- kvintus
- Medlem ●
- Kungälv
Jag ska skriva ett mail till en sajt som inte fungerar med annat är Windows och Internet Explorer och skulle behöva veta hur många Mac-användare som finns i Sverige och hur trenden har sett ut de senaste åren. Finns det någon sådan statistik?
Jo, en fördubbling har skett - från fyra till åtta stycken
Det borde finnas ungefärliga siffror någonstans på nätet - försäljare etc borde vara intresserade av dessa (innan t.ex. OnOff valde att sälja Mac så kollade dom säkert upp siffror och trendanalyser). men dessa siffror är nog framtagna av konsultbolag och kostar många pengar att köpa.
Min gissning är att den traditionella gissningen på 5% (privata)Macare i Sverige stod sig bra tills för några år sedan. Idag är min gissning att 7-9% av alla privata konsumentdatorer som används av svensk bosatt person är en Apple-burk.
Kan ha fel...några procent.
Som datortillverkare är Apple det första företaget i världen som tillverkade persondatorer - Apple uppfann persondatorn - och dom är fortfarande en av världens största tillverkare. Företaget som sådant är idag större en IBM - åtminstone i aktievärde...vilket är ett fiktivt värde som dock tas på största allvar av miljoner kortsynta idioter.
Väldig OT!
Som datortillverkare är Apple det första företaget i världen som tillverkade persondatorer - Apple uppfann persondatorn - och dom är fortfarande en av världens största tillverkare.
Min Commodore PET som massproducerades och nådde marknaden innan Apple II begs to differ Visserligen lanserades bägge April 1977, men PET lämnade bandet först, var betydligt billigare och såldes komplett och klar för användning. TRS-80 kom in som god trea i augusti. Det är värt att notera att trots Apple II:s framgångar var de aldrig mer än den 3:e största tillverkaren av persondatorer, från 1977 tills idag.
Då räknar vi med dem koventionella datorn "för allmänheten", inte Altair, KIM-1 som föregick dem. Även Apple släppte långt efter flera andra företag en egen variant, Apple 1, som dock aldrig serietillverkades.
Apple må vara skickliga, men de varken uppfann persondatorer eller var de första som tillverkade dem.
Väldig OT!
Min Commodore PET som massproducerades och nådde marknaden innan Apple II begs to differ Visserligen lanserades bägge April 1977, men PET lämnade bandet först, var betydligt billigare och såldes komplett och klar för användning. TRS-80 kom in som god trea i augusti. Det är värt att notera att trots Apple II:s framgångar var de aldrig mer än den 3:e största tillverkaren av persondatorer, från 1977 tills idag.
Då räknar vi med dem koventionella datorn "för allmänheten", inte Altair, KIM-1 som föregick dem. Även Apple släppte långt efter flera andra företag en egen variant, Apple 1, som dock aldrig serietillverkades.
Apple må vara skickliga, men de varken uppfann persondatorer eller var de första som tillverkade dem.
Då blev jag lurad av en dokumentär som jag såg häromdagen...tror den hette "The Nerds" eller nå't. Gjord på 90-talet. Nå - skit samma. Apple har alltid varit - och är (5:a idag tror jag) - en av dom absoluta tungviktarna när vi talar om att leverera datorer. Detta tjatar jag om därför att många går vilse i plattformsjämförelser och därav drar slutsatsen att Apple är ett pytteföretag. jag är alltså inte någon Mac-taliban utan vill bara att alla ska erbjudas en riktig verklighetsuppfattning och sunda proportioner och direktiv angående sakers tillstånd. Eftersom jag inte har - eller någonsin haft - Apple-aktier (handlar inte alls med mervärdespapper) så skiter jag personligen i om Apple är en puttefnaskfirma eller en bjässe.
Var är Commodore nu förresten?
Tack för svaren. Jag skulle behöva en källa med lite tyngd och hittar ingen med Google. Även om de mer utförliga analyserna inte är tillgängliga för allmänheten borde det finnas uppskattningar som kan tas på fullaste allvar även av en kritisk sajt.
Jag tror att alla exakta säljsiffror och användarsiffror är hemliga, bara luddiga analyser finns att tillgå. Även tung ekonomimedia famlar i mörker och kan bara citera globala procentuella säljökningar. (t.ex. http://ekonominyheterna.se/nyheter/2007/09/05/rekordforsaljning-av-apple/index.xml)
Bara om en myndighet eller högskola gjorde en fet undersökning på hur många procent av svenska befolkningen som använder Mac vs. PC - bara då får vi något vettigt att bita i. Det kan hända att en sådan undersökning skulle bli en överaskning - kanske är Mac större i Sverige än man anat. På Söderlmalm/Sthlm där jag bor ser knappt en PC längre...och när det gäller bärbart så dominerar Mac totalt (sitter någon vid ett cafebord med en PC-laptop så reagerar man...det ser konstigt/klumpigt ut). Detta speglar inte landet så klart, men något har hänt. Kanske har Mac 15% i Sverige...20%? I don't know.
Jo, när jag pluggade fick jag samma intryck. Nästan alla datorer var Mac (i synnerhet iBook/MacBook). Det kan väl vara så att Mac är på god väg att erövra vissa miljöer och har svårare för andra. Jag undrar t ex hur många hyrköpta kommundatorer som är Mac. Antagligen inte många.
Artikeln du länkade var bra. Jag har skickat iväg den till sajten och hoppas att de åtminstone funderar på att anpassa den till Mac (och till Firefox).
Funderade på att svara på första inlägget i denna tråd, men avstod. Just för att om man som webbplats-ägare anser att 5-10-15 eller 20% av befolkningen inte är en intressant målgrupp, så lär inte skillnaden mellan 10 eller 20% spela någon större roll, oavsett hur väl underbyggd den är. Alltså är det inte ett speciellt bra argument i mina ögon. På't igen!
Nej, det är möjligt att antal användare inte räcker för att övertyga vederbörande om att anpassa sidan till Mac. Har ni några andra argument?
Sidan ifråga är http://overvikt.netdoktor.se. Det är funktionen matlådan (alltså kostregistreringen) som inte funkar med Mac. Är det svårt/kostsamt att göra en sådan sajt för pc/mac/linux och för ie/firefox mfl eller är det bara en fråga om vilja?
Det var ju riktigt bra info, Jan-Åke.
Slarvigt skriven webbsida. "...din webbläsare måste ha stöd för Java" och "Fungerar endast med Internet Explorer för Windows" går ju inte precis hand-i-hand.
Det fungerar med Safari efter mycket gnäll. Troligtvis en programmerare som har återanvänt ett projekt och glömt kvar irrelevant kod
När jag talar om andelar Mac så talar jag givetvis om andelar av den PRIVATA konsumtionsmarknaden. Vad storföretag, landsting och kommuner köper in på bulk är ointressant i detta fall. Om man räknar sådant så skulle t.ex. Volvo och SAAB ha 110% av marknaden (tjänstebilar).
För mig är det privata "hemmaanvändandet" intressant - det är där förändringar börjar. Men även när det gäller småföretag här på Södermalm så är Appleloggan mycket vanlig. Kikar man in genom fönstren på gatunivå när man är ute och promenerar så ser man chockerrande många små Mac-parker. Nå - det handlar ofta om medieföretag, modellagenturer, grafiska firmor, design...Men för bara 5 år sedan såg man aldrig ett litet kontor med 8 iMacs, 4 iBooks och en MacPro uppradade. Sådana småfirmor dräller det av på dagens Söder.
De kommundatorer jag hänvisade till är alltså sådana som kommunalanställda, dvs privatpersoner, erbjuds att hyrköpa subventionerat genom sin arbetsgivare. Jag var nog otydlig när jag skrev det. Jag tror att flera kommuner erbjöd sina anställda paket med både Mac och PC och att det var ganska få som valde Mac-lösningar.
Om man kollar på mitt jobb; Jag arbetar om IT-ansvarig, IT-support och allmän vaktmästare på ett kontorshotell för ny/småföretagare. Inriktningen hos företagen som sitter hos oss är i hög grad webbutveckling, ekonomi, juridik, bemanning och reklam. I dagsläget sitter det 72 företag (mellan 1-8 personer per ftg), varav 6 företag arbetar helt eller delvis i Macmiljö. Ungefär 8,3% alltså. Om man nu kan dra några slutsatser av detta vet jag däremot inte...
Jag ska skriva ett mail till en sajt som inte fungerar med annat är Windows och Internet Explorer och skulle behöva veta hur många Mac-användare som finns i Sverige och hur trenden har sett ut de senaste åren. Finns det någon sådan statistik?
Mängden Mac-användare är mindre relevant än mängden Firefox-användare.
Förmodligen syftar du på "Triumph of the Nerds" av Bob Cringely. En underhållande berättelse, liksom hans böcker, men han är inte så mycket för fakta. Apple har för övrigt själva använt sig av "best selling home computer"
Commodore hittar du på http://www.commodoregaming.com, och Amiga på www.amiga.com - men jag förstår vad du menar
För att se sålda system och marknadsandel kanske http://www.jeremyreimer.com/total_share.html kan vara något.
Vad som talar mot alla Mac användare är web statistik. Och speciellt om du har en egen web site är det lätt att se hur många som använder vilket OS och vilken browser.
Men web sidor är riktade för alla. Alltså så är det dåligt programmerat om sidan endast går att öppna i en viss browser och på ett visst system. Web sidor innehåller information som är för det mesta oberoende från användarens browser och system. Och då är det viktigt att sidorna är tillgängliga för alla.
//Rob
Vad som talar mot alla Mac användare är web statistik. Och speciellt om du har en egen web site är det lätt att se hur många som använder vilket OS och vilken browser.
//Rob
Sant, men å andra sidan sitter många macanvändare med IE på jobbet, som jag just nu. Förmodligen har 99mac en hel del IE användare just av den anledningen.
Mja, det är ju en hönan-och-ägget-situation det där. Det är väl inte underligt att en webbplats som endast har stöd för Internet Explorer inte har så mycket besökare som använder Safari, Firefox, eller nåt annat?
Den här nyheten kan man ju alltid hala fram. CS är väl många gånger bibel för måna okunniga Windows-sysadm. Alltså är detta en sanning byggd på fakta.
Om man kollar källkoden kan man läsa
/*
010804 Original
040317 Omdöpt till provamatladan.asp startas via startaprovamatladan.htm som testar för javaapplets
040322 Ny style font
040506 Tagit bort alert om slutdatum överskridet.
*/
Gammalkod...