Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya läckra MacBook thin

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 02:47
Ursprungligen av micke_nkpg:

tänkte kansk emest på vad den är tänkt för. Grafiskt arbete och mera avancerade saker.

Man kan inte äta kakan och även behålla den. Om man behöver mer prestanda och större display, så väljer man ju så klart de större modellerna. En som verkligen behöver prestanda och skärmyta för grafisk produktion eller film/ljudproduktion har oftast en av de bättre stationära datorerna och eventuellt de större laptopen.

Macrumors skriver nu att nya tunna bärbara kommer med en extern DVD/CD.

Samt att någon bärbar kommer få "Multi-touch trackpad". Nåväl, snart vet vi.

http://www.macrumors.com/2007/12/31/apple-sub-notebook-hints-external-optical-drive-multitouch-trackpad/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 11:34
Ursprungligen av Leftrustle:

Macrumors skriver nu att nya tunna bärbara kommer med en extern DVD/CD.

Samt att någon bärbar kommer få "Multi-touch trackpad". Nåväl, snart vet vi.

http://www.macrumors.com/2007/12/31/apple-sub-notebook-hints-external-optical-drive-multitouch-trackpad/

Mycket trevliga nyheter. Dock kunde Apple ha inkluderat den externa enheten när man köper de modeller som ej har inbyggd. Inte ha dem som tillval. Men jag förstår tanken med tillval. De tjänar en extra slant på att ha det som tillval.

Intressant att se vad för lagringslösning som kommer att finnas i dessa utan inbyggd enhet.

Multitouch-trackpad, undra vad den kan göra mer än att styra pekaren, skrolla och klicka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-01 11:32

Jag kan se Jobs stå och säga att: "Macägare vill inte ha kompromisser i sina dator. Därför har vi klämt in en optisk-spelare" samtidigt som jag också kan se: "DVD är ett media som allt mindre används och behöver man så har vi designat den här externa modellen"

Men generellt sätt gillar väl inte Apple sladdar och externa små lådor osv. Har svårt att tro att det inte kommer att anstränga sig till det yttersta för att få in en stor hårddisk (hybrid?) och optisk-drive. Det vill säga, tror inte att de med flit valt bort dessa två tidigt i utvecklingen.

Jag tror att Apple vet att det finns folk som inte vill ha en MacBook 12". Spelar ingen roll hur bra den än är utan gärna lägger ett par tusen på att få den i aluminium och att det står Pro sist i produktnamnet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-01 13:45

Skulle nån kunna sammanfatta alla rykten kort i ett inlägg? Orkar inte gå igenom 7 sidor av tråden. : /

Jag är intresserad av en ny Macbook Svart, vad har sagts om de modellerna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 14:20
Ursprungligen av Adzam 1:

Skulle nån kunna sammanfatta alla rykten kort i ett inlägg? Orkar inte gå igenom 7 sidor av tråden. : /

Jag är intresserad av en ny Macbook Svart, vad har sagts om de modellerna?

Summerar från två ryktessajter så kan du själv tolka ryktena.

Mac Rumors

AppleInsider

I ett inlägg angående den nya artikeln på macrumors. postade en kille utan några ord den här bilden nedan, kolla noga på laptopen längst bort, den är liten, tunn och har extra stor touchpad. Photoshop trick? Eller ett sjukt duktigt hemmabygge`?

Anyhow, notera också boken som ligger till höger om den förundrans-värda laptopen, japp, där står: Dan Brown Änglar och Demoner.
Kanske har någon här i Sverige den sprillans nya macbookpro mini. O:-)
Aja mystiskt är det.

Senast redigerat 2008-01-01 16:53
Ursprungligen av Stoffen:

I ett inlägg angående den nya artikeln på macrumors. postade en kille utan några ord den här bilden nedan, kolla noga på laptopen längst bort, den är liten, tunn och har extra stor touchpad. Photoshop trick? Eller ett sjukt duktigt hemmabygge`?

Anyhow, notera också boken som ligger till höger om den förundrans-värda laptopen, ja juste där står: Dan Brown Änglar och Demoner.
Kanske har någon här i Sverige den sprillans nya macpro mini. O:-)
Aja mystiskt är det.

Länk till Macrumourssida?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-01-01 16:58
Ursprungligen av Stoffen:

I ett inlägg angående den nya artikeln på macrumors. postade en kille utan några ord den här bilden nedan, kolla noga på laptopen längst bort, den är liten, tunn och har extra stor touchpad. Photoshop trick? Eller ett sjukt duktigt hemmabygge`?

Anyhow, notera också boken som ligger till höger om den förundrans-värda laptopen, japp, där står: Dan Brown Änglar och Demoner.
Kanske har någon här i Sverige den sprillans nya macbookpro mini. O:-)
Aja mystiskt är det.

Konstiga skuggor nere i laptopens vänstra hörn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 00:02
Ursprungligen av Stoffen:

I ett inlägg angående den nya artikeln på macrumors. postade en kille utan några ord den här bilden nedan, kolla noga på laptopen längst bort, den är liten, tunn och har extra stor touchpad. Photoshop trick? Eller ett sjukt duktigt hemmabygge`?

Anyhow, notera också boken som ligger till höger om den förundrans-värda laptopen, japp, där står: Dan Brown Änglar och Demoner.
Kanske har någon här i Sverige den sprillans nya macbookpro mini. O:-)
Aja mystiskt är det.

Vart ska man vila händerna när man skriver när knappen vid styrplattan tar upp hela ytan under tangentbordet? borde det inte bli massa oavsikliga tryck på den om den är så stor?? känns opraktiskt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 00:57
Ursprungligen av jpe:

Vart ska man vila händerna när man skriver när knappen vid styrplattan tar upp hela ytan under tangentbordet? borde det inte bli massa oavsikliga tryck på den om den är så stor?? känns opraktiskt..

Säger inte att bilden är riktigt men de har löst det på iPhone så då borde det kunna löst det här. Eller så här, om de släpper en dator som ser ut sådär så har de garanterat löst det.
Vet inte riktigt när man ska ha användning för denna stora platta men Apple förklarar för mig när de släpper den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-01 16:35

Är det 10 jan som gäller för MacWorld i år?

Edit. Såg att det var 15 jan som gäller...fem dagar extra att vänta...usch

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-01 17:03

Nya books kommer inte att ha dom gräsliga alu-tangenterna. Det blir en look som på Apples nya tangentbort till iMacen. Det blir fruktansvärt snyggt.
Fejken är gjord av en person som inte ser framtiden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-01 17:51

Jag hoppas i alla fall att de gör någon förändring, men inte på aluminiumet och tangentbordet.. Har inte ägt en MacBook Pro tidigare, så jag har inte haft tid att känna på tangentbordet.. Men jag kan ju själv förstå att det är outdated, som man säger.. Vi får se hur det blir, 14 dagar kvar

Ursprungligen av mjg:

Nya books kommer inte att ha dom gräsliga alu-tangenterna. Det blir en look som på Apples nya tangentbort till iMacen. Det blir fruktansvärt snyggt.
Fejken är gjord av en person som inte ser framtiden.

Ganska snygg fejk dock. Borde varit taget i en hiss bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 13:53
Ursprungligen av Leftrustle:

Ganska snygg fejk dock. Borde varit taget i en hiss bara.

Aaaah, the memories. Philbot gjorde det bäst (på Appleinsider back in the day)...

Ursprungligen av Leftrustle:

Ganska snygg fejk dock. Borde varit taget i en hiss bara.

Humor

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-01-01 22:30

Lite samanställning av rykten angående de nya macbook-datorerna hittils.

En eller två modeller. Sub-notebook vilket betyder en 13 tum ultra-portabel macbook som är 50% tunnare än nuvarande macbook pro. Dvs 1,3 CM tunn totalt med lock. För att uppnå detta är det endast en NAND-flash baserad hårddisk på troligtvis 80gb. Touchpaden kommer ha multi-touch kapabilitet som på iPhone så funktioner för att exempelvis förstora/förminska saker med att knipa/dra isär fingrarna i OS X är att vänta. Ett nytt rykte påstår även att CD/DVD-läsaren är extern och medföljer till macbook'en. (Extern för att datorn ska kunna vara tunnare). Det finns även rykten som säger att det kommer att bli minst 2 nya macbook modeller. Så troligtvis två olika 13" modeller eller en ny 13" och 15". Apple har lyckats hålla allt väldigt hemligt även denna gång. Priset kommer _enligt rykte_ hamna på $1,499, och en macbook med den kostnaden kostar i Sverige 14 000 :- med moms.

// soft

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-01 23:39

Tack för det soft, spännande detta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-02 00:10

Jo, den där plattan tror jag inte på...kan tänka mig att utvecklarna på Apple skrattar åt bastarden. kanske blir plattan an aning större när den kommer med dom nya funktionerna, men den behöver givetvis inte vara större än t.ex. iPhone's bildskärm.

När vet jag inte, men det blir Apple som först levererar datorer med endast flashminne istället för HDD - precis som det var dom som slängde ut floppyn (har pc gjort det än?) och tryckte in en kamera i alla burkar, springmatad CD/DVD, FireWire, Gigabit Ethernet och remotekontroll som standard.

Dubbelknappsmusen var dom sena med dock

Externa drivar är inget nytt för Apple. Det tricket har dom kört förr för att kunna slimmare PowerBook's.

Ursprungligen av mjg:

När vet jag inte, men det blir Apple som först levererar datorer med endast flashminne istället för HDD - precis som det var dom som slängde ut floppyn (har pc gjort det än?) och tryckte in en kamera i alla burkar, springmatad CD/DVD, FireWire, Gigabit Ethernet och remotekontroll som standard.
.

Funnits datorer med enbart flashminne ett tag nu, titta t.ex. på Asus och Sonys minstingar. Finns säkert fler.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 00:22

angående bilden, hur många orkar arrangera sina ikoner i dockan EXAKT likadant på båda sina datorer??
Antingen är man extremt pedant, eller så har man klippt ihop bilden själv.. kombinationen av det, den onödigt stora touchpaden o knappen samt den svenska boken gör att jag säger : Fejk!

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-01-02 00:57

Någon smartare än jag som kan omvandla 9:00 AM San Francisco till Svensk tid? Så jag vet när popcornen ska vara klara.

Är det bara jag som inte tror att det kommer någon sub-notebook den 15e januari?
Alla verkar ungefär lika övertygade som de gjorde innan konferensen i somras

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 15:56
Ursprungligen av martin wijk:

Är det bara jag som inte tror att det kommer någon sub-notebook den 15e januari?
Alla verkar ungefär lika övertygade som de gjorde innan konferensen i somras

Nu ska du inte vara så negativt inställd. Det är nog många som är skeptiska, men det finns definitivt många "jag tror och hoppas". Jag är bland de sistnämnda. Även om jag inte behöver en laptop.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-01-02 17:18
Ursprungligen av martin wijk:

Är det bara jag som inte tror att det kommer någon sub-notebook den 15e januari?
Alla verkar ungefär lika övertygade som de gjorde innan konferensen i somras

Rykterna är för säkra.
Artister som ska uppträda på Macworld har blivit lovade en gratis ny laptop.. som ska släppas på Macworld.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 17:44

Jag tror inte ryktena är för säkra, det har man hört så många gånger, men det brukar bli annorlunda - men hoppas gör man likförbannat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 07:48

Optisk drive och HDD kommer förr eller senare försvinna som mainstream lagringsmedia. Okej, det kanske är en bit kvar men det är definivt dags för lite produkter med frukt på som börjar staka ut vägen. De tillverkare i Asien som Apple jobbar med (Hon Hai, Asustek etc) anses ju vara de bästa på klotet och lär ju inte direkt vara sist ut på marknaden med grymma subnotebooks. Speciellt inte för en kund som Apple, som garanterat haft en kravspec liggande på vad deras subnotebook ska klara av sedan länge. Nu finns den hårdvaran. Den kostar inte grus längre. Apple är inte först. Jag är mogen. Ge mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 14:03

Om Apple lanserar en laptop med NAND-minne istället för traditionell 2,5" hårddisk, vad kan det vara för storlek på flashminnet? 16GB, 32GB, 64GB, 128GB? Personligen tror jag det blir valmöjligheterna 32 och 64. Men hur kan priset då vara så "lågt" som 1500 USD?

Bevaka tråden