För att få en så enkel föklaring till hur det här skulle gå väga så tänkte jag lösa problemen först, men än så länge så är allt verkligen inte fungerande.
Jag kopplade faktiskt in allt igår och då fungerade, skrivare, jag fick åtkomst till alla diskar. jag kunde kopiera mellan diskarna. TimeMachine hittade automagiskt min valda TM-disk som sitter kopplad till AE. Den började göra backup, dock från början med 50Gb fast den gjort backuper löpande tiden innan med usb-koppling.
Backupen tog väldigt lång tid. Sen märkte jag att den dragit igång en 50Gb på min frus dator samtidigt. De fick jobba vidare under natten men på förmiddagen idag så kopplades helt plötsligt alla diskar ifrån. Sedan dess har jag haft väldiga problem.
Jag kommer inte åt diskarna längre. Hela leopard känns väldigt instabilt, har faktiskt lyckats hänga ett finderfönster några gånger. Om jag startar om datorn, kopplar in bara en disk så kommer jag åt den från början (i de flesta fall) kopplar jag ifrån igen genom finder så är det omöjligt att koppla upp mot den igen.
Ofta hamnar man i läget att jag klickar på AEn som dyker upp 100% av fallen i finder och sedan försöker den ansluta till nån disk och sen hänger sig rutan.
Jag har gjort reset av AE både genom airport utility och genom att nollställa den fysiskt. Ställt in den med standardinställningar, startat om datorn, installerat om medföljande airport utility igen, utan vidare resultat.
Går jag in i Airport Utility när alla diskar och skrivare är inkopplade så hittar den under flikarna hårddiskar och skrivare alla diskar och partitioner. Men att ansluta till dem verkar extremt buggigt.
Har läst på andra trådar här att leopard inte är speciellt buggfritt i nätverksdelen, men att 10.5.1 (vilket jag har uppdaterat till) löste många problem.
Ett andra problem är att min gamla Airport express har problem att ansluta till min Airport extreme som client. Den funkar i början men händer något med Airport Extreme så börjar Airport Express blinka gult och den kan inte ansluta igen. Jag får inte ens upp den i Airport utility utan måste nollställa den.
Viktigaste och första problemet att lösa är att diskarna funkar. Det är den främsta anledningen till extreme-köpet. Innan har jag kört Express med skrivare och airtunes utan problem. Lyckas jag inte lösa hårddiskproblemen så lämnar jag nog tillbaka den och kör lång usb-sladd istället som jag gjorde innan.
Om någon haft liknande problem och hittat lösningen så är jag tacksam för hjälp.