Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet ombord på tåget!

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-21 16:20

Ska vara gratis nu under de första månaderna.
På onsdag åker jag Malmö - Göteborg.. blir å testa då!

  • Medlem
  • 2005-03-21 18:59

Har inte Malmö-Göteborg funkat ett tag nu? (Lynx)
Trodde att det var GBG-Stockholm som var nytt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-21 19:35

Jo, det fungerade förra året.. Men man stängde av internet ombord tillfälligt på Malmö-Göteborg när SJ tog över Linx vid årsskiftet. I slutet av februari då jag åkte senast fungerade det fortfarande inte och personalen sa att man jobbade på det.

Eftersom man nu kommit igång med internet ombord på Göteborg-Stockholm så borde Malmö-Göteborg också kommit igång igen.. Kanske finns nån här som åkt sista tiden som vet? Annars återstår det att se på onsdag.

  • Medlem
  • 2003-12-02 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Om sen SJ kan fixa så att det går att prata i mobiltelefon på tåget så blir jag riktigt glad...

Bara det åtminstone finns en vagn där det är stört omöjligt att prata mobil, så OK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 23:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Jag förstår inte varför X2000 inte har ström på alla platser. Sist jag åkte med de dog batteriet när jag tittade på en DVD-film.
Är de rädda att passagerarna kommer att dra för mycket ström!? :eek:
Tänk vad tiden hade gått fort mellan GBG-STH om man dessutom hade uppkopling till internet.
Jag skulle kunna tänka mig att betala runt 100 spänn för den tjänsten.

Samma här. "Pc-plats" borde döpas om till "Wireless Seat", inkludera trådlös bredbandsuppkoppling, strömförsörjning och massage. 100 kronor extra skulle priset vara.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-03 16:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Bara det åtminstone finns en vagn där det är stört omöjligt att prata mobil, så OK.

Det är väl inget problem, det finns ju "telefonfria" vagnar.

Däremot är ju täckningen längs järnvägarna bedrövlig. Antar att det var det som Richard syftade på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Det är väl inget problem, det finns ju "telefonfria" vagnar.

Senaste gången jag åkte telefonfri vagn i första klass, satt det en grupp pensionärer och sms:ade som tusan jämte mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Jag förstår inte varför X2000 inte har ström på alla platser. Sist jag åkte med de dog batteriet när jag tittade på en DVD-film.

Samma här. X2000 (och SJ med för den biten) håller låg kvalitet och dålig service. De anställda verkar verkligen hata sitt jobb och killen som pratar i högtalarsystemet kan verkligen få vilket ortnamn som helst att låta deprimerande.

Linx är däremot ett finfint tåg som verkligen har bekväma säten, hög servicenivå och trevlig personal. Jag har ännu inte provat trådlöst nät där men jag pröjsar gladeligen 80 spänn till just dem. (Skulle inte betala det till SJ)

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-10-13 09:26

Mitt första inlägg från x2000 (GBG-->>STKH). Strax framme i Södertälje.
Uppkopplad dock med GPRS via Vodafone.
Funkar rätt bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-16 21:11
Ursprungligen av Josef P:

Sitter på Linx (X2000) mellan Göteborg och Lund och sitter och surfar trådlöst med min PB 17, härlig känsla!
Kostnad 80 kr inkl moms för hela resan 50 kr för halva, klart överkommligt, men inte billigt.

Du får ju tänka på att han som springer före tåget och rullar ut sladden ska ha betalt för o.b. och risktillägg också.

  • Medlem
  • 2005-01-08 13:30

Japp, kankse någon protestlista vore på sin rätt!

Lugna er, SJ är på god marsch framåt!
Jag fick precis i min låda följande pressmeddelande:

Citat:

Svenska Icomera gör SJ mest uppkopplat i världen

Göteborgsföretaget Icomera har tecknat avtal med SJ om att utrusta sammanlagt 85 tåg med internetuppkoppling. Detta innebär det slutgiltiga genombrottet för Icomeras teknik. SJ blir världens mest uppkopplade tågföretag och konkurrensen om de svenska affärsresenärerna hårdnar.

Enligt avtalet, som är värt 90 miljoner kronor, ska alla X 2000-tåg utrustas med Icomeras tekniska lösning för internet på tåg. Även de dubbeldäckare som har köpts in för att trafikera Mälardalen ska få internetuppkoppling.

-Det är bara en tidsfråga innan det finns internet på alla tåg, och SJ befinner sig främst i utvecklingen. Affären är ett stort genombrott för Icomera. Dessutom är affären viktig eftersom SJ är den största aktören på vår hemmamarknad, säger Icomeras VD Michael Johansson.

På flera håll i världen pågår försök med internetuppkoppling på tåg, men svenska Icomera är det enda företaget i världen som säljer tekniken som en kommersiell produkt. Kunderna hittills är svensk-norska Linx och brittiska GNER. Avtalet med SJ innebär det slutgiltiga genombrottet för Icomeras teknik, som bygger på en kombination av satellit, 3G och Wi-Fi. Genom att optimera uppkopplingen mellan olika mobila nätverk så skapas en kontinuerlig uppkoppling som kan utnyttjas av resenärer som har en bärbar dator med wlan-kort, som möjliggör trådlös överföring.

-Internet ombord är ett fantastiskt sätt för SJ att stärka sin konkurrenskraft både gentemot flyget och bilen. Våra kunder kan om de vill börja jobba direkt när de sätter sig på tåget. Det säger SJs vid Jan Forsberg.

Behovet av internetuppkoppling på tåget ökar kraftigt. En brittisk undersökning visar att 27 procent av alla affärsresenärer har datorer förberedda för trådlöst nätverk, w-lan, och att siffran kommer att öka till 40 procent inom ett halvår. I dag är stort sett alla nya datorer förberedda för trådlösa nätverk, vilket är en förutsättning för att resenären ska kunna koppla upp sin dator på tåget.

  • Medlem
  • 2005-03-21 08:01

... och nu är det igång.

Detta är antagligen det första inlägget från SJs internet ombord.
Gratis under TUR-mässan.

  • Medlem
  • 2005-03-21 08:21

Jag åker GBG-Stockholm tur å retur idag. Kommer att testsurfa lite granna.
Återkommer med en kort rapportering under hemresan efter 17:30.

  • Medlem
  • 2005-01-14 16:47

Äntligen!

Det där låter koolt. Får spara ihop till en tågbiljett och en bärbar dator då.

  • Medlem
  • 2005-01-14 21:55

Ja äntligen, jag brukar åka X2000 ett par gånger i månaden mellan Götet och Stockholm.

Jag surfade lite med min PB från Umeå-Luleå. Dock med GPRS.

Det var kul

Sitter just nu och surfar trådlöst på X2000. Fungerar alldeles utmärkt!

Gratis just nu dessutom.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-29 13:28

Radiovågor går väl med ljusets hastighet? Isåfall 299.792,458 km/sek, och det blir ca 1,08 miljarder km/timma.
Jag tror inte att någon dopplereffekt är relevant för ett tåg som färdas i 160 km/tim.

edit: Jag tror jag räknade rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-29 13:29
Ursprungligen av filuren:

Radiovågor går väl med ljusets hastighet? Isåfall 299.792,458 km/sek, och det blir ca 1,08 miljarder km/timma.
Jag tror inte att någon dopplereffekt är relevant för ett tåg som färdas i 160 km/tim.

Det var det jag menade.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-11 22:27

Jag åker ofta mellan Stockholm - Göteborg och självklart då Stockholm - Göteborg. Har ofta åkt med min gamla iBook som idag inte finns hos mig längre. (Väntar förväntansfullt på min MacBook Pro). I vilket fall...

Ni som har åkt denna sträcka och testat W-LAN, hur bra fungerar det? Händer det ofta att det lägger ner eller är det värt pengarna?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-11 22:56

Nja, X2000-tågets hastighetsinverkan på radiosignaler är väl ungefär lika stor som fjärtens inverkan på jordens rotationshastighet.

Det extrema elektromagnetiska fältet kring ett tåg som plockar ned högspänning strax ovanför taket är nog ett större problem för radiovågors trivsel.

Det fungerar bra på X 2000. Även Skype fungerar utan några avbrott. De kör med en kombination av nerladdning från satellit och markbunden retur via radio.
Om det är värt pengarna beror väl på vad användaren gör. Kan du jobba och dra in samma pengar så är det väl inget att snacka om. Är det ren nöjessurfning så får du väl värdera det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-14 21:52

sitter just nu på X2000 mellan Sthlm-Gbg. Fick tag i en billig 1:a klassbiljett. Upptäckte nyss att internet ombord ingick gratis i biljetten. Lite coolt är det. Det gick på en kick att logga in och vara ute och surfa. Ännu roligare är att tjejen på andra sidan gången försöker komma ut på nätet med sin PC utan större framgång. Hon fick en flersidig instruktion av konduktören, men blev inte mer framgångsrik för det. Efter det har son suttit med "hemma-supporten" via mobiltelefonen med ständiga avbrott. Fick tips om IPConfig och annat vilseledande...
Vad jag älskar min lilla Mac som bara funkar!

Uppdatering: Äsch, det tog visserligen nästan en halvtimme, men nu fick hon igång internet på sin PC. Trösten (för min skadeglädje) är att vi just passerat Alingsås och att det bara är 20 min kvar på restiden.

  • Medlem
  • 2007-12-13 07:10

Under den senaste tiden har internet ombord på X2000 funkat uruselt. I alla fall på sträckan Göteborg-Stockholm. Nedladdning av hemsidor i webbläsaren har tagit så lång tid att den nästan bortglömda gamla "modemuppkopplingen" har framstått som supersnabbt bredband.
Nu har jag tröttnat på SJs internet ombord och skaffat mobilt bredband från Tre. Jag använder min SonyEricsson k608i som modem vilket innebär en max hastighet på ca 384 kbit/s (rätta mig gärna om jag har fel).
Just nu har jag varit uppkopplad i drygt en halvtimme utan avbrott. Har även lyckats strömma ner "Äntligen morgon" med Adam och Gry. Jag får se hur det blir längre fram under resan. Återkommer med mer info.

Är det någon mer som har upplevt en försämring av SJs internet ombord?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-12-13 07:38

Jag åkte Söderhamn–Göteborg i helgen med X2000 och var uppkopplad hela tiden. Bitvis söder om Stockholm var uppkopplingen lite si och så, men inte mer än att man fick vänta på svar några sekunder eller att sidan laddades långsamt.

Tycker inte att det är någon skillnad mot tidigare. Upplevelsen kanske har att göra med hur många på tåget som är uppkopplade när man åker. Ut- och inhastigheten borde rimligtvis inte vara jättehög i tågets kommunikation med omvärden.

  • Medlem
  • 2007-12-13 18:38

Uppkopplingen har fungerat utan problem. Inte ett enda avbrott under hela resan till skillnad från SJs wifi med 3-4 avbrott per resa. Tunlarna runt Stockholm var inga problem heller. Där har jag aldrig kunnat surfa med SJs wifi.
Det är bara att grattulera Tre för hastigheten och tillförlitligheten.

SJ måste komma med en radikal förbättring både vad det gäller pris och hastighet för att jag ens ska börja fundera på de. Men å andra sidan med ett mobilt bredband som Tre levererar och som fungerar även "utanför tåget" (och på andra tåg) är det högst osannolikt.

SJ internet ombord går i graven för min del, länge leve det mobila bredbandet.

  • Oregistrerad
  • 2007-12-16 19:39

GAH! Öppna en ny tråd för bövelen! Satt först och läste inläggen från början då jag insåg att tråden startades 2003! Morr. Visst, recykling är ju bra för miljön men vore det inte smartare att starta en tråd som faktiskt handlar om det ämnet som kommentarerna gör?

Tycker nog det aldrig fungerat bra sträckan Göteborg-Stockholm...

Lyckades iofs köra ARD över VPN och fjärrstyra en server för ett par veckor sedan men nästa resa fungerade internet inte alls på tåget och nu i gå var det lika kasst som vanligt.

Webb och mail fungerar dock oftast hjälpligt men att t ex försöka kopiera en liten 50K fil över AFP är skrattretande.

Bevaka tråden