- brainstorm
- Medlem ●
- Karlskoga
Hej!
Fick nyss dåliga nyheter.
Beställde en Iphone till en kollega i usa som skulle ta med sig Iphonen till mig.
Han ringde nyss å sa att Tullen i köpenhamn beslagtog telefonen.
Han sa nått även att han skulle få betala Böter samt tull.
Är detta möjligt eller driver han bara med mig?????
Han var väl inte så dum att han hade luren i dess oöppnade originalförpackning? Det är att be om trubbel när man ska genom tullen. Fast det där med böter låter onekligen lite konstigt. Har kanske Danmark några regler som förbjuder gråimport? Men då skulle det nog vara import i större mängd det gällde...
Du har kanske en kolllega som gillar att skämta
Det är ju det att jag inte känner honom, det är en kolega till en kolega, så det är han som har kontakt med honom. Tydligen så lät han lite skärrad på telefon så det är nog sant.
Detta gäller endast 1 st Iphone......ja i orginalförpackningen
Låter osannolikt, att han skulle behöva tulla för endast 1 iPhone men kanske har han upgivit att han ska sälja den vidare, eller varit fullastad med annat skoj? Be att få kolla på tullkvittot..
Om jag har fattat rätt så frågade de honom vad den var värd, då kolegan svarade att han inte visste, han hade fått den i present sa han.
Så som jag fattade det så måste jag skicka ett kvitto till dem, sen ska jag tydligen betala tull och betala bötern på lika mycket.
Sen antar jag att de skickar den hit eller nått å då får jag väll säkert betala frakten hit också från köpenhamn.
jag måste ta reda på lite mer, jag sitter här som ett frågetecken......
Varför han skulle få betala böter vet jag inte. Men ifall dom granskar ett paket och inte hittar något värde eller att det bara står gift och kanske värde $20 och där ligger en sprilland rymdmobil så börjar dom garanterat kolla upp det. Tullen vill veta vad en vara är värd för att räkna ut hur mycket tull och införselmoms som ska debiteras.
Spelar liksom ingen roll ifall det är en gåva eller inte.
Självklart tullar man för 1 iPhone såväl som 100 ifall man är laglydig eller om tullen granskar försändelsen, det är mindre risk när det är små paket än stora. Sedan när importfrekvensen ökar så kan dom börja granska alla tidigare försändelser i efterhand och då är det bara att hålla i hatten!
För mer info så finns tullverket.se
Detta var sant. Tullen i köpenhamn hade tagit telefonen. Idag så fick jag faxa upp ett kvitto till dem så de ser värdet på den......
Hör av mig när jag får svar.
Och moralen i berättelsen är: ha ALDRIG saker i originalförpackning. Utan originalförpackning är det nästan omöjligt att "åka dit". Ett annat förslag är att gå på rött och tulla som lagen säger. Det är ju inte så konstigt att han får böta om han genom att gå på grönt försöker undkomma tull och moms.
/hpe
Men vadå, har någon någonsin blivit stoppad i tullen så dom går igenom bagaget i Sverige? Poliserna står ju bara trött och ointresserade och tittar på medan alla går. Och det är ju inte så att man åker på tull av USA när man ska ut ur landet
jag gjorde så att jag ja iphonen i handbaget tillsammans med tillbehören. Tomma kartongen skickade jag i det incheckade bagaget.
Och? Om tullen kollar dig så tittar de ju i alla väskor, inte bara i handbagaget. Ska du vara på den säkra sidan så posta hem kartongen. Då kan ju tullen öppna det paketet bäst de vill, en tom kartong betingar inget värde.
Jag kan bara tala om att en kollega skulle ta hem två iPhones. En till mig och en till en kollega. Han checkade in dom eftersom han redan hade två vanliga telefoner i handbagaget och såg det som en mindre risk så. Bägge mobilerna blev stulna. Han håller på och strular med försäkringsbolaget nu men någon ersättning från SAS går ej att få för incheckat gods. Ett tips bara!
Jag kan bara tala om att en kollega skulle ta hem två iPhones. En till mig och en till en kollega. Han checkade in dom eftersom han redan hade två vanliga telefoner i handbagaget och såg det som en mindre risk så. Bägge mobilerna blev stulna. Han håller på och strular med försäkringsbolaget nu men någon ersättning från SAS går ej att få för incheckat gods. Ett tips bara!
Japp, det har varit flera rapporter om detta redan här på forumet, kolla i äldre trådar för mer om det. Telefonerna stjäls och man får ingen ersättning för flygbolagen tar inte ansvar för det.
Edit: JGG hann före.
Som sagt, jag faxade in kvittot jag fick från applestore till tullen i Danmark i måndags. De ringde i tisdags å sa att de inte tror på det priset. Då sa kolegan att de kunde gå in på applestore och kolla där..... De svarade att de hade vart där å kollat men de tror allafall inte på det priset........
hur !#%¤&# kan de inte tro på priset som står på applestore??????
Vad ska jag ta mig till?
Som sagt, jag faxade in kvittot jag fick från applestore till tullen i Danmark i måndags. De ringde i tisdags å sa att de inte tror på det priset. Då sa kolegan att de kunde gå in på applestore och kolla där..... De svarade att de hade vart där å kollat men de tror allafall inte på det priset........
hur !#%¤&# kan de inte tro på priset som står på applestore??????
Vad ska jag ta mig till?
Kontakta(ring) tullen i Sverige och förklara hur det ligger till och be dem om vägvisning.
Jätte många som blivit av med iPhones ur det incheckade bagaget, men det är inte bara iPhones. Tjuvarna tar gärna värdefulla saker som är väger lite. Eftersom det syns knappt på vikten. Sedan måste det vara lättare att få med mig. Jag hade en reciver i orignal lådan som var värd flera tusen, gick igenom som incheckat bagage utan problem.
Dom flesta borde veta att man inte ska checka in andra saker förutom kläder och liknande, flygbolagen skriver själva att allt värdefullt skall tas med ombord.
SAS brukar betala ur ersättning ibland, men den är sjukt liten, typ 50kr/kg. Sedan har jag för mig att elektronik inte gäller. Han en bekant som flyttade till USA och hade med sig sin stationära dator, den blev han av med, fick inget i ersättning.
Låter helskumt att danska tullen skulle misstro även en officiell webbplats. :/
Nu godkände de priset. Jag slipper betala Böter. Men jag måste betala 522 DKK.
Men nu till det stora problemet De vägrar skicka den, Om jag vill ha tillbaka den så måste jag ta mig till Danmark.
Någon som vet om det fins nått företag som personligen kan hämta den på flygplatsen och skicka den till mig?
Nu godkände de priset. Jag slipper betala Böter. Men jag måste betala 522 DKK.
Men nu till det stora problemet De vägrar skicka den, Om jag vill ha tillbaka den så måste jag ta mig till Danmark.
Vilka idioter.
Återigen, snacka med den svenska tullen och förklara problemet och fråga om de har nåt tips.
Mobiltelefoner går på tullkod (TARIC) 8517120090 och det är ingen tull för import från USA (eller de felsta andra länder heller). Men naturligtvis skall man betala moms när man importerar en vara och om man som privatperson går på grönt trots att man har importerat en sprillans ny iPhone och tullen kontrollerar dig, så är det väl självklart att du kommer att åka på att betala den där momsen samt en straffavgift. Om det inte fanns några sanktioner när man blir ertappad med att försöka smuggla varor, så skulle ju alla gå på grönt, eller hur?
Skulle inte din kollega till Sverige? Är jag helt ute och cyklar om jag säger att Danmark är ett Transit-land (genomresa) och att kollegan befann sig på transit-delen? Som transit går du väl inte genom tullen i transitlandet? Eller gick han ut genom tullen i Danmark för transport vidare till Sverige via bil/båt?