Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP:n går slött

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-12 22:52

Försöker sätta upp en FTP-server på datorn, allt för att dra ut på läxgörandet.

Allt går fint så länge man kör lokalt, men så fort jag försöker använda min externa ip-adress för att komma in går allt väldigt trögt. Att logga in tar >5 min och att öppna en mapp drygt en minut.

Jag har öppnat portarna 20-22 på min router, både UDP och TCP, och använder mig av PureFTPd. Något jag har missat i inställningarna?

• Medlem
  • Täby
  • 2007-12-14 08:08

Vilken ftp server använder du dig av?
Inbyggda eller någon annan?
Vilket os kör du på? Tiger, version? Leopard, version?

antar att du kör någon form av router eller liknande ?

du vill köra passive mode bakom en NAT brandvägg
i din ftpservermjukvara kan du ange ett portspann för dataportarna (portarna där överförd data skickas), minst en port per användare är kravet, fler och dynamiska är lämpligt särskillt om du vill köra en säker ftp med ssl inloggning osv så inte vem som helst kan sitta o lyssna av vad som skickas från och till din ftp.

öppna sedan och routa de portarna till rätt internt ip i din externa router.

öppna portar : 20, 21, 57000-57040 bara som ett exempel. då kommer det troligtvis fungera MYCKET bättre

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-15 00:26
Ursprungligen av riseabove:

antar att du kör någon form av router eller liknande ?

du vill köra passive mode bakom en NAT brandvägg
i din ftpservermjukvara kan du ange ett portspann för dataportarna (portarna där överförd data skickas), minst en port per användare är kravet, fler och dynamiska är lämpligt särskillt om du vill köra en säker ftp med ssl inloggning osv så inte vem som helst kan sitta o lyssna av vad som skickas från och till din ftp.

öppna sedan och routa de portarna till rätt internt ip i din externa router.

öppna portar : 20, 21, 57000-57040 bara som ett exempel. då kommer det troligtvis fungera MYCKET bättre

Det där fungerade kanon, tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden