öhh . jag vet inte p, du menar att datorn inte startar eller om den bara är seg ...
om du kör med Leopard och den inte startar så har du förmodligen installerat något program som lagt in Application Enhancer .. även känt som APE .. APE i Leopard är döden ....
filen som ställer till det ligger i /System/Library/SystemConfiguration/
och heter Application Enhancer.bundle .. ta bort den !
om datorn startar .. då är den en annan femma ..
men det kan mycket väll vara ett program som du installerat, det kan också vara rättigheters problem ... skivvertyg finner du i Program > Verktygsprogram > skivverktyg (diskutility) ....
rättighetsproblem kan uppstå om du avslutar program felaktigt eller stänger av eller dödar datorn genom att använda power knappen på datorn eller drar ut strömmen .. eller om du haft strömavbrott ... jag har fått lära mig den hårda vägen att det är döden att stänga av en Mac allt anat än att använda menyn och avsluta/stänga av datorn ..
visar det sig att det inte är mjukvaru relaterat problem så håller förmodligen din hårddisk på att gå sönder .. när en hårddisk lever på sin sista vers så blir den seg och långsam ... därför är BACKUP & TIME MACHINE ett MÅSTE ...
hoppas det löser sig ...
här är en guide om du har Leopard och misstänker att du instalelrat Application Enhancer av mistag eller av vilja utan vetskapp att den är livsfarlig för din dator ..
http://havegnuwilltravel.apesseekingknowledge.net/2007/10/remove-ape-before-insalling-105.html