Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning som slutat fungera

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

OK, så här ligger det till. Jag har en sprillans ny iMac 20" 2.4 GHz med 1.5 GB RAM och en iBook G4 1.2 GHz med 1 GB RAM. Min internetanslutning är en 100 Mbit/s landlina med 1 fast IP-adress från Ownit kopplad direkt till iMacen.

Jag är medveten om att jag kanske borde köpa en AirPort-basstation, men jag har inte de pengarna just nu, så jag vill köra med internetdelning (eller om någon kan komma upp med en annan lösning).

Allt fungerade perfekt till för några dagar sedan. Nätverket mellan iBooken och iMacen fungerade. Jag kunde koppla upp mig mot internet med iBookens AirPort-kort via internetdelning på iMacen. Men så började det hända grejer. Varje gång jag hade startade om iMacen gick inte internetdelning igång. Jag fick starta den manuellt varje gång. Men inte ens med den påslagen kunde jag koppla upp iBooken mot internet... Jag som trodde att jag skulle spara pengar

Så, finns det någon där ute som vet vad detta kan bero på och om det finns en lösning så är jag idel öra.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 10:56

Hm, det var ju märkligt att det fungerat bra och helt plötsligt slutat att fungera.

Har du kollat inställningarna för Internetdelningen på din iMac, så att den fortfarande är inställd på att dela ut nätverk/internet via iMacens nätverkskort > iMacens Airportkort? Om detta är rätt, upptäcker inte iBooken, iMacens nätverk?

Internetdelning fungerar igen. Vet inte vad det kan ha berott på. Men jag misstänker att VmWare Fusion kan ha varit boven i dramat. Har nämligen gjort en ominstallation av hela systemet igen. Tur att Fusion var det enda program jag hunnit installera tidigare. Nu fungerar det som det ska.

Det underliga var ju att kommunikationen mellan iMacen och iBooken fungerade som den skulle. De hittade varandra i AirPort-nätverket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 15:18

Ok, det var ju trist att du behövde göra en ominstallation. Men bra att det nu funkar som det ska.

1
Bevaka tråden