- visionfactory
- Medlem ●
- Helsingborg
En tanke som slagit mig på senare tid är, hur lång är en IC-krets livslängd? Finns det en mer eller mindre bestämd tid på en IC-krets livslängd.
Efter att ha dribblat runt med en del analoga polymaskiner främst så har samma tanke slagit mig vid varje gång jag köpt eller sålt en maskin. Vid köpen så har oron ökat lite att maskinen ska gå sönder och att jag måste fixa reservdelar, anlita kunnigt folk mm. Vid försäljning så brukar jag tänka och hoppas maskinen håller ett bra tag så min köpare inte anser att man säljer skit som går sönder. För det är lite "gambling" varje gång man säljer eller köper en snart 30 år gammal pryl.
Mer eller mindre alla synthar har en eller flera ic-kretsar och därför är det lite intressant att ställa frågan. Kommer vi till en tidpunkt då mer eller mindre alla klassiska analogsynthar inte kommer att fungera mer?
Spekulera!
Jag tror inte IC-kretsarna är den svagaste punkten i kedjan, det är främst elektrolytkondensatorer och tantalkondensatorer som säger poof! Om det då blir nåt knas med strömförsörjningarna så kan ju chippen gå sönder.
Allt som blir varmt i en synth påverkas ju, saker som sitter nära effektresistorer eller diverse ugnar för tem-stabilisering, eller helt enkelt chip som går varma av andra anledningar.
En vanlig, sval ic med normal strömförsörjning ska inte paja av ålder.
Jag tror inte IC-kretsarna är den svagaste punkten i kedjan, det är främst elektrolytkondensatorer och tantalkondensatorer som säger poof!.
Utveckla gärna för oss icke el-kunniga. Vart sitter dessa "elektrolytkondensatorer och tantalkondensatorer" och varför är de den svaga länken enligt dig? Går dessa att ersätta på ett smidigt sätt? Eller är de en bristvara? etc etc
Kondingar är väl en av de enklaste sakerna att byta ut? Då de är liksom standard och det inte finns särskilt många krångliga varianter av dem?
En konding funkar väl så här, rätta mig gärna om jag har fel, att den består av två "fält" det ena samlar upp elektroner. När det väl har blivit fullt hoppar alla över till det andra "fältet". Lite lätt kan man väl förneklat säga att de funkar som sjukt snabba uppladdningsbara batterier. Och som vi alla vet så slits sånna. Så ju äldre kondingarna blir, desto sämre blir deras förmåga att samla på sig elektroner.. (?).
Kondensatorer sitter väl lite var som helst i en krets. Oftast sitter de som någon form av stabiliserare(?), så att man inte får spikar av ström hipp som happ, De funkar även som fördröjjare. Om man t.ex. vill att något i en krets ska ske i en viss ordning(?)
Jag är ganska grön på det här, så någon som kan får gärna rätta och förklara bättre
Jag tror det är svårt att veta hur lång livslängd en ic kan ha,
Finns inte tillräckligt lång historia ännu,
nåntans har jag läst, oroad som man är...att man inte vet hur länge en transistor kan hålla iom med att det finns en mängd som fortfarande fungerar, samma sak med IC's,
En teori var att nån trodde att en transistor skulle hålla i flera hundra år om den hade bara hade fått typ "stabil bra ström" som ny maskin.
Jag kan ju inte så mycket om det här, men tyckte att det var en hisnande tanke att en 303'a skulle kunna finnas om 200?år varför inte.
Klimat(typ medelhavsö eller annan fuktig miljö) och rökning, förkortar lislängden betydligt iaf
> hur lång är en IC-krets livslängd?
Beror delvis på tillverknings processen.
Sen finns det saker som heter elektron migration och annat skojj.
> Finns det en mer eller mindre bestämd tid på en IC-krets livslängd.
Ja och nej.
Merparten håller i evigheter om de körs under de för hållanden
som anges i databladet för den specifika komponenten.
En IC håller inte för evigt..trots att den körs inom specarna..
En CMOS från da old days har tydligen en livsläng på 15 år.. allt över är bonus..å de blir känsligare å känsligare för strömspikar ju äldre de blir..
SÅ har ni en älskling som ni känner at ni alldrig vill skiljas från, så renovera det gullefjunet istället för att köpa nästa leksak
Läs lite mera här:
http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/tips.txt
> hur lång är en IC-krets livslängd?
Beror delvis på tillverknings processen.
Sen finns det saker som heter elektron migration och annat skojj.
> Finns det en mer eller mindre bestämd tid på en IC-krets livslängd.
Ja och nej.
Merparten håller i evigheter om de körs under de för hållanden
som anges i databladet för den specifika komponenten.
SÅ har ni en älskling som ni känner at ni alldrig vill skiljas från, så renovera det gullefjunet istället för att köpa nästa leksak
Japp! Här renoveras och lagas det mer än vad det spelas! Jag har jobbat med att byta CMOS-kretsar, kondensatorer och trimpottar i min CS-80 i snart ett år. I våras så renoverade jag en annan CS-80 åt en kund och då var jag tvungen att kanabalisera på min egen CS-80 för att få den att fungera. Min egen CS-80 har därför varit helt isärplockad i väntan på att jag ska hitta reservdelar till den. Nyligen fick jag dock tag på en gammal orgel som jag kommer slakta och plocka reservdelar från så med lite tur så kommer nog CS-80'n att ljuda igen!
En IC håller inte för evigt..trots att den körs inom specarna..
En CMOS från da old days har tydligen en livsläng på 15 år.. allt över är bonus..å de blir känsligare å känsligare för strömspikar ju äldre de blir..
Läs lite mera här:
http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/tips.txt
Host! Får väll ta det igen då!
>> hur lång är en IC-krets livslängd?
>Beror delvis på tillverknings processen.
>Sen finns det saker som heter elektron migration och annat skojj.
Det jag hänvisade till var jusst tillverknings processen som den gamla kråkan pratar om.
Vart han har fått jusst 15 år vet jag inte och de skulle vara kjul och få se vart han fick siffrorna
ifrån. Sen att han går på och ojjar sig om syntar ända fram till 1987 är lite små löjligt,
process problemen var första och andra generationens CMOS, dvs 60-70 talet.
Av vad jag vet i alla fall.Det finns säker nån process ingenjör som kan detta mycket
bättre än vad jag kan.
Hur som haver,för att veta mer exakt så måste man veta vilken process de körde,
alla processer har en logg på kvalitets data och en massa annat, att det bara var
jusst en 6um är inte allt, olika fabriker kör olika processer.Dessa processes är
deras egna hemliga IP och hålls internt.
Det kråkan hänvisade till var den extremt dåliga kvaliteten på AMERIKANSKA logik chip,
det han inte pratar om över huvudtaget är VARFÖR jusst AMERIKANSKA chip
var dåliga.
Den som gräver lite i kisel historen kommer att finna att under några år var det kris inom
den AMERIKANSKA (skriver med stora bokstäver så att ingen missar kontentan) kisel
tillverkningen och detta de jämmförde med var den JAPANSKA tillverkningen som hade
mycket bättre kvalitet och jildar på tillverkar kisel. Om det var samma process eller olika processer har jag ingen aning om.
Så vad betyder nu detta för den medelmåttige 99musik synt nissen?
Tja man kan ju spekulera i då att en Röland eller Körg synth med JAPANSK logik kommer
förmodligen att hålla längre än en AMERIKANKS med amerikansk logik. Men för att kunna
veta EXAKT så måste man veta, än engång, vilken process fabriken som tillverkade chippet
körde för jusst den batchen.
Om alla körde samma process vilket vore en smula konstigt (utveckling pågår ständigt)
så borde väll alla syntar braka iop på en o samma gång? Eller hur?
Ush vad långt detta blev.:(
De va väl sketbra att du utvecklade det ännu mer - för frågan trådstartaren ställde hade ju inte ett helt enkelt svar..
Viktigast tror jag iallafall att det är att se till att alla "skydds" komponenter som kondingar i nätagget och utstrött runt omkring på kretskorten gör sitt jobb.. å byta dem om de blivit "slappa" i trumskinnet. Det är väl ssm å cem:ars största fiende...att få för höga strömmar för att nåt annat kajjkar ur.
Läste föv nånstans att många IC mår bra av en "de-coupling" konding mellan stömskena och ...och..nån annan stans (heheh..som sagt..jag har inte fattat det där med decoupling..för utom att det skall skydda ICn) och att vissa tillverkare inte körde med decoupling alls på vissa 70-80tals analoger.
Min egen underbara Korg Delta pajade just pga en strömspik (högst troligen iaf).. och top octave synth IC kostade 200:- styck (köpte två..en i reserv)...
Vet nån vad som exakt menas med att ha en decoupling konding på en IC??
[QUOTE="freddp;1416667"]De va väl sketbra att du utvecklade det ännu mer - för frågan trådstartaren ställde hade ju inte ett helt enkelt svar..
Joda, inte mej emot, frågeställarens fråga var ganska generellt hållen
och då blir det lite svårt att svara specifikt.
>Så rent teoretiskt så kan alltså gammal elektronik fungera i evigheter så länge man sköter >underhållet på det?
Jag har några gamla rör radios från 1939-45 och de är i original skick invärtes
Nu var det ett tag sen jag slog på dem men senast så funkade de fint.
Låt se, de skulle således nu bli en 60 år gammla eller sål!
>Så har jag förstått resonemanget. De flesta delar i en synth är utbytbara i dag?
Tyvärr nej. Och delvis Ja. Du har för generellt hållen fråga.
Många gånger kan du ha mer problem att laga en modern synt än en gammal.
Köp en VST plug vetja den behöver du alldrig laga!
>De synthar som är diskret uppbyggda kan då underhållas enklare eftersom alla reservdelar
> går att köpa i en välsorterad elektronikaffär?
Inte nödvändigt vis, om det sitter en OP amp av skumm sort eller en fasligt gammal transistor
då kan det vara så att konstruktionen som sådan är anpassad till en viss parameter som
denna komponent har då blir du tvungen att hitta nått som liknar detta på ett sätt eller annat.
>Det finns ingen svagheter på dessa maskiner i form av delar som inte går
> att ersätta i framtiden för de har slutat prodducerats, typ SSM chip mm?
Nej tyvärr så finns det ingen generell hållning kring detta, allt marcherar framåt och
komponenter säljs uteslutande på komersiell basis, fins således ingen marknad
så försvinner komponenten alteftersom och i vissa fall fasligt snabbt. Det finns massvis
med exempel på detta, även sådana där det har funnits en marknad men komponenten
försvann på grund av gammal och dyr teknik vid tillverkningen.
Eller som i vissa fall att manegementet fick hjärn släpp!
>Det finns ju företag som nytillverkar delar till gamla bilar, så varför inte till >elektronik? Visst, det kommer att kosta, men det kostar flis att renovera en >Strandivarius också.
Det har länge funnits sådant, och ja det kostar flis.
http://www.rocelec.com/
Dom har en bra slogan!
Det ska bli intressant att se vad som händer de närmaste åren, de flesta av mina maskiner har ju passerat 20-årsstrecket och än har inget drastiskt skett.
Om man läser old crow (som är poly6 & CS80-expert) så är det ju dags att byta cmos i alla gamla lådor nu. De flesta av 4000-seriens kretsar finns ju på Elfa med tillverkningsdatum på 2000-talet så då borde de hålla åtminstone till 2030-2040 om man byter idag.
Angående kondensatorer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensator
Elektrolytkondensatorer finns överallt i synthar och audioutrustning och de innehåller kemikalier som åldras och torkar. Googla på "recapping", folk som sysslar med stora mixerbord kan ibland byta hundratals kondensatorer på en gång för att få tillbaka det fina ljudet!
I nätdelarna på de flesta maskiner sitter ett par stora kondensatorer som om de försämras leder till att man får störningar på matningsspänningen, växelspänningen från nätet jämnas inte ut så bra och likspänningarna i apparaten varierar då med allehanda elände som följd!
I te.x 909:an leder detta till att den startar om sig då och då.
Man har ju hört en massa skräckhistorier om just de Curtis chipen som sitter i Oberheim Xpander och Matrix 12. Vet att Rickard i Elegant Machinery hade våldsamma problem med sin(a) Xpanders och det var svårt att få tag på reservdelar och att det hände mycket med dem under tiden han ägde dem. Jag har själv kostat på en renovering av SSM kretsar på en Prophet 5 vilket inte var helt problemfritt. Det är svårt att hitta vissa chip eftersom de inte blir fler och priserna ska vi inte snacka om *urgh* :(. Så denna svensken har laggt allt vad Vintagesynthar heter på hyllan och bestämt sig för att bara köra "nyanalogt". Sover bättre på nätterna och är inte besviken så här långt.
Nerkis kan säker svara på hur ofta SSM-kretsar ger upp på P5´or, eftersom han är Mr.P5rev2 och renoverar mer eller mindre hela den svenska faunan av P5 rev 2
Jo, jag vet att "döda" Polysixor ofta fungerar som reservdelsburkar till Prophet5 rev1 etc... har också varit med om att ratta Matrix-1000 som hade en felande CEM-krets (vilket tydligen är ett vanligt fel på dom)... men annars aldrig.
Och appopå Polysix känns det väl som de börjat stiga i pris igen - kanske beror på att alla misskötta exemplar (d v s inte batteribytta) nu alla brakat ihop? Sorry för OT...tankarna far...
Jag hade min P5 REV 2 i många år utan problem, men jag sålde den, helt enkelt för att man alltdio var orolig för att den skulle bli allvarligt sjuk!
Har en minimoog och en Polivoks kvar dock, de har ju bara diskreta komponenter och går att fixa av en kunning elektroniknisse!
Men inga mer stora analoga polissar för mig, inte min musikstil heller i vilket fall
När det gäller P5 rev 2 så är det faktiskt väldigt sällan som jag varit tvungen att byta några SSM-kretsar. Oftast ar det varit CMOS-krestar eller OP-försärkare som gått sönder. Ett bra sätt att hålla rev-2:orna vid liv är att bygga om nätdelen i den. Originalnätdelen är i klenaste laget och blir grymt het vi långvarid drift. Jag har hittills byggt om nätdelen i två rev-2:or med mycket gott resultat ... både när det gäller tillföritlighet och stabilitet.
När det gäller P6:or så brukar det vanligaste problemet vara batteriläckage Jag kan inte minnas att jag bytit någon SSM-krets i någon av de P6:or som jag varit inne och kladdat i ... Om det är någon som är intresserad så kan jag göra en sökning i den service-databas som jag har och som jag använder för att lagrar information om all musikutrustning som jag servar/reparerar/renoverar ...
Tillgången på SSM-kretsar minskar tyvärr hela tiden. SSM2040 som t ex sitter som filter i P5 rev1 och rev 2 finns endast att köpa från ett fåtal ställen idag. I framtiden kommer man förmodligen varar tvungen att slakta enklare syntar i mycket större utsträckning än idag för att få tag på udda reservdelar. I fallet med några av SSM-kretsarna så finns det heller inget större hopp om att någon kommer kunna tillverka exakta kopior av dem. Ritningarna till några av dessa kretsar är tydligen förstörda
En annan tillverkare som använde massor med specialkretsar är Yamaha. Här finns det dock hopp! Kent Spong (duktig CS-80 renoverare i England) jobbar tydligen hårt med att förmå Yamaha att nytillverka en del av deras IG-chip. Enligt honom så är inte Yamaha helt omedgörliga Vi som lagar och renoverar gamla Yamaha-härken har åtminstone något att hoppas på!
Lite googling på SSM-kloning gav mig i alla fall lite hopp:
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/rs2040.html
http://www.tomwiltshire.co.uk/sdiy/envgen.html
Fast det är ju lite drygt att behöva sitta och bygga själv om flera går sönder...
...tack för utläggningen i alla fall neriks, alltid kul att läsa tankar och åsikter från nån med mer erfarenhet på det här området! Vi får hoppas att efterfrågan ger tillgång i det här fallet...
kroffe,
När det gäller diskreta kloner så går det förmodligen att komma relativt nära ... Frågan är dock om det går att komma så pass nära i ljudkaraktär att man inte märker någon skillnad om man t ex byter ut filtret hos en av rösterna i en P5 rev-2? Hos en polyfonisk analogsynt är det ju ganska viktigt att alla röster låter så lika som möjligt så det skulle potentiellt kunna bli ett problem om man bytte en av kretsarna.
Appropå kloning av udda kretsar så gick en av mina Moog sequencers sönder för lite drygt ett år sedan. I denna sitter det en hel del gammal RTL-logik (Resistor-Transistor Logic). Denna typ av logikkretsar var en mycket tidig variant av integrerad kretslogik som dök upp i slutet av 60-talet. Motorola tillverkade tydligen en hel del sådana kretsar men dessvärre är de väldigt svåra att få tag på idag. Eftersom RTL-logik inte är speciellt avancerat så valde jag att bygga diskreta kloner för de två kretsar som var trasiga. I detta specifika fall gjorde det dock inget eftersom kretsarna inte har någon inverkan på ljudet
Nedan är en bild på innandömmet hos en Moog 960 ...
Mmm, mums en naken sequencer!
Om icke-ljudgenererande saker pajar (som typ en seq) så kan man byta ut hela eller delar av kretsen mot en PIC, AVR eller FPGA, det svåra är nog att ersätta speciella analogkretsar...men som det sägs "Nörden är ju uppfinningarnas moder" så det ska väl gå att lösa!
Problemet kommer att bli större ju längre tiden går. Är det orimligt att tro att det dyker upp en och annan aktör som kommer att erbjuda nytillverkade "gamla" kretsar? Det finns ju företag som nytillverkar delar till gamla bilar, så varför inte till elektronik? Visst, det kommer att kosta, men det kostar flis att renovera en Strandivarius också.
Däremot kan det vara en ide att reprogga om alla EPROM som ni har
i era maskiner minnes tiden har gått ut med flera år vid det här laget!
Hehe! (mera stress).
PS:
En tredje sak är att ni blandar ihop processer här!
Några är skit skrajja för att deras CEM och SSM krettsar ska braka ihop, det är INTE det kråkan pratar om. CEM /SSM/IG, etc är BIPOLÄRA processer.
Logik krettsarna som han pratar om är en CMOS process, dvs helt skillda
tekniker/processser och den bipolära lär knappast braka ihop i första taget.
Sluta ojja er nu!;)
Tack för de uttömmande inläggen återigen neriks och Heualia!
Vad det gäller byte av en röst eller en del av en röst så säger i alla fall min egen erfarenhet och mina öron att i fallet med Juno-106an i dess filterklon kan man efter injustering inte höra skillnad på den rösten och de andra. Har för mig det var den här klonen:
http://www.analoguerenaissance.com/D80017
Så om det går att fixa en tillräckligt exakt klon på 80017 borde det väl gå att tillverka en klon på SSM2040, 2044 etc...?
Så rent teoretiskt så kan alltså gammal elektronik fungera i evigheter så länge man sköter underhållet på det? Så har jag förstått resonemanget. De flesta delar i en synth är utbytbara i dag? De synthar som är diskret uppbyggda kan då underhållas enklare eftersom alla reservdelar går att köpa i en välsorterad elektronikaffär? Det finns ingen svagheter på dessa maskiner i form av delar som inte går att ersätta i framtiden för de har slutat prodducerats, typ SSM chip mm?
En annan tillverkare som använde massor med specialkretsar är Yamaha. Här finns det dock >hopp! Kent Spong (duktig CS-80 renoverare i England) jobbar tydligen hårt med att förmå >Yamaha att nytillverka en del av deras IG-chip. Enligt honom så är inte Yamaha helt >omedgörliga Vi som lagar och renoverar gamla Yamaha-härken har åtminstone något att >hoppas på!
Tyvärr är det mera troligt att Yamahas representant bara försöker hålla honom vid gott humör!
IG chippen tillverkades av Mitsubishi och detta ochså i en gammal bipolär process som
ochså tyvärr är utgången sedan välldigt länge sedan. Även om maskerna finns kvar så
finns inte processen och att Yamaha skulle lägga ner X antal miljoner kr på att ta fram
nya chip bara för att underhålla en liten flotta av CS5 är inte särdeles troligt.
Inte ens tänkbart tyvärr. Enda orsaken för dessa Elefanter att en tänka i dessa banor
och börja tillverka nya chip är om NI synth nissar kräver mera analogt rassel
på marknaden.
Alltså, desto mer ni bojjkottar digitalt synt rassel i alla former och höjer era
röster för mera analogt synt rassel så kan det tänkas bli en förändring annars
inte.
Heualia,
Jag tror inte heller det är speciellt troligt att Yamaha kommer nytillverka några IG-chip ... men det skulle ju onekligen underlätta eftersom man i så fall skulle slippa besväret med att släpa hem gamla Yamaha-orglar och slakta dem!
Är det förresten någon som behöver SSM2040 kretsar? Jag hittade nyligen nedanstående website som tydligen har SSM2040 NOS i lager!