Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var gör man av all film data, efter man är klar?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-12-30 19:12

Om man använder DV film kan man spara dessa och då har man ju originalfilerna kvar.

Men hur sparar men den nygjorda filmen bäst för backup?
För över den till ny DV band?
Sparar den på DVD i något bra format, vilket?

Hur gör ni och varför?

Bra frågor - sitter själv med liknande funderingar. Jag har valt att slösa med hårddiskutrymmet - jag lagrar masterdata och filmfiler på en hårddisk, och backppar regelbundet till två olika diskar. Att spara filmfilerna på DVD är inte alltid helt enkelt eftersom DVDn "bara" rymmer ca 4GB. Final Cut Express verkar ha (säger verkar, eftersom jag precis håller på att lära mig det) en metod att spara ned projekt och källfiler till en DV-kassett; den rymmer något i stil med 13GB.

/CX

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-30 23:59
Ursprungligen av Charles Xavier:

Bra frågor - sitter själv med liknande funderingar. Jag har valt att slösa med hårddiskutrymmet - jag lagrar masterdata och filmfiler på en hårddisk, och backppar regelbundet till två olika diskar. Att spara filmfilerna på DVD är inte alltid helt enkelt eftersom DVDn "bara" rymmer ca 4GB. Final Cut Express verkar ha (säger verkar, eftersom jag precis håller på att lära mig det) en metod att spara ned projekt och källfiler till en DV-kassett; den rymmer något i stil med 13GB.

/CX

DV-formatet tar upp ungefär 13 GB per timme, så DVD är inte ett alternativ för speciellt mycket. En annan sak att komma ihåg är att mini-DV-band INTE är ett lagringsformat. Banden torkar och blir spröda relativt snabbt, beroende på fuktighet och temperatur under lagringen.

FCE klarar av att läsa in allt material igen från orginalbanden, så det finns dem som anser att man bara skall spara banden, det färdiga resultatet och projektfilen. Vill man klippa om filmen kan man automatiskt läsa in filmen från orginalbanden igen.

Fast, det är inget jag rekommenderar. Nu när hårddisk är så billigt. För en tusenlapp får man in 30-40 timmar film.

1
Bevaka tråden