Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den officiella page-out tråden

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny statistik med Leopard och 1 Gb mer minne

• Medlem
  • Lund
  • 2007-11-27 19:13

Är det bra eller dåligt?

12 dagars uptime.

Ursprungligen av wosk:

Är det bra eller dåligt?

12 dagars uptime.

Du har mycket sämre än jag iaf. Jag har fem dagars uptime, alltså knappt hälften jämfört med dig, men du har 13-14 ggr så stor page out. Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte...

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-11-28 08:41

iMac G4 1GHz 1,25 Gb RAM

Uptime: 12 dagar
Sidor in/ut: 466571 / 76397

• Medlem
  • Lund
  • 2007-11-28 23:15
Ursprungligen av wosk:

Är det bra eller dåligt?

12 dagars uptime.

Uppdatering: ser fan ännu värre ut nu:

PowerMac G5 2x1,8 GHz, 1,25 GB RAM

up 17 days, 5:58, 2 users, load averages: 2.57 1.39 0.99

Sidor in/ut 7469350 / 5753561

• Medlem
  • Nacka
  • 2007-12-20 09:24

En nolla!!!

Borde jag bli orolig... ?

För att inte starta en liknande tråd ställer jag min fråga här.

Innan jag uppgraderade mitt minne hade jag naturligtvis fler page-outs än jag har nu, 2GB senare.

Men jag får dem fortfarande?
Om jag har förstått det hela rätt så inträffar dessa page-outer när det interna minnet ej är tillräckligt. Men jag har aldrig sett att min Mac använt mer än ca. 1,2GB.

Så hur kan de då inträffa när det finns massa minne kvar?

Är det någon som kan klara ut det här med Leopard är det bra eller dåligt?

10 dagars uptime.

Jag har ju i alla fall 3 GB minne så det borde ju räcka till

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 09:55
Ursprungligen av Marcus_R:

För att inte starta en liknande tråd ställer jag min fråga här.

Innan jag uppgraderade mitt minne hade jag naturligtvis fler page-outs än jag har nu, 2GB senare.

Men jag får dem fortfarande?
Om jag har förstått det hela rätt så inträffar dessa page-outer när det interna minnet ej är tillräckligt. Men jag har aldrig sett att min Mac använt mer än ca. 1,2GB.

Så hur kan de då inträffa när det finns massa minne kvar?

Minnes sidor som är markerade som akitva (altså används av ett program) men inte har varit igång på väldigt länge kan även swappas ut till disk fast maskinen inte är i brist av minne.

Det är helt enkelt en fråga om hur minnes hanteringen i OS X fungerar, det är inte så enkelt som att "då minnet är slut använder den disk"..

Ursprungligen av ntity:

Minnes sidor som är markerade som akitva (altså används av ett program) men inte har varit igång på väldigt länge kan även swappas ut till disk fast maskinen inte är i brist av minne.

Det är helt enkelt en fråga om hur minnes hanteringen i OS X fungerar, det är inte så enkelt som att "då minnet är slut använder den disk"..

Aha, där ser man! Då har man lärt sig något nytt även idag:) !
Tänkte att det måste vara något mer som påverkar det där.

Nått som jag har upptäckt är att de flesta gånger jag får page-outs är när jag har mycket applikationer igång, och även startar Word.
Word verkar alltså vara skurken i detta sammanhang. Något som märkt liknande?

Uptime: 13h44m
Ram: 3GB
Ledigt: 588MB
Resident: 292MB
Aktivt: 1,05GB
Inaktivt: 1,09GB
Använt: 2,43GB
V-Minne: 57,82GB
Sidor in: 303MB
Sidor ut: 226MB
Växelfil: 20,45MB

Är det bara jag eller är det lita väl många sidor ut på en så kort uptime som bestått utav att titta på film?

Är inte riktigt glad över hur det ser ut hos mig. Går ordentligt segt nuförtiden...
Efter fyra dagar hade jag en 5 GB stor swap och en miljon pageouts.

Nu kanske det inte är lönt att mäta eftersom jag just nu har två dygns uptime, men det är ändå lite jobbiga siffror tycker jag:

MacBook Pro 2.5 Ghz- 2GB RAM.
Uptime 2 dagar.
Sidor in/ut: 384050/307790

Har normalt sett igång safari, mail, itunes, ical, adressbok, adium, terminal, smultron, transmit, transmission samtidigt. Ibland även Photoshop.

Skumt det där, för mig känns det som att Transmission är den stora boven, får i princip bara en stor mängd page-outs när jag har igång Transmission.

Sjukt många pageouts

är det någon mer än jag som har väldigt många pageouts på sin mac?

Jag har en macbook 2,16 GHz med 2.5 GB ram.
uptime: 10 h 36 minuter

Behöver man vara orolig att det är nått fel på minnet (bytt för inte så längesen) eller är det lugnt?

Tacksam för svar /Matti

Senast redigerat 2007-09-14 22:24
Bevaka tråden