Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En tanke runt äldre synthars livslängd

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-16 00:38

>skulle slippa besväret med att släpa hem gamla Yamaha-orglar och slakta dem!

Absolut, håller med 100%!:)

Förvånansvärt få som reagerade på EPROM et som kommer att tappa minnet!
Trodde det var fler som ville rädda sin P5, JP8, OB8? Men okej då!;)

Bumpar lite hnäsynslöst här... Vill höra mer från fabbror Heualia;

>snip<
Massa intressant Heualia... ok de gamla X antal nanometer processerna e gone sen länge.. så då ka man inte använda de gamla maskerna.... men..fråga:
Kan man inte göra likvärdiga nya IC i moderna processer? liks konstruera om en CEM eller nåt för dagens moderna processer?
How about såna dära FPGA Xilinx doningar...eller går de bara bygga logik med...

Finns inte äldre processer kvar i bakvatten som Sibirien eller norvöstra hörnet av Långtbortistan?
>end snip<

Ursprungligen av Heualia:

>skulle slippa besväret med att släpa hem gamla Yamaha-orglar och slakta dem!

Absolut, håller med 100%!:)

Förvånansvärt få som reagerade på EPROM et som kommer att tappa minnet!
Trodde det var fler som ville rädda sin P5, JP8, OB8? Men okej då!;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-16 11:12

Apropå EPROMar och deras minnesförlust så brukar jag faktiskt se till att lägga in det senaste OS:et i de gamla as jag mekar med. Om det redan sitter det senaste i så bränner jag om EPROMen. Om det är en gammal mögig P5:a så vill man ändå bygga om PSUn och byta ut 2708-orna till 2716. Den enda gången jag stött på raderade EPROMar var ett par originalutbytesEPROMar till en P5 rev 2. De hade legat i en låda i 25 år ungefär och var helt blanka.

Jag har samlat på mig en del gamla OS till de syntar jag mekat med för att kunna ta fram någon gång i framtiden när man kan köpa asbilliga analogsyntar där EPROMarna blivit raderade...

Massa intressant Heualia... ok de gamla X antal nanometer processerna e gone sen länge.. så då ka man inte använda de gamla maskerna.... men..fråga:
Kan man inte göra likvärdiga nya IC i moderna processer? liks konstruera om en CEM eller nåt för dagens moderna processer?
How about såna dära FPGA Xilinx doningar...eller går de bara bygga logik med...

Finns inte äldre processer kvar i bakvatten som Sibirien eller norvöstra hörnet av Långtbortistan?

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-22 02:16

>Kan man inte göra likvärdiga nya IC i moderna processer? liks konstruera om en CEM eller nåt >för dagens moderna processer?

Visst, inge problem, ON Chip Systems=CEM=Dough Curtis numera död, inte firman men väl gubben gjorde jusst detta åt den som hostade upp en slant och la en minimum order på
25000 st. Japp, en fasligt massa krettsar. Och räkna med en pris lapp på över 50 kr på chipp
även i dessa volymer så de blir dyrt.

Kan NS, MOT, AD SGS ST etc göra det billig dåt?
Joda om det finns en tillräcklig marknad så.
Gör det de då? Nej.

>How about såna dära FPGA Xilinx doningar...eller går de bara bygga logik med...
Xlinks är uteslutande logic du kan ju göra en digital synt om inte annat
men det fins analoga arrayer i CMOS och de har byggt en synt som demo
och promotion för företagets kisel, men är de en bra synt då?

Nääee, huga, nej och ack o nej, glöm ordet väljud!

>Finns inte äldre processer kvar i bakvatten som Sibirien eller norvöstra hörnet av >Långtbortistan?

Som sagt det jag vet är i länken i tidigare postning annars är det nog torrt tyvärr.

Det enda man kan hoppas på i nuläget är nån av de stora som skulle kunna *orka*
gör en trippel eller penta OTA i en SO20/DIL20 eller dylika låda, med en sån kan
du bygga en singel chip synt.

Men det lär väll inte hända det heller!:tveksam:

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-22 02:21

Du kan kolla mina tidigare postningar om CEM, det fanns en del länkar
om honom där. Jag hittar inte den tråden nu så du får leta själv.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-06 23:23

Så himla informativ läsning, känns som om man hittar delar av världens kunskap och källa här på 99. Den dag mina epromar dör hoppas jag verkligen att 99 och frebrik med andra finns kvar! Annars är allt förlorat...Ibland önskar jag att jag enbart gillade akustiska instrument istället.

Bevaka tråden