vita indikatorlampan på framsidan, så att man inte störs av ljuset från den om man sover i samma rum som datorn.
Ljussensorn är dessutom kopplad till ett styrsystem som är helt oberoende av datorn – d.v.s. ljusstyrkan justeras ögonblickligen även om datorn är i vila.
Det är helt sjukt vad Apple utformar alla detaljer till perfektionism. Inget annat företag skulle komma på tanken, känns det som. Men faktum är att denna detalj gör riktigt mycket. Jag har alltid varit tvungen att möblera mitt sovrum med hänsyn till min dators indikatorlampa, vilket har resulterat i att jag egentligen bara får plats med mina möbler på ett enda sätt. Tack vare denna "detalj" kan jag nu möblera rummet hur jag vill (om jag lyckas gömma de hemskt ljusstarka grenkontakterna från IKEA).
Har ni upptäckt fler, liknande perfekta Apple-detaljer? Berätta!
iSight-dioden på MacBook Pro är ju också väldigt trevligt utformad för att inte synas när den inte används (mikroskopiska perforerade hål i aluminiumen).
Det finns ju också ställen där de inte alls bryr sig om detaljer, men då är det ju mest mjukvarurelaterade saker.
Jag tycker power/vila-lampan på de bärbara är bland det Macigaste jag vet.
i Vila så pulserar lampan, långsamt. Med lite fantasi undrar man om det inte ligger en drake och sakta andas på bordet i mörkret
Vet en del som tittat och lett och sagt att "Det där är ju äckligt...lite...fast...nästan gulligt....som om den lever änna..."
Jag tycker power/vila-lampan på de bärbara är bland det Macigaste jag vet.
i Vila så pulserar lampan, långsamt. Med lite fantasi undrar man om det inte ligger en drake och sakta andas på bordet i mörkret
Vet en del som tittat och lett och sagt att "Det där är ju äckligt...lite...fast...nästan gulligt....som om den lever änna..."
Likadant på mac pro
Du skulle bara veta hur många gånger min Macbook skulle åkt i golvet om inte Magsafe fanns. Men sen är jag ju lite klumpig av mig också...
Ang. den pulserande lampan så har den IMO faktiskt försämrats. Innan (på PowerPC-tiden) så tändes den först när datorn verkligen hade gått i vila, nu tänds den så fort skärmen stängs av. Mao är enda sättet att se om datorn har slutat skriva till hårddisken att titta på lampan en liten stund för att se när den börjar pulsera, vilket den inte heller gör lika tydligt som på min gamla iBook.
Näe, det var nog bättre förr.
(om jag lyckas gömma de hemskt ljusstarka grenkontakterna från IKEA).
En liten bit ogenomskinlig eltejp av matchande kulör, kanske?
Kanterna på iMacarna ≥G5 och MacBook är värda att notera också. De är väldigt vassa, stabila och helgjutna och ger därför ett intryck av ordentlig kvalitet. De är exakt så pass nedslipade att man inte kan skära sig på dem, men ändå så pass vassa ändå att man tror man kan göra det och därmed utvecklar en respekt för datorn.
Min kompis som har en iMac aluminium har verkligen försökt hårt att skära sig på kanterna, men det är omöjligt.
Varför vill man försöka att skära sig på kanterna? reklamera produkten?
hårdvarumässigt så är den nu vanliga detaljen på bärbara den batterindikator som inte kräver att datorn är igång för att på ett ungefär få veta hur mycket batteri du har kvar.
Har tex tre batterier till min powerbook G4 12" och det hade varit svårt att hålla koll på vilka batterier man har kräm i om man inte hade kunnat trycka på den lilla knappen för att se. (bästa är ju att indikatorn sitter på varje batteri och inte i datorn)
Mjukvarumässigt hade jag inte överlvet länge utan spotlight, hade inte klarat en dag utan det!
För all del en grej hos iPhone, men ändå en klart Apple-relaterad finess:
Din mamma, Maria, och pappa, Anders, (det går lika bra med syskon och/eller tvillingar etc) har:
* samma efternamn: Larsson
* bor på samma adress -> har samma hemtelefonnummer
* har var sin mobil
Detta gör ju att dom får var sitt kort i adressboken. Vad händer nu när dom ringer hemifrån till dig på din iPhone?
Jo, det står "Anders eller Maria Larsson ringer" och hem står på raden under. iPhone skriver inte Anders Larsson eller Maria Larsson, nä! Min teori är så här:
* kolla om mer än ett (1) kort i adressboken har samma uppringande (B-abb) nummer
* kolla om mer än ett(1) av dessa har samma efternamn
* kolla om det får plats på en rad -> utelämna efternamn för alla utom den sista.
Idag kommer ni inte få någon snygg skärmdump som backar upp mitt påstående...
För all del en grej hos iPhone, men ändå en klart Apple-relaterad finess:
Din mamma, Maria, och pappa, Anders, (det går lika bra med syskon och/eller tvillingar etc) har:
* samma efternamn: Larsson
* bor på samma adress -> har samma hemtelefonnummer
* har var sin mobil
Detta gör ju att dom får var sitt kort i adressboken. Vad händer nu när dom ringer hemifrån till dig på din iPhone?
Jo, det står "Anders eller Maria Larsson ringer" och hem står på raden under. iPhone skriver inte Anders Larsson eller Maria Larsson, nä! Min teori är så här:
* kolla om mer än ett (1) kort i adressboken har samma uppringande (B-abb) nummer
* kolla om mer än ett(1) av dessa har samma efternamn
* kolla om det får plats på en rad -> utelämna efternamn för alla utom den sista.
Idag kommer ni inte få någon snygg skärmdump som backar upp mitt påstående...
Det där gör det värt att skaffa en iPhone, bara det. En funktion jag saknat hos alla mobiler sen urminnes tider, men som borde varit så enkel att implementera.
iBookens skärmlåsning som poppar fram ur skärmen när datorn slås ihop är också en sån där "wow"-grej. Elkontakten på iBooken som byter ljus beroende på laddstatus - sweet.
Sättet att gömma alla fula skruvar - på ibooken finns det 7 synliga skruvhuvuden - tre på undersidan och 4 i skärmen
(egentligen 8 med batterilåset, eller nio med mittenlåset för tangentbordet - fast eftersom det sitter integrerat i numlock-lampan så syns det inte) - iofs jobbigt när man ska mecka, men jäkligt snyggt.
Vilolampan som nämnts - sweet.
Den lysande loggan på baksidan av skärmen - har jag inte sett på nån annan laptop alls, tror jag.
Eladaptern med den utfällbara sladdvindan - skitsmart lösning som dessutom är snygg.
Kommer ihåg en tidig brun PowerBook som hade en plastskiva som täckte större delen av locket. Snäpp! Loss med den, in med en fotografi på TV/PV etc. Snäpp! Personlig, snygg dator klar....
En PB jag hade ("Lombard?") var svängd som en gitarr lite lite grand.... eller som en kvinnomidja om man ville vara lite fantasifull... mkt snyggt iaf.
Kommer ihåg en tidig brun PowerBook som hade en plastskiva som täckte större delen av locket. Snäpp! Loss med den, in med en fotografi på TV/PV etc. Snäpp! Personlig, snygg dator klar....
Powerbook 1400."The PowerBook 1400 series included new features such as an internal CD-ROM drive, a "swappable" drive bay, and "BookCovers" that can customize the look of each PowerBook."
Såg en sån hos Cremona i Gbg strax efter jag skaffat min PB190. Mycket fräckare men också mycket dyrare...
En liten läcker iPhone/iTunes-detalj är att om man t.ex tittar på ett TV-avsnitt eller en film på sin iPhone/iPod och av någon anledning inte hinner kolla klart och sedan vill fortsätta kolla på datorn så kommer den ihåg senast uppspelade plats. (Förutsatt att du kopplar in iPhonen innan du börjar kolla).
Jag upptäckte det när jag satt på tåget och tittade på en film och hann inte klart. När jag kom hem så skulle jag kolla klart på datorn och då började den spela från det stället jag slutade.
En liten läcker iPhone/iTunes-detalj är att om man t.ex tittar på ett TV-avsnitt eller en film på sin iPhone/iPod och av någon anledning inte hinner kolla klart och sedan vill fortsätta kolla på datorn så kommer den ihåg senast uppspelade plats. (Förutsatt att du kopplar in iPhonen innan du börjar kolla).
Jag upptäckte det när jag satt på tåget och tittade på en film och hann inte klart. När jag kom hem så skulle jag kolla klart på datorn och då började den spela från det stället jag slutade.
Ja, det är smart. Varit så sen ljudböcker kom för några år sedan. Konstigt att det inte fungerar för musik. Har en del 10-15 minuters låtar som det vore smidigt med den funktionen. Men Steve gillar väl bara 3 minuters Beatles-låtar så...
Ja, det är smart. Varit så sen ljudböcker kom för några år sedan. Konstigt att det inte fungerar för musik. Har en del 10-15 minuters låtar som det vore smidigt med den funktionen. Men Steve gillar väl bara 3 minuters Beatles-låtar så...
Den funktionen finns även för musik. Bara att ställa in.
Konverterade en film för att lägga upp den på youTube... från iMovie.
Hoppsan det FANNS ett menyval för det... ok, den skickade upp hela rasket.
Får klippa länken och maila den till frugan sedan...
Öh?! "Filmen är nu uppladdad etc etc etc vill du meddela en vän?" Ja...
Klick
Mail startas, nytt fönster. I meddelandet står det ungefär:
"Mitt nya filmalster finns nu för beskådande etc etc
följ länken nedan www.youtube.com/jhdjkhdjkh osv"
Skriver EN bokstav på fruns mailadress så skrynklas hela hennes adress ut, trycker på sänd.
Klart
Var det så enkelt... känns nästan lite tomt...
Så macigt att man inte tror det är sant.
iMovie och iTunes och iPhoto sitter ihop
Mail och adressboken hänger ihop
(det gör en massa mera program med, men det var de här jag stötte på ikväll)
Dra och släpp fuinkar som tänkt nästan överallt, och på många ställen där man inte tror det med. Exempelvis kan man dra saker till Terminalen
En favorit jag upptäckte är att man kan dra en bild från t.ex Safari direkt in i ett annat program på en annan dator som man styr via skrivbordsdelning. Rena trolleriet första gången jag insåg att det faktiskt fungerade
Dra och släpp fuinkar som tänkt nästan överallt, och på många ställen där man inte tror det med. Exempelvis kan man dra saker till Terminalen
Upptäckte att det e skitlätt att flytta musik från itunes med drag&dropp. markera musiken du vill ha, dra till ett USB-minne. Visst, den lägger alla låtar i en mapp, men skitsamma, när man drar in dom i itunes på en annan dator sorteras ju allt upp i mappar igen.:)
Och vi får inte glömma de mjuka strömsladdarna och nätta nätadaptrarna. Blir lika förbannad varje gång man ska krångla ner jobb-dellen med sitt stora fula och klumpiga nätagg kombinerat med en icke-mjuk elsladd (som tar en massa plats plats och fastnar i allt) i väskan. Typisk detalj där Apple ligger ljusår före sina konkurrenter.
Och vi får inte glömma de mjuka strömsladdarna och nätta nätadaptrarna. Blir lika förbannad varje gång man ska krångla ner jobb-dellen med sitt stora fula och klumpiga nätagg kombinerat med en icke-mjuk elsladd (som tar en massa plats plats och fastnar i allt) i väskan. Typisk detalj där Apple ligger ljusår före sina konkurrenter.
Hehe, jag var tvungen att jämföra. På ena bilden min MacBook med tangentbord och MagSafe inkopplat. På andra bilden min gamla externa HP-hårddisk och medföljande strömförsörjning...
EIT: Ytterliggare kommentar till hårddiskens strömförsörjning: notera klistermärket på den feta kabeln. Gissa om det drar åt sig mycket damm och sånt! Dessutom är den feta kabeln en vanlig nätsladd som sitter väldigt dåligt i dosan och lätt glider ur sin plats och lämnar hårddisken strömlös om man flyttar sladden lite nätt.
Suck.