Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur döljer man mappar/filer? Uppdaterat: hittat lösning!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-26 21:23

Hur kan man dölja en mapp så den inte syns i finder? Punkt i filnamnet funkar inte nu eftersom javaprogrammet som sköter bankid skapar en mapp med namnet "cbt" direkt i hemkatalogen. Jag vill verkligen inte se den och vill inte flytta heller för då skapas det ny mapp och man får leta manuellt efter bankid:et.

Så finns det något smidigt sätt? Något med ACL kanske? Måste ju gå eftersom det finns en drös med dolda mappar/filer direkt i systemrooten.

Obs! Vill inte använda något extra-program för detta. Något kommando i terminalen vore att föredra.

Nu har jag hittat lösningen! Kommandot SetFile fixar detta.

"SetFile -V /sökvägen/till/filen/eller/mappen" för att gömma.

och

"SetFile -v /sökvägen/till/filen/eller/mappen" för att visa.

Senast redigerat 2007-12-27 15:59
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-26 21:30

Sök på forumet, finns svar här.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-26 21:35
Ursprungligen av Creops:

Sök på forumet, finns svar här.

Sökte lite snabbt förut och hittade bara 2 inlägg som verkade handla om detta och de inläggen gav mig ingenting alls. Inget svar eller fel lösning. Så länk vore uppskattat.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-26 21:44

Jag lär nog be om ursäkt här.
Hade helt blandat ihop dom olika forumena jag skriver i.
Här kommer en länk som du kanske finner nyttig:
http://www.macupdate.com/info.php/id/18275/disappear

• Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-27 14:32

Nu har jag hittat lösning och har uppdaterat första inlägget med den informationen!

Har du installerat Developer's tools finns SetFile i /Developer/Tools/ och med det kan du ändra filer och mappars attribut, till exempel synlighet i Finder. Terminalprogram.

1
Bevaka tråden