Hej,
För några år sedan gjorde jag en film som jag nu letade fram och skulle använda på min mac. Problemet är att filmen gjordes i en PC tidigare med ett Matrox RT.X10 kort samt Adobe Premiere Pro.
Filmen exporterades ursprungligen på PC:n till en AVI-container med Matrox egna DV-codec. När jag nu spelar upp filmen på min Mac i QuickTime Player så stöter jag på patrull. Filmen verkar inte visas i rätt upplösning (720x576px) utan det känns som att den bara visar den i halvupplösning och interpolerar upp istället. Jag vill minnas att det var samma problem på PCn när man spelade upp DV i Windows Media Player.
Min första fråga:
Klarar inte QuickTime (eller Windows Media Player) av att spela upp DV i full upplösning?
Nåväl, jag tar och exporterar filmen genom QuickTime Player Pro till H.264 för att dels få ned filstorleken, och dels för att förhoppningsvis filmen då kommer att visas i korrekt upplösning. Men, jag stöter på patrull här också. Det verkar som att field dominance (svenskt ord någon?) blir fel. I panoreringar och dylikt syns det tydligt att dessa fields hamnar i fel ordning. Dessutom känns inte bilden helt skarp heller, den är bättre än innan, men att dessa fields är fel kanske har inverkan.
Min andra fråga:
Hur ska jag exportera filmen så att dessa fields blir rätt?
Har inte tillgång till videoredigeringsprogram förutom QuickTime Pro. Kan det vara problem med Matrox DV-Codec? Har inte hittat någon sådan att ladda hem nånstans.
Bifogar 2 skärmdumpar som illustrerar problemen.
Den första visar uppspelning av DV-filmen.
Den andra visar uppspelning av filmen efter att den är exporterad till H.264.
Tacksam för hjälp!