Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medium codec? VHS->Avid PC->Extern HD->Mac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2007-12-13 21:44

Halloj!

En arbetskamrat har hjälpt mig att föra över video från ett gammalt VHS-band till Avid (PC) och nu vill jag lägga ner det på en bärbar hårddisk så att jag kan ta hem och klippa det på min Mac.
Ingen av oss är speciellt hemma på codecs.. så jag undrar helt enkellt vad är en "lagom" codec att exportera med.
Jag vill ju inte komprimera ljud/bild mer än nödvändigt eftersom det ska klippas/komprimeras igen i Mac'en men filerna bör ju inte bli hur stora som helst eftersom det är ca: 1,5 tim material.
Han har även Sorenson Squeeze till Avid om det kan vara en bra väg.

Jag är tacksam för alla tips i ämnet O:-)

• Medlem
  • Tyresö
  • 2007-12-15 14:42

wow vilken respons....

Anyway.. hittade till slut information om detta ifall någon annan vill veta.
Exportera som DV-PAL så får man ca: 13 gb/timme och det funkar fint att ta in i videoredigering.

God Jul

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-15 14:50

Det finns ett annat sätt också men det tar ännu mera plats.
Om du exporterar det som "animation" eller "photo-jpeg" så fungerar det oxå.
Eller som några kollegorr gjorde, exporterade hela filmen som enskilda TIFF-bilder.
Snacka om platformsoberoende!

• Medlem
  • Tyresö
  • 2007-12-15 17:51

Tack för svaret,

Jag har vet inte hur mycket komprimeringen blir när man exporterar som DV men 13gb/timme verkar rimligt och lagom.
Animation brukar jag använda för screen recording och det funkar bra.. men jag vet inte om det är bra för video, jag tänkte också på photo-jpg men jpg brukar man inte vilja använda för bilder man tänker jobba vidare med eftersom det är förstörande komprimering.. export som tiff bilder... wow... hur blir det med ljud/bild sync då?

Video och komprimeringsträsket är enormt och ingen verkar ha full koll.. men många har sagt DV i mitt fall nu så jag litade på massan och körde så.. det blev jättebra

1
Bevaka tråden