Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Urdåligt - TV4 varnar för virus i julkort på mac!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skojarföretaget Sentor varnar i TV4 för farliga jul- och nyårshälsningar per epost som om de öppnas infekterar din dator och de gör detta på en MAC!!!! Filen som syns som bifogad fil har dessutom ändelsen .exe.
Hur man kan visa detta som exempel är lååångt bortom min begreppsförmåga. Förbannad är bara förnamnet!
Och dessa personer kallar sig "datorexperter" - om jag kunde skulle jag skratta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-20 23:58

Nu har jag inte sett inslaget själv, men kanske vill de inte hantera dessa filer på en dator som faktiskt riskerar att hicka och dö. Säkrare då att öppna dem på en mac och visa "så här der de ut"?

/genell

Ursprungligen av genell:

Nu har jag inte sett inslaget själv, men kanske vill de inte hantera dessa filer på en dator som faktiskt riskerar att hicka och dö. Säkrare då att öppna dem på en mac och visa "så här der de ut"?

/genell

Ja för du kan ju öppna en .exe-fil på en mac.. såvida dom inte körde windows på den då såklart.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-23 13:40
Ursprungligen av genell:

/genell

Ja men det stämmer ju inte att "så här ser det ut" eftersom de som har risk att bli smittade inte använder Mac. Det kan ju tillochmed ge de i riskzonen en falsk känsla av säkerhet då deras mail inte alls "ser ut så".

Brukar inte hålla med när folk gnäller om att Macar används i "fel" situationer i media, men det här var helt klart ett sådant fall. Inte för Mac-användarnas eller Apples skull — utanför Windows-användarnas skull.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 03:55

Jepps, så var det nog.

Man hade ju typ 90% chans att använda huvudmålet för dessa hot, nämligen en pc, vilket varit helt relevant. Budskapet måste ut att mac ÄR betydligt säkrare än pc och så grundskjuts detta genom att demonstrera på "fel" plattform. En "datorexpert" hade naturligtvis vågat att dema på en pc så invändning nr 1 i dennna tråd är lite för välvillig.
Men nu är det ju strax jul...

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-23 18:24
Ursprungligen av iGroucho:

Budskapet måste ut att mac ÄR betydligt säkrare än pc och så grundskjuts detta genom att demonstrera på "fel" plattform.

Det är inte deras uppgift att föra ut budskapet att Mac är betydligt säkrare, så av den anledningen så var det inte fel.

Ursprungligen av iGroucho:

De filmar sedan hans skärm i typ 1 sekund och där visar han en .exe-fil. Och jepps, på oSX för att undvika strul.

Vadå undvika strul? Man behöver inte vara "datorexpert" för att klara av att inte köra en bifogad fil i ett epostmeddelande. Den motiveringen håller inte riktigt.

Vad anledningen till detta var kan vi ju inte säkert veta. Kanske hade "datorexperten" själv Mac och hade tänkt säga att dessa är säkrare än Windows-PC, men fick aldrig tillfälle av reportern att föra fram det. Eller nåt sånt, eller vad som helst. Det kan vi inte säkert veta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 16:35

Iallafall, jag såg inslaget.

Tv-teamet kommer dit, skall göra ett reportage, letar efter lämpligt rum, bildutsnitt osv.

De filmar sedan i ett konferensrum med en killens egna MacBook Pro (om jag minns rätt) såg iof ut som en 17'' Powerbook.

De filmar sedan hans skärm i typ 1 sekund och där visar han en .exe-fil. Och jepps, på oSX för att undvika strul.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 19:47

Alltså, den unga killen/datorexperten i reportaget har säkert ett gäng datorer, och jag gissar att han ibland använder sin Mac för att undersöka filer/köra dem.

...eller så var det som jag minns att det såg ut som, var ju typ 10 sek reportage - att han tog med sig sin bärbara för att filmteamet skulle få bra bilder i ett konferensrum, lite snabbt sådär - som det funkar med nyhetsreportage - alltså dom säger "kan vi filma härinne. Ok, då kör vi

Ursprungligen av Spicey:

...eller så var det som jag minns att det såg ut som, var ju typ 10 sek reportage - att han tog med sig sin bärbara för att filmteamet skulle få bra bilder i ett konferensrum, lite snabbt sådär - som det funkar med nyhetsreportage - alltså dom säger "kan vi filma härinne. Ok, då kör vi

Inte osannolik förklaring alls. Då har dom definitivt ngt att ta med sig till nästa gång TV kommer på besök. Ett företag som påtar sig uppgiften att varna allmänheten om farorna på internet har ett stort ansvar att tillse att basfakta iaf blir rätt.

1
Bevaka tråden