Ja, hårddiskar är ju faktiskt komplicerade och känsliga, samtidigt som det säljs många av dem. I såna fall kan man alltid hitta en del som haft otur med sina, och det gäller för alla fabrikat. Därmed inte sagt att alla fabrikat är lika bra, men att få rättvisande statistik är betydligt svårare än att läsa spridda omdömen på diskussionssidor och liknande ställen. Både Samsung o Seagate har nog rätt gott anseende för pålitlighet, men felfrekvensen är förvisso inte noll.
För sådär ett halvår sen släppte Google ut statistik från sina serverdiskar (dom har några stycken där som går rätt hårt...:p ). Och med en sådan storanvändare kan man börja tala om statistik. Nu kan jag inte hitta länken (gör jag det, så återkommer jag), men jag har inget minne av att dom pekade ut några särskilda fabrikat som vare sig mycket bättre eller mycket sämre än genomsnittet.
Enda hjälpen är naturligtvis ordentliga backupper. Och diskar som pajar efter ett par veckor/månader ska ju reklameras; vissa fabrikat har längre garantitid än ett år (bl a just Seagate, tror jag), och det bör ju säga en del om felfrekvensen.