Har försökt nu halva kvällen med att få en (jävla) Airport Extreme basstation att kommunicera med ett Speedtouch-wlan-modem utan resultat.
Detta Speedtouchmodem har en antenn. Det är alltså ett Wlan-modem med 4st Ethernet-portar baktill. Finns alltså ingen wlan-port baktill att sätta någon Ethernetkabel i.
Jag försöker alltså få Speedtouchmodemet att sända "internet" trådlöst till AirPort Extreme som sedan i sin tur ska sända det till min Macbook. Detta ska fungera väl?
Jag vill ha det så här:
Speedtouch --> Airport Extreme --> Macbook
Detta pga långa avstånd mellan Macbook och Speedtouch.
Hur (fan) ställer jag in detta?
Har provat allt möjligt men det mest irriterande är när jag gjort någon inställning i Airporten och ska starta om den så står den och tuggar i flera minuter och sedan säger den att den inte kan hitta någon basstation och så får man resetta skitet. Är det något utav följande problem:
* OSX Leopard (som är buggigt och fular sig)
* AirPort Extreme (något mjuk/hårdvarufel eller liknande)
* Felaktiga inställningar
Inte ska väl Airporten hänga sig och "försvinna" vid uppdatering av inställningar? För jag tycker väl att oavsett vad jag ställer in så ska väl datorn hitta min basstation?
Och jag har ju inte ställt in något som skulle göra att den ej hittas heller. Och den där jävla gula lampan bara blinkar hela tiden. Den blir aldrig grön.
Modemet har också ett antal lampor. Som sagt så hade detta modem ingen WAN-port utan bara 4st Ethernet-portar, alltså som en vanlig switch/router. Denna WAN-lampa som den dock har, lyser konstant orange/gul färg. Övriga lampor är gröna. Oavsett om Airport är påslaget eller ej så lyser denna WAN-lampa gult. Men trots detta kan jag surfa om jag väljer att använda mig av Speedtouch´s nätverk. Men väljer jag AIrport´s närverk så kan jag ej surfa.
Vad är felet här egentligen och hur ställer jag in detta?
Gärna "in laymans terms" också tack. Är ej någon IT-guru men så här jävla krångligt ska det inte vara med Airport då min andra Airport (AirPort Express) fungerade utmärkt och var skitenkel att installera. Dock ej ihop med något Speedtouch modem.