Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmen klar i FCE HD, vad gör man nu?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-12-31 14:35

Man kan inte bränna direkt från FCE till en DVD/CD och man använder en authoring program har jag förstått.

För att få så bra video på DVD som möjligt hur spara man då filen från FCE?
Gäller både egeninspelad DV film samt överförd VHS film.

Vad är den lämpligaste längsta tiden man bör använda på en DVD med tanke på kvalité?
Kan vara bra att veta när man jobbar i FCE.

Vilka program använder man sedan för att förbereda för bränningen?
Har inte senaste iDVD, kan det fungera eller skall man använda andra program tex ffmpegX?

Om man senare vill använda dessa filmer till att anpassa till iPod m.m. kan man då konventera från de som man sparat alt bränt på DVD?

Senast redigerat 2007-12-31 16:55

DVD:er är lite kluriga ibland. Jag brukar exportera som DV först iaf, sen kör jag in i ett program som kan rendera till MPEG2 och sedan muxar jag ljudet med videon via FFMpegX och efter det brukar jag skapa menyer i Sizzle (ett PowerPC-program).

Vill man ha bra kvalitet bör man helst inte ha mer än 90 minuter, men 120 ser dugligt ut på en bildrörs-TV. Vill minnas att det ska vara jättelätt att göra DVD:er i iDVD, bara att dra in DV-filmen och länka till menyerna och låta programmet sköta resten.

När du har en DVD kan du buslätt komprimera från den till MPEG4 med HandBrake.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-01-02 11:46

Hej jag skulle med vilja ha svar på denna fråga, finns det inget smidigare sätt att konvertera redigerad DV film till mpg-2. Kan man använda quicktime pro? kan vara värt att köpa i så fall.

Hälsningar från Kungälv

QuickTime Pro är väl inget vidare på MPEG2 ifall jag förstått det rätt. Compressor ska vara väldigt bra, följer inte det med Final Cut förresten?

FFMpegX kan också komprimera till MPEG2, plus att det är gratis, kvaliteten är inte den bästa man ändå helt OK ifall man kör 2-pass med en hög bitrate.

Compressor följer med i FCP paketet och vad jag förstått skall det kunna göra fina komprimeringar, iallafall mycket bättre än iDVD!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-02 14:17

Proffs brukar i allmänhet exportera ut hela filmen i samma format som projektet - DV antar jag i detta fall: Export>QuickTime>DV PAL. Då har man en masterfil som man sedan kan göra vad man vill med i vilket program som helst (som fixar QT så klart). iDVD, Compressor, DVD Studio Pro, Toast, etc.

Detta är det normala flödet inom videoproduktion. Stora filer? Vänta tills du börjar med HD :-D. Nå - hårddiskar är billiga.

1
Bevaka tråden