Jag har försökt köra igenom alla Myst spelen. Men har i huvudsak mest spelat 1an och 3an som heter Exile.
Och Exile är faktiskt det enda jag har klarat utan hjälp av såkallades walkthru.
Och måste nog påstå att det är nog det bästa spelet jag spelat.
Har som sagt försökt ge mig på dem senare spelen men tycker dem är för svåra. När det gäller sånna "tänkarspel" så brukar jag anse att man ska inte behöva använda alla sina sinnen. Jag har inte ens klarat Myst 4 eller 5 med hjälp av walkthru då man i vissa lägen behövde hjälp av saker man har hört inne i spelet eller att man måste ha rätt timing eller vara "snabb". Och ett tänkarspel ska inte gå ut på det. Utan enbart byggas på det man ser och då det man kan läsa. Och just så är Myst 3 Exile.
Jag vet tyvärr inte om Myst 3 finns till OS X. På min version står där "Macintosh" men har inte fått igång i OS X.
Och sen med handlingen. Ja du förstår nog en del utan att ha spelat de andra. Men visst handlingen blir väll lite mer förståelig om man känner till de andra.
Ett tips är att försöka hitta nån affär som säljer DVD collection. Där du har Myst, Riven (2an), Myst 3: Exile, Myst 4: Revelation och Myst 5: End Of Ages i en kartong.
Jag har den och jag har för mig att den inte är så dyr, men minns tyvärr inte var jag hittade den.
http://www.tradera.com/_ø_º_MYST_THE_COLLECTION_PC_º_ø_NY-auktion-52192350