Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-spel på Macen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-12-16 17:37

Dags för min grabb att få en ny dator för bl a spel i stället för det 4-5 år gamla PC-krångelverket. Han vill helst ha PC. Det kan jag lista ut utan att fråga. Själv föredrar jag en mac för då vet jag att datorn fungerar i husets nätverk som andra macar redan gör utan ständigt krångel. Nu är jag dock rätt fundersam om det är vidare praktiskt att tänka nya krävande PC-spel i en förvisso ny men ändå mac med duala operativsystem. Funkar det numera ? I så fall vilken modell bör jag minst gå upp i (ska vara bärbar) ?

Minns utan större entusiasm hur man opererade in en PC-processor och delade upp hårdisken i macar för si sådär 10 år sedan. Det var inte så särskilt upphetsande när sedan PC-delen skulle användas, t ex för att spela i.

Tacksam om någon med egen rätt så ny erfarenhet kan dela lite visdom.

Det beror ju lite på vad det är för spel. MacBook är verkligen inget att hänga i julgranen på grund av dess grafikkort. Men å andra sidan så är ju MacBook Pro rätt dyr. En iMac klarar av en hel del spel, och till en rimlig penning men om det är bärbart som gäller så är MacBook Pro det enda som duger (ev klarar MacBook enklare spel, t.ex. WoW).

• Oregistrerad
  • 2007-12-16 19:31

Mitt tips är att du söker i tråden här, både jag och många andra har redan svarat på den frågan ett par 1000 ggr.

Om du ska ha en laptop som speldator är nog Macbook Pro den vettigaste på hela marknaden. (Nästan) samtliga övriga som har ett grafikkort där man kan spela de senaste spelen fungerar ENBART med Vista. Många av dagens tyngre/nyare pc-spel funkar högst tvivelaktigt i Vista. Med MBP och bootcamp kan du köra WinXP och senare när Vista lämnat Beta stadiet och spelen anpassats till Vista är det bara att installera Vista på Bootcamp partitionen. Satsa dock på versionen med 256 MB grafik och maxa Ramminnet till 4 GB direkt. Då får du marknadens bästa laptop oavsett vilket operativsystem du vill köra. Just nu får du dessutom 2 x 2 GB SO-Dimm DDRII PC667 för under 1300:- ink.moms om du handlar hos din lokala handlare.;)

"(Nästan) samtliga övriga som har ett grafikkort där man kan spela de senaste spelen fungerar ENBART med Vista."
Vad yrar du om? :/ Vad jag vet finns det inte ett enda grafikkort på marknaden som endast fungerar med Vista...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-12-17 13:34

De levereras nog bara med Vista, dock går det alldeles utmärkt att lägga in XP.

En sak jag slås av varje gång jag tittar på PC-laptops är hur dåliga grafikkort dem har. Min över ett år gamla PC-laptop slår så gott som alla. De nya har större hårddisk, mer minne och snabbare processor än min, men grafikkorten verkar snarare gått bakåt än utvecklats framåt... Verkar som om dem alltid snålar in på grafikkort, även när det gäller skrivbordsdatorer. Detta gäller även Apple... Titta på MacBook till exempel. Även iMac kunde haft bra mycket vassare grafik.

Sorry, blev lite off topic här... Men som sagt. MacBook Pro är det som gäller om man ska ha en bärbar Mac som klarar av nya spel. MacBook klarar av äldre enklare spel.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-17 14:26

Jag har en MBP, näst senaste modellen. Jag spelar Supreme Commander & CounterStrike på den utan problem.

1
Bevaka tråden