Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Kunde inte aktivera EDGE" felet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 00:03

Jag är hemma och har trådlöst internet. Sätter på min iPhone och klickar direkt på mejlikonen. Då möts jag i 99 fall av 100 av meddelandet "Kunde inte aktivera EDGE. Du är inte ansluten till EDGE". Jag väntar några sekunder och klickar på uppdatera-knappen. Därefter laddas mejlen in som förväntat.

Hur gör jag för att slippa meddelandet "Kunde inte aktivera EDGE" och vad beror meddelandet på?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-10 15:35

Det har att göra med att efter att du har låst upp den (=ditt sätter på?) så tar det någon sekund för iPhone att slå på WiFi och logga in på basstationen. Under den tiden är iPhone hänvisad till EDGE.
Men du verkar ha en felaktigt inställd EDGE (saknar APN-inställning?) vilket gör att iPhone misslyckas med det. Nästa gång du klickar på uppdatera-ikonen har ditt WiFi kommit igång och du plockar hem eposten via den anslutningen. Och den felaktiga EDGE-inställningen används inte längre.

För du har väl kollat på vilken ikon för EDGE/WiFi som syns i status-raden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 15:48

Jo, det du säger stämmer nog precis. Om jag lägger in APN så slipper jag felmeddelandet. Men det löser inte problemet. För då kollas mejlen via APN-adressen (internet.tele2.se) i första hand och WiFi i andra hand. Jag menar - har jag WiFi så vill jag att mejlen skall kollas där i första hand...

Och sedan förstår jag inte varför telefonen glömmer så snabbt. Har jag precis kollat min mejl via WiFi för att sedan låsa telefonen och sedan låsa upp den igen. Då har redan iPhone glömt bort att WiFi finns och felmeddelandet om att "Kunde inte aktivera EDGE" dyker upp igen.

Vilka inställningar skall man använda för att få det hela att fungera smidigt?

kia2:
Jag tror det fungerar så här:
Wifi kopplar ifrån så fort telefonen är låst. för att inte stå och tugga ström i onödan.
När du låser upp den ansluter den till Wifi igen. Så är det iaf för mig.
Du kan väl helt enkelt installera Services i Installer för att ha möjligheten att helt stänga av EDGE/gprs(om du nu inte vill ha den aktiverad).

Det som låter märkligt är att felmeddelandet kommer upp fast du fyllt i APN-adressen.
Samt att Wifi inte tar över från EDGE/gprs.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-11 13:27

Vänta tills att du har fått WiFi-ikonen i statusfältet. För då kommer iPhone att köra all datatrafik över WiFi istf EDGE/GPRS. Att det tar lite tid för WiFi att komma igång är nog inget som du kan göra något åt. Däremot så kommer den automatiskt att byta uppkoppling för datatrafiken när WiFi är tillgängligt. Jag har dock inte utfört några tester på hur snabbt den byter en pågående förbindelse (socket typ).

Däremot låter det som att du inte känner till EDGE-buggen: iPhone tappar APN-inställningen när du startar om iPhone. Det finns en fix för det i AppTapp Installer.

Ursprungligen av frazze:

Vänta tills att du har fått WiFi-ikonen i statusfältet. För då kommer iPhone att köra all datatrafik över WiFi istf EDGE/GPRS. Att det tar lite tid för WiFi att komma igång är nog inget som du kan göra något åt. Däremot så kommer den automatiskt att byta uppkoppling för datatrafiken när WiFi är tillgängligt. Jag har dock inte utfört några tester på hur snabbt den byter en pågående förbindelse (socket typ).

Däremot låter det som att du inte känner till EDGE-buggen: iPhone tappar APN-inställningen när du startar om iPhone. Det finns en fix för det i AppTapp Installer.

Vad heter fixen i Installer för att behålla inställningarna för EDGE ? Har version 1.0.2 på iPhone

Senast redigerat 2007-12-30 15:41
Ursprungligen av adress@mac:

Vad heter fixen i Installer för att behålla inställningarna för EDGE ? Har version 1.0.2 på iPhone

Tror det eller ej, men den heter"EDGE settings fix"!!!!!

Har du ens letat eller sökt om det?

Ursprungligen av theplague:

Tror det eller ej, men den heter"EDGE settings fix"!!!!!

Har du ens letat eller sökt om det?

Tro det eller ej, men jag har sökt utan att finna till version 1.0.2. som jag skrev i min fråga. Men eftersom du tydligen vet, kanske du kan ge mig länken till den. Ingen annan version av iPhone - tack !
Undanber mig sarkasm också - tack !

Ursprungligen av adress@mac:

Tro det eller ej, men jag har sökt utan att finna till version 1.0.2. som jag skrev i min fråga. Men eftersom du tydligen vet, kanske du kan ge mig länken till den. Ingen annan version av iPhone - tack !
Undanber mig sarkasm också - tack !

Vadå, fungerar "EDGE settings fix" som finns i installer på 1.0.2?
Annars, varför inte uppdatera till 1.1.1?

Ursprungligen av theplague:

Vadå, fungerar "EDGE settings fix" som finns i installer på 1.0.2?
Annars, varför inte uppdatera till 1.1.1?

Fungerar inte i 1.0.2. Uppdatera till 1.1.1 är en annan fråga. Avvaktar nog till kommande uppdateringar och gör "jobbet" då.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-30 15:34
Ursprungligen av frazze:

Då måste det vara nåt fel på min, för här fungerar det.
Kan det vara så att det inte fungerar i 1.1.1, men att det är fixat i 1.1.2?

Ursprungligen av wat:

Då måste det vara nåt fel på min, för här fungerar det.
Kan det vara så att det inte fungerar i 1.1.1, men att det är fixat i 1.1.2?

Ja, har för mig att jag läst det nånstans, att det är fixat i 1.1.2.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-11 15:56

Men om jag inte har ställt in APN - då påverkar väl buggen inte mig?

I övrigt: tack för din hjälp!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-12 15:43
Ursprungligen av kia2:

Men om jag inte har ställt in APN - då påverkar väl buggen inte mig?

Men då får du inte ha EDGE påslaget heller. För om det är aktiverat anses avsaknad av APN som felaktig inställning och då gnäller iPhone.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-30 20:53

Har du kollat i Installer.app?

Edit: om den inte finns där, prova att lägga till http://limitededitioniphone.com/lei.xml i sources.

Edit 2: jag vet inte om den fungerar för 1.0.2

Senast redigerat 2007-12-30 21:16
1
Bevaka tråden